بررسی رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران .....
15صفحه
مقدمه
تحقیق [1] از نظر لغت درست کردن ، پیدا کردن و یافتن حقیقت است. در اصطلاح علمی عبارت است از اعمال روشهای توام با طرح و اندیشه که برای کشف حقیقت به کار میرود. بر اساس تعریف و بر مبنای ماهیت عمل، تحقیق نوعی تلاش و جدیت فکری است که غرض آن کشف حقیقت در زمینة مسأله یا مسائل معینی است. محقق با تحقیق خود میخواهد مورد و پدیدهها را به محک فکر و تجربه بسپارد و با زمینههای فکری و درک خود،آنها را با یک روش علمی مطابقت دهد و از آنجا دریابد که آن مساله درست بوده است یا خیر. بنابراین وقتی میگوییم تحقیق میکنیم میخواهیم اعلام نماییم که قصد کشف قضیهای، یافتن رابطه یا روابطی در بین امور و یا توجیه مسالهای را با پیدا کردن روابط حاکم بر مؤلفههای آن داریم و در صدد آن هستیم که برای سوال و مشکل خود پاسخ و راه حل پیدا کنیم و میخواهیم دریابیم که مسائل و امور چگونه جاری میشوند.
با این اوصاف ماهیت عمل تحقیق همان فعالیتهای پیگیر و تلاشهای فکری مداوم برای استخراج حقیقت از لابهلای حق و باطل است یعنی تفتیش و موشکافی برای عیان ساختن حقیقت و یا پردهبرداری از مجهولات ، کشف روابط علت و معلول و خلاصه ماهیت عمل تحقیق شناخت علمی یک مساله با روش منطقی است. (خلیلی و دانشوری ، 1378 ).
روشهای تحقیق
روشهای تحقیق به شیوههای طراحی مطالعات پژوهشی و رویههای تجزیه و تحلیل دادهها اشاره دارد (صائبی و شیرازی، 1381).
به طور کلی روشهای تحقیق در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک: الف) هدف تحقیق، ب) نحوه گردآوری دادهها تقسیم کرد.
تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم میشود: بنیادی ؛ کاربردی،تحقیق و توسعه.
همچنین تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری دادهها به تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) و تحقیق آزمایشی تقسیم میشوند.
[1] - Research
دانلود مقاله پیرامون بررسی رابطه بین اثر بخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران