لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 17
انقلاب صنعتی
در طی چهار قرن _شانزده، هفده، هجده، نوزده_ که تغییرات زیر بنایی در جهان بینی دنیای غرب پدید آمد بینش انسان غربی نسبت به خود و جهان پیرامون بطور اساسی دگرگون شد. بایدها و نبایدها و مقدسات و نا مقدسات جهان سنت زیر سوال رفت و به جای آن هستی ها و واقعیت و کارکردها و عملکردهای دنیای مدرن جایگزین شد و علم لاهوتی تبدیل به علم ناسوتی گردید. لذا همه امور محسوس موضوع شناخت شد. زمین شناسی، اقیانوس شناسی، زیست شناسی، انسان شناسی، روان شناسی، جامعه شناسی و غیره به صورت موضوعاتی در آمد که به طور پیوسته و نظام مند مورد تحقیق و تفحص قرار گرفت. علم و شناخت به صورت غایت انسان مدرن درآمد.
تاکید بر قوه تفکر انسان، واقعیت عینی، کشف قوانین طبیعت و تجربه و آزمایش باعث پدید آوردن شرایطی شد که علم و به تبع آن تکنولوژی به سرعت رشد و توسعه یافت. هر تحقیق و پژوهشی باعث اختراع و اکتشافات جدیدی شد که آن نیز به نوبه خود پدیده ها و ابداعات جدیدی را به دنبال داشت.
در سال 1769 ماشین بخار توسط جیمز وات (1819 _1736) در انگلستان اختراع شد و طلیعه انقلاب صنعتی و تکنولوژی مدرن ظهور کرد. استفاده از نیروی بخار به عنوان نیروی محرکه، توان و قدرت بی اندازه برای توسعه صنایع ایجاد کرد. تولید خانگی و کارگاهی در مقیاس خرد و محلی و به سرعت تبدیل به تولید انبوه در کارخانجات با استفاده از قدرت ماشین و انرزی گردید. از اولین نمونه های کارخانجات مدرن می توان از نخ ریسی، پارچه بافی، ابزار آلات، مصالح ساختمانی و وسایل حمل و نقل مانند کشتی سازی و راه اهن نام برد.
صنایع مربوط به ساختمان نیز به سرعت پیشرفت کرد. صنعت شیشه سازی در نیمه دوم قرن هجده گسترش بسیار یافت. در سال 1806 جام های شیشه ای به ابعاد 5/2 در7/1متر تولید شد. اسانسور در اواسط قرن نوزده در نیویورک اختراع شد. تولید تیر آهن، فولاد و سیمان در طی قرن 19 در کلیه کشورهای غربی رشد بسیار سریع داشت
ساختار جمعیتی در انگلستان در اوایل انقلاب صنعتی به گونه ای بود که یک پنجم جمعیت در شهرها و چهار پنجم در روستاها سکنا داشتند. در اواسط قرن 19 نیمی در شهرها و نیمی دیگر در روستاها بودند. در حال حاضر چهار پنجم مردم در شهرها و یک پنجم در روستاها زندگی می کنند.
به وجود آمدن طبقات جدید اجتماعی به نام کارگر صنعتی و مالکان کارخانجات یا بورژوازی و پدید آمدن اختلافات شدید طبقاتی باعث پیدایش نظریه های ضد سرمایه داری مانند سوسیالیسم و کمونیسم شد. در بعضی از کشورهای اروپایی انقلاب کارگری رخ داد و بعضی اصلاحات در قانون کار برای کاهش فشار بر این طبقه صورت گرفت.
تغییرات زیر بنایی در شهرها فقط تغییرات جمعیتی و اجتماعی نبود، بلکه شهرها از نظر کالبدی نیز به کلی دگرگون شدند. پیشرفت تسلیحات جنگی باعث از بین رفتن برج ها، دروازه ها و خندق ها در اطراف شهرها و همچنین در اطراف مقرهای حکومتی شد.
شاید بتوان اذعان نمود که هیچ پدیده ای در تاریخ شهرسازی، چه در اروپا و چه در سایر نقاط جهان به اندازه اتومبیل بافت و کالبد شهرها را تغییر نداده است. اتومبیل مقیاس شهرها را عوض کرد. مجاورت محل کار با محل زندگی، متراکم بودن ساختمان ها در مرکز شهر، کوچه های باریک با مقیاس انسانی و مراکز محلات همه از بین رفت و مقیاس انسانی تبدیل به مقیاس اتومبیل شد.
مدرنیته، نهادهای مدرن و ساختمان های جدیدی را هم با خود به داخل شهر همراه اورد، از جمله دانشگاه، وزارتخانه، ایستگاه راه آهن، موزه، نمایشگاه، بیمارستان، شهرداری، دادگستری و پارلمان.
نخستین سازه های فلزی در اروپا
آبراهام داربی در سال 1735، در انگلستان فرآیندی را به وجود آورد که در آن با استفاده از زغال سنگ به جای زغال چوب، تولید انبوه آهن امکان پذیر شد. این فرایند نه تنها در مهندسی، صنعت و حمل و نقل انقلابی پدید آورد، بلکه تاثیر مشابهی نیز در امر ساختمان سازی داشت. این ماده ساختانی جدید، که دو امتیاز قدرت تحمل زیاد و ابعاد نسبتا کوچک قطعات مستقل را در خود جمع کرده بود، ابتدا در ساختمان پل ها به کار گرفته شد.در دهه های بعدی ساختمان های بسیاری در سایر کشورها ساخته شد که ماده اصلی ساختمانی آن ها آهن بود.
ساختن گلخانه ها در انگلستان و فرانسه تاریخچه ای طولانی دارد.که نقطه اوج این سیر تکاملی، ساختن قصر بلورین توسط جوزف پاکستون در سال 1851 بود، که البته بعد از پایان نمایشگاه، قطعات مختلف قصر را از یکدیگر جدا کردند و بعد از اصلاحات جزئی آنها را دوباره در سیدنهام لندن سر هم کردند.
اولین نمونه از ساختمان ها و سازه های مدرن در اروپا می توان از پل رودخانه سورن (1779-1775)، پل ساندرلند (1796-1793)، پل معلق کلیفتون (1836)، کارخانه ریسندگی در شرازبری انگلستان (1797-1796)، قصر بلورین 1851، نمایشگاه بین المللی پاریس 1889 (
برج ایفل و تالار بزرگ ماشین) را می توان نام برد.
جوزف پاکستون
پاکستون یک باغبان، طراح و خالق یکی از ساختمان های مشهور سلطنت ملکه ویکتوریا، قصر بلورین، بود. پاکستون در 13 آگوست 1803 در بدفوردشایر در خانواده ای کشاوزر متولد شد. او تا سال 1823 مشغول به تعدادی از شغل های باغبانی بود تا اینکه او در باغ های چیسویک که مربوط به قشر بستان کار اشرافی های د ونشایر ششم بود، شروع به کار کرد. با توانایی های تاثیرگذار پاکستون، اشرافی ها در سال 1826پاکستون را به عنوان سرباغبان در باغ های چاتسورث قرار دادند. در چاتسورث، پاکستون باغ ها، فواره ها، و آلاچیقی طراحی کرد. او همچنین یک هنرستان معروف به هنرستان بزرگ و یک مکانی با عنوان خانه زنبق ها که برای زنبق های بزرگی طراحی شده بود را ساخت. او همچنین با برادرزاده نگهبان باغ های چاتسورث به نام سارا براون ازدواج کرد.
شهرت وی با نمایشگاه بزرگ قصر بلورین در 1851 آغاز شد. همه 245 طرح ارائه شده برای قصر بلورین در هاید پارک لندن مورد بررسی قرار گرفت و رد شد. پاکستون در آن زمان به لندن رفته بود و چیزهایی در مورد مشکلات آن شنیده بود. در طی چند روزی که در انجا بود او طرحی داد که بر اساس مدلی بزرگتر از خانه زنبق ها در چاتسورث بود. طرح او برای ساختن، جابجا کردن و به سرعت آماده شدن ساده و آسان بود.
تازگی طرح او، سیستم مدولار آن، طرح پری فابریکه و استفاده از شیشه بود.قصر شیشه ای با 2000 کارگر و در طول 6 الی 9 ماه ساخته شد.
زمانی که قصر شیشه ای در می 1851 بازگشایی شد، موفقیت بسیار بزرگی به شمار می آمد. در اکتبر همان سال، پاکستون از نظر ملکه ویکتوریا شوالیه خوانده شد. هنگامی که نمایشگاه به پایان رسید، قصر بلورین دوباره در سیدنهام لندن در جنوب لندن ساخته شد، مکانی که شهرت آن را تا زمان آتش سوزی در سال 1936 یادآور می شد.
با اینکه پاکستون به عنوان سرباغبان در چاتسورث انتخاب شده بود، اما تعدادی از پروژه های بزرگ دیگر را هم به عهده گرفت. از جمله این کارها می توان:
تحقیق درباره قصر بلورین 15 ص