فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه بررسی زندگی واحوال رابعه عدویه (بانویی عارف در قرن دوم هجری)

اختصاصی از فایل هلپ پایان نامه بررسی زندگی واحوال رابعه عدویه (بانویی عارف در قرن دوم هجری) دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه بررسی زندگی واحوال رابعه عدویه (بانویی عارف در قرن دوم هجری)


پایان نامه بررسی زندگی واحوال رابعه عدویه (بانویی عارف در قرن دوم هجری)

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در 220 صفحه می باشد.

 

چکیده
حاصل این پژوهش، گشت و گذاری در بوستان ادب عرفانی است.و رهاورد آن آشنایی با صاحبدلی وارسته که ولای دوست یافته و از سر خواجگی کون و مکان بر خاسته و از هرآنچه غیر اوست سر بر تافته است.
رابعه عدویه عارفة نامدار قرن دوم هجری است منابع نام پدرش را «اسمعیل» ذکر کرده اند.او یکی از سه عارفة نامدار بصره است.اوضاع سیاسی بصره در عهد وی مقارن با حکومت عباسیان بود.بصره در آن روزگار ،موقعیت تجاری ویژه ای داشت.رابعه در این شهر می زیست.وی به جهت مزیتی که در کسب کمالات انسانی و فضایل نفسانی داشته و عموم سالکان طریقت نیز برآن اذعان دارند،نسبت به بسیاری از مردان عارف در عصر خویش برتری یافته است.
وی همواره به تهجّد و شب زنده داری می پرداخت. او مقامات عرفانی را از اولین مقام، مقام توبه تا تا آخرین مقام، مقام رضا طی کرد. اندیشة عرفانی وی در موضوع «محبت الهی» مشهور است.و اشعاری در این زمینه از او نقل شده است.«ابن عربی» حال و مقام وی را از مردان بالاتر می داند.
«وحدت وجود » از دیگر اندیشه های عرفانی اوست. چراکه اصطلاح«فنا» از عرفای قرن دوم آغاز گردید.که در حقیقت بنیان این اندیشه بود.
«حج» در نظر او با معنای حج در دیدگاه دیگران متفاوت است.او فقط به قصد دیدار روی دوست به حج می رود.زیرا به مرحله ای از سلوک معنوی رسیده است که وجودش جوهر الهی را متجلی می کند.
او حالات عرفانی،چون خوف الهی،ذکر الهی و مشاهده را درک کرده است. رابعه در موضوع ازدواج، تجرد را بر تأهل برگزید. تا با به دست آوردن آزادی و استقلال،فرصت انجام اعمال طریقت را داشته باشد.
در تاریخ تصوف افرادی هم نام و هم مسلک رابعه وجود دارند که در متون عرفانی ومنابع مختلف از آنان سخن رفته است.
آشنایی با بسیاری از عرفای همعصر وی، کمک بسزایی در شناخت این بانوی عارف خواهد ،نمود.به طوری که در این تحقیق به شرح احوال گروه کثیری از ایشان پرداخته شده است.
سخنان،اشعار، حکایات و کرامات بسیاری از رابعه نقل شده است. او فردی فاضل و خردمند بود.اغلب صاحب نظران در این مورد اتفاق نظر دارند و این نکته را در کتب خویش آورده اند.
تاریخ درگذشت رابعه عدویه را به سال(۱۳۵ یا ۱۸۵ ه.ق) دانسته اند. آرامگاه وی در بصره بوده ،اما در تحولات این شهر به کلی ویران شده است.
آشنایی با زندگانی و اندیشه های این بانوی پارسا ،می تواند سرمشق سالکان طریق عشق و معرفت الهی قرار گیرد وزنان عصر مارا از غفلت و بی خبری به کسب فضایل و کمالات معنوی رهنمون گردد.
این پایان نامه ابتدا به بحث عرفان و تصوف و رابطۀ آن با اسلام میپردازد.سپس زندگی یکی از زنان عارف بصره،به نام«رابعه عدویّه»(متوفی ۱۸۵یا۱۳۵ه.ق)را مورد بررسی قرار می دهد.که با عبادات خویش و ورود به طریقت الهی به مقامات عارفان دست یافت. گویند،او اولین کسی است که معنی و مفهوم حقیقی «حبّ الهی»را در تصوف اسلامی وارد کرده است.«حج»در دیدگاه وی فقط به قصد دیدار روی دوست انجام می شود.او «حال مشاهده» را درک کرده است واز جمله زنانی است که تجرّد را بر تأهل برگزید تا با آزادی و استقلال خویش در طریق تصوف به بالاترین درجات نائل شود.وی با صوفیان نامدار همعصر خویش چون:معاذةعدویه،حسن بصری،سفیان ثوری و…معاشرت داشت. رابعه را صاحب کراماتی دانسته اندکه برخی در تذکرةالاولیا عطار آمده است. او زنی فاضل و خردمند بود،اشعار استواری به وی نسبت می دهند.مناجات وسخنان حکمت آمیز وی در کتب عرفانی نقل شده است.در برخی اشعار پارسی نیز از وی سخن رفته است.
هدف این پایان نامه،تبیین افکار و ابعاد شخصیّتی«رابعه عدویّه»عارفۀ نامدار قرن دوم هجری می باشد که در طریق سیر و سلوک حق، معادن وجود خویش را کشف نموده و با نیروی عشق و ایمان وبا سلاح معرفت،به سیمرغ حقیقت دست یافته است.
از آنجا که از شرح زندگانی وی ،اطلاع چندانی در دسترس نیست،ومسأله با وجود افرادی به همین نام در عصر وی وهمچنین به دلیل قلّت منابع و مآخذ،کاررا دشوار و تحقیق را محدود می گرداند.با این وجود، به قدر وسع و توان علمی سعی شده تا گامی در جهت معرفی این بانوی پارسا برداشته شود. روش پژوهش،به صورت تحقیق کتابخانه ای و فیش برداری از متون عرفانی است که در کتب متعدد، شرح حال و آراء و نکات برجستة زندگی وی مورد بررسی قرار گرفته است.
واژه های کلیدی: عرفان،تصوف، رابعه عدویّه، اسلام،
فهرست مطالب
چکیده ۱
پیشگفتار: ۳
مقدمه: ۵
فصل اول ۹
کلیات طرح ۹
۱-۱ بیان مسئله ۱۰
۱-۲ اهمیت تحقیق ۱۰
۱-۳ سؤال مورد تحقیق ۱۱
۱-۴ زمینه تحقیق ۱۱
۱-۵ تعریف واژگان ۱۱
۱-۶- محدودیت ها و مشکلات تحقیق ۱۲
۱-۷ پیشینة تحقیق ۱۲
۱-۸ روش کار ۱۲
فصل دوم ۱۳
عرفان و تصوف ۱۳
۲-۲ تصوف و منشأ آن ۱۶
۲-۳ رابطه تصوف و اسلام ۱۸
۲-۴ سیر تصوف در قرون و ادوار ۱۹
۲-۵ تصوف عاشقانه و تصوف زاهدانه ۲۳
۲-۶ تصوف و زنان صوفی ۲۵
فصل سوم ۲۶
رابعه عدویه ۲۶
۳-۱ نام و کنیه ۲۸
۳-۲ اوان زندگی رابعه ۳۰
۳-۳ اوضاع سیاسی عصر رابعه ۳۳
۳-۴ بصره در عهد رابعه ۳۵
۳-۵ ورود رابعه به طریقت الهی ۳۹
۳-۶ عبادات رابعه عدویه ۴۲
فصل چهارم ۴۸
مقامات عارفان ۴۸
۴-۱ مقام اول: توبه ۵۱
۴-۲ مقام ورع ۵۷
۴-۳ مقام زهد ۵۸
۴-۴ مقام فقر ۶۱
۴-۵ مقام صبر ۶۴
۴-۶ مقام توکل ۶۷
۴-۷ مقام رضا ۷۲
فصل پنجم ۷۷
اندیشه های عرفانی رابعه عدویه ۷۷
۵-۱ محبت الهی ۷۸
۵-۲ رابعه و مقام محبت ۸۴
۵-۳ وحدت وجود ۹۱
۵-۴ ابن عربی ۹۴
۵-۵ ابن عربی و وحدت وجود ۹۵
۵-۶ رابعه عدویه و وحدت وجود ۹۶
۵-۷ حج از دیدگاه عرفا ۹۸
۵-۸ حج از دیدگاه رابعه ۱۰۰
فصل ششم ۱۰۶
حالات رابعه ۱۰۶
۶-۱ رابعه وخوف الهی ۱۰۷
۶-۲ رابعه و ذکرالهی ۱۰۹
۶-۳ رابعه و حال مشاهده ۱۱۱
فصل هفتم ۱۱۵
ازدواج از دیدگاه رابعه ۱۱۵
فصل هشتم ۱۲۲
رابعه های تاریخ ۱۲۲
۸-۱ رابعه شامیّه ۱۲۳
۸-۲ رابعه بنت کعب ۱۲۵
۸-۳ رابعه دختر شیخ ابوبکر بخاری ۱۳۰
فصل نهم ۱۳۱
معاشران رابعه ۱۳۱
۹-۱ مردان صوفی ۱۳۲
۹-۱-۱- حسن بصری ۱۳۲
۹-۱-۲ مالک دینار ۱۳۴
۹-۱-۳ سفیان ثوری ۱۳۵
۹-۱-۴ ابراهیم ادهم ۱۳۷
۹-۱-۵ شقیق بلخی ۱۳۹
۹-۱-۶ ریاح عمرو قیسی ۱۴۱
۹-۲ زنان صوفی ۱۴۲
۹-۱-۱ مریم بصری ۱۴۲
۹-۲-۲ عفیره عابده ۱۴۳
۹-۲-۳ معاذه عدویه ۱۴۴
۹-۲-۴ حیونه ۱۴۶
۹-۲-۵ عبده بنت ابی شوال ۱۴۸
فصل دهم ۱۵۰
کرامات و خرق عادات ۱۵۰
۱۰-۱ کرامات اولیا ۱۵۱
۱۰-۲ کرامات رابعه ۱۵۴
فصل یازدهم ۱۶۱
فضایل رابعه عدویه ۱۶۱
۱۱-۱ خردمندی رابعه ۱۶۲
۱۱-۲ اشعار رابعه ۱۶۳
۱۱-۳ مناجات رابعه ۱۶۹
۱۱-۴ حکایت و سخنان رابعه ۱۷۱
فصل دوازدهم ۱۸۳
در گذشت رابعه عدویه ۱۸۳
۱۲-۱ مرگ از دیدگاه عرفا ۱۸۴
۱۲-۲ رحلت رابعه ۱۸۵
۱۲-۳ تاریخ درگذشت رابعه ۱۸۶
۱۲-۴ آرامگاه رابعه ۱۸۷
۱۲-۵ خواب دیدن عرفا ۱۸۹
فصل سیزدهم ۱۹۴
رابعه د ر شعر پارسی ۱۹۴
۱۳-۱ رابعه در اشعار فرید الدین عطار ۱۹۵
۱۳-۲ رابعه در شعر خاقانی ۲۰۵
۱۳-۳ رابعه در سخن مولانا ۲۰۷
فصل چهاردهم ۲۰۸
نتیجه گیری ۲۰۸
فهرست مآخذ و منابع ۲۱۱
فرهنگ ها و لغت نامه ها ۲۱۴

 


مقدمه:
منزلت و پایگاهی که اسلام و پیامبر گرامی آن محمد(ص) برای زنان قائل شدند، سبب شد که در همان دوران حیات رسول اکرم(ص) و حتی سالها پس از ایشان، زنان همچون مردان در عرصه های مختلف، حضوری شایسته داشته باشند. همسران و دختران نبی اکرم(ص) و صحابه گرانقدر ایشان در زمره پارساترین زنان بودند. گروهی از ایشان در عرصه های نبرد حضوری درخشان داشتند و عده ای در کلاسهای درس مشغول وعظ و تذکر بودند و شماری از آنان نیز از راویان حدیث بودند به گونه ای که از فصاحت و بلاغت آنان در اغلب کتب عرفانی سخن رفته است و نام ایشان در صدر این آثار متجلی است. از آن جمله: عبدالرحمن سلمی در «ذکر النسوة المتعبدات الصوفیات» و ابن جوزی در «صفه الصفوه» و عبدالرحمن جامی در «نفحات الانس» و بسیاری دیگر.
زنان عارف و صوفی در میان مسلمانان از نخستین سالهای هجرت تاکنون، نقش بسزایی در پیشبرد نهضت تصوف و عرفان اسلامی داشته اند. آنان همچون مردان عصر خویش، به آموختن علم و معرفت پرداختند. عده ای در خدمت مشایخ صوفیه بودند و نزد ایشان تلمذ می کردند، گروهی در زمره عارفان شاعر بودند و گروهی به تدریس معارف دینی و وعظ اشتغال داشتند.
زنان عارف مسلمان در سراسر بلاد اسلامی پراکنده بودند. در قرن دوم هجری در بصره در میان ایشان چهره هایی برجسته چون رابعه عدویه و معاذه عدویه و شعوانه و عده ای دیگر، درخشش خاصی دارند. پارسا زنانی که در ریاضت و عبادات، بی مانند و در علم و معرفت، نامور زمان خویش بودند. و با عنوان استاد یا مجتهده از آنان نام برده می شد.
«سفیان ثوری که از بزرگترین فقیهان و بر مذهب ثوری بود، رابعه عدویه را استاد خود می دانست و از وی مسائل می پرسید و در جلسات موعظه وی حاضر می شد.» (سلمی،۷۵،۱۹۹۹) و(جامی،۶۱۳،۱۳۷۵).
سهروردی در کتاب گرانسنگ خود می نویسد: «حسن بصری، ابراهیم ادهم و ابوهاشم صوفی و رابعه عدویه از بزرگان مکتب زهد بوده اند.»(سهروردی،۴،۱۳۷۴)
در واقع در دو قرن اول و دوم هجری که آغاز ظهور مذهب تصوف است نشانی از عناصر واقعی که سازنده تصوف باشد، نمی توان دید و اصطلاحاتی چون «عشق الهی» و «فناء فی الله»و «وحدت وجود» که در قرون بعد محور تصوف اسلامی است، مدتها بعد از این دوره بوجود می آید. در قرن دوم یگانه شخصیتی که اندیشه را به سوی خود معطوف می سازد، رابعه عدویه است که با عشق الهی خود، مفهوم تازه ای به تصوف می بخشد.
دکتر غنی در کتاب «تاریخ تصوف در اسلام» چنین می گوید:
«تنها کسی که در بین این جماعت بیشتر از عشق و محبت الهی دم میزند، «رابعه عدویه» است که ظاهرا تصوف واقعی با ظهور «رابعه» شروع شده است. به این معنی که می توان گفت از اواسط قرن دوم که زمان رابعه است، تخم تصوف واقعی کاشته می شود ولی به طوری که گفته شد ثمر این تخم در قرنهای بعد آشکار می گردد.» (غنی،۳۱،۱۳۶۹)
بنابراین شناخت «رابعه عدویه» سرآغاز بسیاری از مسائل اساسی مربوط به تصوف و عرفان است از آن جمله، مسئله «وحدت وجود» که در طول تاریخ اندیشه اسلامی موجب کشته شدن و یا تکفیر جماعتی بیشمار گردیده، از رابعه عدویه آغاز می شود.
ظر دکتر زرین کوب در این مورد، چنین است:
«می گویند از رابعه عدویه- پارسا زنی از اهل بصره که از پیشروان قدیم صوفیه است- پرسیدند: «که آیا در عبادت خویش خدا را می بیند؟» گفت: «بی شک می بینمش که اگر نمی دیدم، نمی پرستیدمش.» نظیر این سخن را به علی بن ابیطالب(ع) – که صوفیه او را نیز از پیشروان خویش می خوانند- نسبت داده اند و البته خدایی که پرستنده او را – هر چند نه به چشم سر- می بیند به خوبی می تواند نه فقط مورد پرستش، بلکه مورد عشق نیز واقع شود و این عشقی است که رابعه و شبلی و حلاج- و همچنین شعرای صوفی- با آن همه شور و حرارت از آن سخن گفته اند و مولوی در بیان سوز و درد آن، نی را به شکایت می آورد و از زبان او سخن های دردناک می گوید.» (زرین کوب،۱۳۷۳، ۳۸-۳۷)
حسین بن منصور حلاج در اواخر قرن سوم هجری، طریقی را می پیماید که این بانوی عارف، پیشوای آن بوده است. او در وادی وحدت وجود، آشکارا انا الحق، می گوید، او یک جان دارد و آن جان هم همه «او» است. سرانجام نیز بر سر عقیده جان می بازد. او در کلام خود از اتحاد انسان و خدا می گوید و سخنان اوست که قرون بعد محور اصلی در اندیشه محیی الدین ابن عربی می گردد.
در زندگی رابعه ابهامات بسیار به چشم می خورد با این وصف او همان کسی است که در موردش نوشته اند: بعد از توبه، مجذوب عشق الهی گردید و در تمام عمر شعله های آتش این عشق او را آن چنان گرم نگاه داشت که حرارت این عشق و شور او را به وادی شهود کشاند.
امام محمد غزالی در «احیاء علوم الدین» رابعه عدویه را در مرتبه فایزان و عاشقان حضرت حق قرار می دهد. آنها که جز دیدار خدای کریم، آرزوی چیزی را نمی برند. چه آن غایت سعادت ها و نهایت لذت هاست. «از رابعه عدویه پرسیدند که رغبت تو به بهشت چگونه است؟ گفت: «الجار ثم الدار» یعنی نخست همسایه آن گاه سرای. پس این جماعت قومی اند که دوستی خداوند سرای ایشان را از سرای و آرایش ان مشغول کرده است. بلکه از هر چیزی که جز اوست، تا به حدی که نفس های خود و مثال ایشان مثال عاشقی است که به معشوق خود مولع باشد. (غزالی،۱۳۶۶، ۴/۵۱)
رابعه عدویه به شهادت اغلب بزرگان در کشف حقایق عرفانی، مقام والایی یافته است. و با توجه به اقداماتی که کرده و تحولاتی که در عرفان بوجود آورده، مورد عنایت و اهتمام خاص و عام بوده است و بزرگان عرفان،او را در عصر خود «حجت» می دانسته اند. در مقام او این نکته لازم به ذکر است که اگر آدمی عبادات را توفیق الهی دانسته، بر آنها پایداری نماید، و برانجام آن سپاسگزاری، به یقیین به مرتبه اولیاء الهی رسیده است. اصطلاح «اولیاء الله» به معنی دوستان خدا، در قرآن نیز چند بار ذکر شده است.
کلمه «ولی» در زبان انگلیسی معمولا به معنای کسی است که تحت « saint » [یعنی: حفاظت ویژه دوست] ترجمه می شود. خانم «شیمل» در کتاب ابعاد عرفانی اسلام می نویسد:
«ولی» لقبی است که شیعیان به حضرت علی علیه السلام داده و آن جناب را «ولی الله اعظم» می دانند.(شیمل، ۱۳۷۷، ۳۳۶)
«مولی» کسی است که کارها و امورش از جانب خداوند هدایت می گردد و این امتیاز در اثر اطاعت و عبادت خالصانه به منظور قرب به خدا به او داده می شود. حکایاتی از تذکره الاولیا، مؤید این مطلب است: که هر گاه حسن بصری به منبر شدی و رابعه حاضر نبودی، فرود آمدی. یک بار گفتند، «چندین بزرگان و محتشمان حاضرند، اگر پیرزنی نباشد، چه شود؟» گفت: شربتی که ما از برای حوصله پیلان ساخته باشیم، در سینه موران نتوان ریخت و هرگاه که مجلس شدی و آتش در دلها افتادی و آب از چشم ها روان شدی، روبه رابعه کردی و گفتی: «هذا من جمرات قلبک یا سیده» [این همه گرمی از آتش دل توست، ای سیده،](عطار، ۱۳۸۳، ۹۲-۹۳)
خانم اسمیت می نویسد:«او عمیقآْ و به شدت مورد احترام و ستایش همه صوفیان بزرگ عصر خود بود و نسبت به معاصرانش نفوذ انکار ناپذیری داشت. وی از پیروی دیگران و پذیرفتن عقاید و نفوذ ایشان در مسائل مذهبی و دینی بر خلاف اغلب صوفیان خشنود نبود. به نظر می رسد هیچگاه تحت تعلیم و ارشاد شیخ استاد روحانی نبوده است ولی به یک تجربه صریح و بیواسطه و شخصی از خدا دست یافت.»(اسمیت، ۱۹۲۸، ۲۱۸)
آن چنانکه گفته اند: از تحولات و دگرگونی های زندگی وی و به طور کلی شرح حال او، اطلاع چندانی در دست نیست و مسأله با وجود افرادی به همین نام در تاریخ عصر وی، کارا بر ما دشوارتر و دامنه تحقیق را محدود می گرداند، ولی با این وجود به قدر وسع و توان علمی، کوشش شده تا گامی در جهت شناساندن این بزرگ بانوی عارف برداشته شود. اگر چه برخی از مورخین او را ایرانی الاصل دانسته اند، لیکن در ایران و میان فارسی زبانان چندان معروف نیست. باوجود این در بسیاری از متون قدیم عرفانی اهل تصوف، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این پایان نامه، تحقیقی است درباره رابعه عدویه و اسطوره زندگی وی و حالات و اندیشه های عرفانی وی و نیز کسانی که با او در ارتباط بوده اند.
فصل اول
کلیات طرح
۱-۱ بیان مسئله
در بوستان ادب عرفانی، بسیاری از متون به معرفی چهره های درخشان عرفان و تصوف پرداخته اند.در میان عارفان مسلمان،زنانی پارسا به چشم می خورند که در زمان خود سرآمد و در تاریخ تأثیر گذار بوده اند.زنان و مردان عارفی که در طول تاریخ تصوف نقش بسزایی ایفا نموده اند و هریک در پیشبرد اهداف این نهضت سهم داشته اند.با این وجود در وادی عرفان و تصوف از زنان کمتر سخن رفته است.و آنچنان که بایسته و شایسته است برای دیگران شناخته شده نیستند. پارسا زنانی که در علم و فضیلت و تقوی بر مردان بزرگ عصر خویش برتری یافته بودند.برای مطالعه احوال برخی از ایشان به قرن دوم هجری می رویم، به شهر بصره. به جستجوی پارسا زنانی می پردازیم که زندگی هر یک بیانگر کرامت نفس و جایگاه ابدی زن در جامعه است.چهره ای که بیش از دیگران توجه را به خود معطوف می دارد،بانویی به نام رابعه عدویه است.که نه تنها در عصر خویش،که تا کنون نیز شگفتی و تحسین صاحب نظران را برانگیخته است،و بسیاری از بزرگان عرفان در بارة وی سخن ها گفته اند.
۱-۲ اهمیت تحقیق
رابعه عدویه یکی از شخصیتهای مؤثر عرفان است که در حوزه های گوناگون معرفت بشری از جمله،عشق الهی،وحدت وجود و سیر در مقامات معنوی نقش ویژه ای دارد.او با عبور از ظواهر و تعلقات دنیوی وچشم پوشی از نعمات اخروی ،فقط به پرستش حق می پردازدو عشق او را برمی گزیند.وی یکی از بنیانگذاران نظریه وحدت وجود است که با سیر وسلوک خویش به مقامی دست یافته که مورد غبطه و ستایش بزرگان عرفان شده است. بررسی زندگی واحوال چنین شخصیتی می تواند راهنمای بسیاری از سالکان طریقت باشد.
۱-۳ سؤال مورد تحقیق
در هر تلاش و تحقیق علمی می باید ابتدا سؤال تحقیق را مشخص نمود تا پژوهش درمسیر آن قرار گیرد و در جریان تحقیق برای یافتن پاسخ، تمام همت خود را صرف آن نماید. این پرسش ها در واقع انگیزه اصلی در انتخاب موضوع می باشد و پاسخ به آن بسیاری از ابهامات را شرح حال وروش زندگی شخصیت مورد تحقیق روشن می سازد.با توجه به آن چه در اهمیت تحقیق ذکر شد،سؤال این تحقیق چنین مطرح می شودکه، رابعه عدویه کیست؟ اهمیت و جایگاه وی در چه مرتبه ای قرار دارد؟ اندیشة وی در عرفان چگونه مورد بررسی قرار می گیرد؟
۱-۴ زمینه تحقیق
علت جستجوی شرح حال بانویی عارف در قرن دوم هجری، نخست آن که،عرفان وتصوف چیزی جز عشق مطلق نیست.و عشق، خمیر مایة وجود انسان است.و ازر آن جا که عشق و به بیان دیگر عرفان و تصوف با آغاز خلقت و سرشت انسان عجین است،بنابراین در طول زندگی با انسان همراه بوده است.آغازگر این طریق آدم(ع) وکمال آن در وجود رسول گرامی اسلام می باشد.این موضوع بهترین بهانه برای یافتن این علت است. چرا که آشنایی با صاحبدلان و عاشقان همچون گام نهادن در بوستانی است که هر گلی عطری خاص دارد.بویژه آن که آشنایی با زنان عارف که کمتر از آنان سخن رفته است،می تواند راهگشا و سر مشق سالکان و مشتاقان قرار گیرد.انتخاب این موضوع ،علاقة شخصی نگارنده به این مقوله است.
۱-۵ تعریف واژگان
ازآن جا که موضوع این تحقیق عبارت است از«رابعه عدویه عارفة نامدار تاریخ تصوف و اندیشه های عرفانی وی» در گام نخست آن چه مورد بررسی قرار می گیرد،نیازمند جستجوی کتابخانه ای است.بنابراین به جستجوی شرح زندگانی بزرگانی پرداخته شده که به نحوی با موضوع عرفان و مقامات عارفان و نیز رابعه عدویه و اندیشه های الهی وی مربوط است.تا بدین طریق بتوان به منابعی دست یافت که به نحوی بیانگر شرح احوال وی یا مبیّن نظریات وی و شخصیت عرفانی اوست.در مسیر تحقیق به بسیاری از اصطلاحات عرفا و ذکر مقامات ایشان پرداخته شده است.و نیز شرح حال بسیاری از زنان و مردان به اختصار آورده شده است.
۱-۶- محدودیت ها و مشکلات تحقیق
از تحولات و شرح احوال و زندگی«رابعه عدویه»اطلاع چندانی در دسترس نیست واز سوی دیگر،در تاریخ به زنان عارفی هم نام رابعه نیز بر می خوریم،که در بسیاری موارد به دلیل تشابه اسمی صحت و سقم حکایات و سخنان منسوب به وی محل تردید قرار می دهد و کار تحقیق را دشوار و محدودتر می گرداند.دو عامل دیگر،کمبود منابع تحقیق و پژوهش در این زمینه و نیز فقدان کتابخانه های تخصصی در حوزه عرفان و تصوف است.
۱-۷ پیشینة تحقیق
موضوع عرفان وتصوف یکی از مهمترین مباحث در ادیان وجوامع بشری است. زنان عارف همپای مردان از نخستین سال های هجرت تا کنون نقش بسزایی در پیشبرد نهضت عرفان اسلامی داشته اند.بسیاری از محققین و پژوهشگران به مطالعه شرح احوال عرفا پرداخته اند. و کتب و رساله های بی شماری در این زمینه نگاشته شده است که هر یک به سهم خود در معرفی این چهره های درخشان کوشیده اند.چرا که عدة کثیری از مردم فقط نام این عرفا را شنیده اند و اطلاع کافی از ایشان ندارند. بنابراین پژوهش هایی از این دست، مفید خواهد بود.
۱-۸ روش کار
روش پژوهش، به صورت تحقیق کتابخانه ای و فیش برداری از متون عرفانی است.در کتب متعدد شرح حال و آراء و نکات برجستة زندگی وی را مورد بررسی قرار داده ام تا از طریق آشنایی با نظرات اهل، فن مجموعه ای گردآوری شود و حتی المقدور شخصیت و اندیشة عارفة بزرگ قرن دوم هجری ،«رابعه عدویه» را به طور مفید و موجز معرفی نماید.
فصل دوم


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه بررسی زندگی واحوال رابعه عدویه (بانویی عارف در قرن دوم هجری)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد