دانشآفرینی در سازمانهای رسانهای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه: خبرگزاری ایسنا) بصورت ورد وکامل
چکیده
دانشآفرینی یا مدیریت دانش مشتمل بر طیفی از استراتژیها و الگوهای اجرایی است که در یک سازمان بمنظور شناسایی، خلق، ارائه ، متمایز ساختن و قادر ساختن پذیرش بینشها و تجربیات مورد استفاده قرار میگیرد. چنین بینشها و تجربیاتی دانش را شکل میدهد که میتواند هم در اشخاص و یا در سازمانها به عنوان رویهها و یا الگوهای اجرایی قرار داشته باشد. با توجه به اینکه دانشآفرینی به عنوان رمز بکارگیری دانش و ایجاد مزیت رقابتپذیری در کلیه سازمانها و همچنین سازمان رسانهای محسوب میگردد، این تحقیق به بررسی دانشآفرینی در سازمانهای رسانهای میپردازد. مساله اصلی در این تحقیق، دانشآفرینی در سازمانهای رسانهای با استفاده از مدل نوناکا میباشد که به صورت خاص خبرگزاری ایسنا را هدف قرار داده است. هدف اصلی این تحقیق تعیین وجود یا عدم وجود ساز و کارهای مرتبط و کارآمد جهت تحقق ارکان این مدل و همچنین تعیین تحققپذیری این مدل در یک سازمان رسانهای (خبرگزاری ایسنا) بود. پژوهش حاضر براساس ماهیت و روش، تحقیقی توصیفی است که بصورت پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی خبرنگاران شاغل در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بود و با توجه به محدود بودن جامعه آماری در این تحقیق، تمام شماری صورت گرفت. به منظور جمع¬آوری داده¬های خام و تجزیه و تحلیل آنها از پرسشنامه استفاده شد. در فصل نهایی، به پرسش¬های پژوهش بر اساس آزمون فرضیه¬ها جواب داده شد که بر طبق آنها فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر انطباق فرآیند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا با مدل دانش آفرینی نوناکا تأیید قرار نگرفت. همچنین نتایج مرتبط با آزمون فرضیه¬های فرعی دوم، سوم و چهارم نشان داد که در فرآیند دانش آفرینی در خبرگزاری ایسنا، فرآیندهای بیرونی سازی، ترکیب و درونی سازی وجود ندارد.
دانشآفرینی در سازمانهای رسانهای با استفاده از مدل نوناکا ( مورد مطالعه: خبرگزاری ایسنا)