
مشخصات این فایل
عنوان:آزمونهـای روانـی
فرمت فایل :word(قابل ویرایش)
تعدادصفحات :44
این مقاله در مورد آزمونهـای روانـی می باشد.
بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر ازمقاله آزمونهـای روانـی
انواع آزمونهای روانی :
شروع واقعی آزمونهای روانی از سال 1896، با مقاله ای که توسط آلفرد بینه و ویلیام هانری در مجلة روان شناس منتشر کردند آغاز شد و در آن مقاله اکثر آزمونهای موجود را که به نظر آنها فقط اعمال بسیار ساده و پائین ذهن را اندازه می گرفتند مورد انتقاد قرار دادند. آنها ، برای اندازه گیری استعدادهای واقعی ذهن، آزمونهایی را پیشنهاد کردند که به رفتار زندگی واقعی نزدیکتر بود. آزمون یک روش نظامه ای برای سنجش نمونه ای از رفتار و یک وسیلة اندازه گیری در روان شناس و تعلیم و تربیت است. اندازه گیریهای روانی و تربیتی، علاوه بر آزمون که معروفترین وسیلة اندازه گیری است، با روشهای دیگری ...(ادامه دارد)
مهمترین امتیاز اجرای آزمونهای گروهی :
1ـ صرفه جویی در زمان: از آنجا که آزمودنیها در یک ساعت معین تحت آزمایش قرار می گیرند، همة دستورالعملهای یکساین را دریافت می کنند.
2ـ تضمین یکنواختی موقعیت آزمایش.
3ـ لزومی ندارد که اجراکنندة این آزمونها تخصص داشته باشد.
4ـ نمره گذاری در مجموع بسیار ساده، سریع و عینی انجام می گیرد: در بسیاری از موارد سعی می شود، پاسخها را با ماشین تصحیح کنند.
5ـ تهیه فرمهای موازی آزمونهای گروهی به پیچیدگی تهیه فرمهای موازی آزمونهای فردی ...(ادامه دارد)
ویژگیهای فرعی یک آزمون :
ویژگیهایی وجود دارد که به ماهیت آزمون، به عنوان یک وسیلة اندازه گیری، مربوط نمی شود، اما هر وقت احساس شود که به وجود آنها نیازی هست رعایت خواهد شد. در سطور زیر به تعدادی از این ویژگیها اشاره می کنیم:
الف) اقتصاد: آزمونهای مداد ـ کاغذی در موقعیتهای عادی یا لااقل در زمینه های تحصیلی بیشترین امتیاز را دارد. در راهنمایی شغلی، مسألة اقتصاد به صورت دیگری تجلی می کند. استعمال روزافزون آزمونها در زمینه های تحصیلی آزمایشگران را وادار کرده است تا از روشهای کم خرج بهره بگیرند: استفاده از تخته سیاه، استفاده از پاسخنامه برای نوشتن پاسخ ...(ادامه دارد)
عوامل مؤثر بر عملکرد در جریان آزمون :
در جریان اجرای آزمون باید هم به شرایط فیزیکی و هم به چگونگی ارتباط گیری با آزمون شونده توجه داشت. اجرا و نمره گذاری آزمون تا جایی که ممکن است باید بی طرفانه انجام شود. توجه دقیق به دستورالعمل آزمون در تهیة گزارش مناسب از عملکرد فرد، تأثیر عوامل مخرب در اجرای آزمون را کاهش می دهد. جریان هر آزمون حالت پویا دارد و ممکن است عوامل گوناگونی که خارج از کنترل آزمون کننده است بر آن تأثیر بگذارد.
ویژگیهای آزمون شونده:
تأثیر ویژگیهای آزمون شونده بر آزمون، یک عامل آشکار است. مثلاً کودکان ...(ادامه دارد)
زمینه های کاربرد آزمونها :
ما در عصر تکنیک علمی به سر می بریم. مخصوصاً آنچه انسان امروزی می خواهد عبارت است از دانایی برای توانایی بیشتر. در روان شناسی نیز وضع به همین منوال است: قوانی روان شناسی را اساساً برای نیل به هدفهای مفید به کار می برند.
آنچه روان سنجها یا پسیکوتکنیسین ها ادعا می کنند، این است که انسان را در شناختن تواناییهای خود و سازگاری هر چه بهتر با محیط زندگی یاری رسانند. کاربردهای روان شناسی معمولاً به دو صورت انجام می گیرد: کاربردهای مستقیم و غیرمستقیم. کاربردهای مستقیم یعنی ایجاد مساعدترین موقعیت کار، انطباق ابزار با کارگر، … کاربردهای غیرمستقیم یعنی استفاده ...(ادامه دارد)
انتقادهای عادی :
در اصل می توان پذیرفت که تهیة روشهای عینی برای تشخیص تفاوتهای فردی امکان پذیر است. با وجود این، انتقادهای متعددی بطور دایم علیه آزمونها ابراز می شود. نقد آزمونها یعنی شناخت صحیح نارساییهای آنها و ضمناً تأیید امتیازات واقعی آنها.
در میان انتقادهایی که علیه روان سنجی ابراز می شود، می توان انتقادهای کسانی را نام برد که با روان سنجی آشنایی بسیار سطحی دارند. هر کسی این اجازه را دارد که نظرات خود را دربارة یک موضوع معین ابراز کند و تعداد کسانی که نظر بسیار قطعی در مورد آزمونها دارند زیاد است. اینها در واقع مخالفان هستند که هیچ نظر صحیحی دربارة ماهیت و هدف آزمونها ندارند. یکی از فیلسوفان فرانسه، به نام لوسن، که در سال 1951 وفات یافته، انتقادهای ...(ادامه دارد)
افشای آزمونها :
بهترین آزمون اگر یکبار روی تعداد زیادی از افراد اجرا شود، دیگر نمی تواند نتایج اطمینان بخشی فراهم آورد. مثلاً در بعضی از مناطق فرانسه دیده شده است که سؤالات مقیاس بینه بر روی کارتهای تحصیلی دانش آموزان چاپ شده است! بدیهی است که این دانش آموزان امکان آمادگی برای آزمایشهای روانی را خواهند داشت و والدین آنها نیز خواهند توانست به کودکان خود کمک کنند. مراکزی وجود دارد که با دادن تمرینهای منظم، داوطلبان را برای ورود به دانشگاهها یا سایر مؤسسات آماده می کند. این مراکز برای نیل به هدف خود، انواع متعدد آزمونها را جمع آوری و تکثیر می کند. بدیهی است که این قبیل اعمال ارزش آزمون را به عنوان یک وسیلة تشخیصی، بی اعتبار می سازد و در واقع نوعی تقلب و قاچاق محسوب می شود. برای جلوگیری از این خطر لازم است که اجرای آزمونها ...(ادامه دارد)
دانلود مقاله آزمونهـای روانـی