فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه شهرسازی

اختصاصی از فایل هلپ پایان نامه شهرسازی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه شهرسازی


پایان نامه شهرسازی

 

 

فرمت فایل wordبوده و قابلیت ویرایش دارد

تعداد صفحه:105

فهرست

عنوان                                  صفحه

  1. پیشگفتار                                1
  1. شهرهای جدید در ایران3-1- نکته ای در حاشیه نوسازیها5-1- نظریة اثباتی
  2. 4-1- روشهای طارحی محیط (نظریه های اثباتی و هنجاری)
  3. 2-1- اهداف عمده جدید ایران
دانش محتوایی2-2- تامین قرارگاه رفتاری2-2-2- تعامل اجتماعی و محیط ساخته شده 3-2- انسانی ساختن فضاها 2-3-2- فضاهای بدون مانع 5-3-2- راحتی نگهداری از مجموعه 7-3-2- باقی ماندن اهالی در مجموعه در شرایط مختلف اقتصادی و جمعیتی 1-8-3-2- استتفادة بهینه از فضای سکونتی از سطح بالاتر از همسایگی 1-9-3-2- خلوت 3-9-3-2- قلم و پایی11-3-2- نقشه شناختی2-11-3-2- عناصر شهر از نظر الکساندر1-3-11-3-2 چگونگی ترکیب فضاهای پر و خالی2-3-11-3-2- تراکم 5-11-3-2- ارزشهای زیبایی شناختی محیط 1-1-5-11-3-2- نظم و بی نظمی 1-2-1-5-11-3-2- اصل تشابه3-2-1-5-11-3-2- تنوع و رابط آن با ادراک فاصله در مسیرهای شهری5-2-1-5-11-3-2- یک مرتبگی یا غیر مترقبه بودن2-5-11-3-2- زیبایی شناسی نمادین2-2-5-11-3-2- نور محیط6-11-3-2- مقیاس انسانی 3-2-5-11-3-2- رنگ 1-2-5-11-3-2- رویکرد یونگی نمادگرایی3-1-5-11-3-2- تحقیقات تجربی اخیر4-2-1-5-11-3-2- جهت یابی2-2-1-5-11-3-2- رابط دراکی بین اجزاء مشابه و کل 2-1-5-11-3-2- قوانین گشتالت1-5-11-3-2- زیبایی شناس فرمی4-11-3-2- فضای محیطی و فضای پس مانده شهری معاصر 3-11-3-2- بافت شهر (عامل بوجود آورنده شهر)1-11-3-2- عناصر شهر از نظر لینچ10-3-2- پیش گیری از خطرات (آتش سوزی – باران شدید یا سیل – زلزله و ریزش بنا)2-9-3-2- فضای شخصی9-3-2- خلوت (فضای شخصی ـ قلمروپایی)8-3-2- استفادة بهینه از فضا6-3-2- جلوگیری از آلودگی محیط زیست و رعایت اصول بهداشتی 4-3-2- طراحی اقلیمی3-3-2- فضاهای متناسب با ابعاد بدن انسان و نحوة انجام فعالیت او1-3-2- روشنایی3-2-2- مرکزیت کارکردی و محیط ساخته شده 1-2-2- فضاهای چندگانه عملکردی1-2- کاهش هزینة ساخت و ساز در سطوح مختلف توانییهای کارفرماشناخت 1-1-3- شناخت پرند1-2-1-3- شناخت کارفرما2-1-2-1-3- خواسته های کارفرما1-2-2-1-3- توزیع درصدی متقاضیان بر اساس بعد خانوار و میانگین بعد خانوار3-2-2-1-3- وضعیت تحصیلات5-2-2-1-3- خواسته های استفاده کنندگان و تعیین حدود متراژ واحدهای 1 تا 6 خوابه مطابق با نحوه فعالیت استفاده کنندگان  1-2-5-2-2-1-3- بررسی مدارک تصویری3-2-5-2-2-1-3- بدست آوردن حدود متراژ واحدهای 1 تا 6 خوابه مطابق با نحوه فعالیت استفاده کنندگان 2-4-2-5-2-2-1-3- ناهارخوری4-4-2-5-2-2-1-3- اتاقهای شخصی (اتاق خواب)6-4-2-5-2-2-1-3- جمع بندی1-3-1-3- موقعیت سایت و کاربردی آن 3-3-1-3- دسترسی ها 5-3-1-3- چشم اندازها 6-3-1-3- ویژگیهای اقلیمی بستر طرح 2-6-3-1-3- رطوبت 4-6-3-1-3- وضعیت تابش 7-3-1-3- ویژگیهای فیزیکی بستر طرح 2-7-3-1-3- توپوگرافی 4-7-3-1-3- وضعیت گسلهای منطقه6-7-3-1-3- پوشش گیاهی 5-1-3- برسی تظابق خواسته کافرما مبنی برساخت 300 واحد مسکونی در سایت مزبور با ضوابط معماری و شهرسازی منطقه  7-1-3- توجیه اقتصادی طرح 2-3- هدف1-3-3- برنامه کم کردن هزینة ساخت و ساز 1-2-3-3- برنامة تأمین قرارگاه در محدودة فضای خصوصی3-2-3-3- برنامة تأمین قرارگاه رفتاری در محدودة فضاهای رده بالاتر از فضای همسایگی تا کل مجموعه 1-3-3-3- برنامة تامین روشنایی3-3-3-3- برنامة تأمین فضای متناسب با ابعاد انسان و نحوه انجام فعالیت او 1-3-3-3-3- تعیین حدود واحد همسایگی و زیر محله تا ناحیه4-3-3-3- برنامة تأمین طراحی اقلیمی 2-4-3-3-3- شکل سقف و ایجاد سایه روی پشت بام و کوچه 4-4-3-3-3- جهت گیری معابر6-4-3-3-3- فاصلة ساختمانها8-4-3-3-3- کوران در فضای داخلی10-4-3-3-3- ایجاد سایه بان برای بهره گیری به موقع و بهتر از نور خورشید5-3-3-3- برنامة تأمین راحتی نگهداری از مجموعه2-5-3-3-3- کاهش میزان اتلاف انرژی2-2-5-3-3-3- جلوگیری از پرت انرژی در داخل واحد مسکونی4-5-3-3-3- راحتی نظافت و تمیز کردن بنا6-5-3-3-3- تعداد مناسب واحدهایی که از تاسیسات مشتری استفاه می‌کنند.1-6-3-3-3- سیستم دفع فاضلاب3-6-3-3-3-استفاده از انرژی پاک5-6-3-3-3-مکان دستشویی در نظام فضایی واحد مسکونی7-6-3-3-3- برنامه یافتن تدابیری برای باقی ماندن اهالی در مجموعه در شرایط مختلف اقتصادی وجمعیتی1-8-6-3-3-3- برنامه استفاده بهینه از فضا در سطح واحد مسکونی2-1-8-6-3-3-3- به حداقل رساندن فضاهای ارتباطی و ذون بندی در طراحی4-1-8-6-3-3-3- استفاده از ظرفیت خالی وسایل9-3-3-3- برنامه تأمین خلوت (فضای مشخص – قلم و پایی) یا فضای قابل دفاع2-9-3-3-3- نقش جداره و بدنه2-2-9-3-3-3- امکان مراقبت از فضای همسایگی بدون دیده شدن توسط دیگران (با رعایت عدم اشرافیت)4-2-9-3-3-3- جداره های متحرک در داخل فضا4-9-3-3-3- تعیین مکان مناسب برای پروژه1-10-3-3-3- آتش سوزی3-10-3-3-3- زلزله و ریزش بنا 1-11-3-3-3- ارتباط توده با فضای پیرامون2-1-11-3-3-3- آگاهی از فضا1-2-11-3-3-3- هم پیوندی عناصر شهری و واحدهای مسکونی3-2-11-3-3-3- نقش جداره در تعریف فضای شهری2-3-2-11-3-3-3- بازنمایی انتقال بارها در جداره4-3-2-11-3-3-3- طراحی جداره ها3-11-3-3-3- ویژگیهای فضا2-3-11-3-3-3- رعایت مقیاس و تناسب1-4-11-3-3-3- خیابان طراحی شده به مثابه فضا3-4-11-3-3-3- الگوی خیابانهای محله4-3- گونه شناسی و بررسی نمونه ها1-1-4-3- نمونة 1: مجموعة Hollainhof3-1-4-3- نمونة 3: مجموعة‌Titan تیتان2-4-3- ساخت وساز خطی (خطی در امتداد خیابان و خطی در ردیفهای موازی)2-2-4-3- نمونة‌ 2: مجموعة‌ Selfbuit Housing in palenciana1-3-4-3- نمونه: مجموعة‌ Housing in Rue Leblanc1-4-4-3- مجموعة‌مسکونی همدان5-4-3- ساخت و ساز مسکونی با ارتفاع متوسط4-4-3- ساخت وساز ترکیبی (ترکیب گونه های مختلف ساختمانی)3-4-3- ساخت و ساز مجموعه ای1-2-4-3- نمونة‌ 1: مجموعة‌Ochsenanger Bomberg4-1-4-3- نمونة‌4: دهکده آسیایی دهلی نو2-1-4-3- نمونة 2: مجموعة‌مسکونی و اوان1-4-3- ساخت و ساز پیرامونی5-11-3-3-3- ویژگیهای پارکینگ2-4-11-3-3-3- جداسازی سواره و پیاده4-11-3-3-3- ویژگی دسترسی و خیابان1-3-11-3-3-3- ایجاد فضاهای متباین4-2-11-3-3-3- ساخت و ساز مرکب ساز و کار ایجاد تنوع در احجام ساختمانی3-3-2-11-3-3-3- خوانایی جداره1-3-2-11-3-3-3- کارکرد تجسمی بدنه2-2-11-3-3-3- ترکیب (کمپوزیسیون)2-11-3-3-3- ویژگی توده1-1-11-3-3-3- محصور کردن فضا11-3-3-3- برنامه تامین نقشه شناختی (زیبایی شناختی – مقیاس انسانی) یا قواعد شکل گیری فضای مثبت الکساندر2-10-3-3-3- باران شدید یا سیل10-3-3-3- برنامة پیش گیری از خطرات3-9-3-3-3- تامین فضای شخصی (شخصی سازی)3-2-9-3-3-3- جداره حافظ امنیت صوتی و شنیداری1-2-9-3-3-3- بدنه سیان صافی ورودی1-9-3-3-3- قلم وپایی2-8-3-3-3-برنامه استفاده بهینه از فضای سکونتی از سطح بالاتر از همسایگی3-1-8-6-3-3-3- متصدی طراحی کردن فضاها1-1-8-6-3-3-3- استفاده چندگانه از فضا8-6-3-3-3- برنامه ریزی برای استفاده بهینه از فضا6-6-3-3-3- قرار دادن حریم بین در ورودی واحد مسکونی و بقیه فضاها4-6-3-3-3-راحتی نظافت و تمیز کردن بنا2-6-3-3-3-سیستم جمع آوری و دفع زباله6-3-3-3- برنامه جلوگیری از آلودگی محیط زیست و رعایت اصول بهداشتی5-5-3-3-3- تعداد مناسب واحدهای موجود در یک همسایگی3-5-3-3-3- دوام مصالح1-2-5-3-3-3-رعایت اصول طراحی اقلیمی1-5-3-3-3- انرژی ارزان و در دسترس11-4-3-3-3-استفاده از فضای واسطه9-4-3-3-3- ظرفیت حرارتی و رنگ مصالح7-4-3-3-3- درصد سطح پنجره به نمای ساختمان5-4-3-3-3- جهت گیری ساختمانها3-4-3-3-3- استفاده از گیاهان 1-4-3-3-3- میزان بهم فشردگی مجموعه3-3-3-3-3- ابعاد تراس 2-3-3-3- برنامة تأمین فضاهای بدون مانع3-3-3- برنامة انسانی ساختن فضاها2-2-3-3- برنامة تأمین قرارگاه رفتاری در محدودة فضای همسایگی (نیمه خصوصی یا نیمه عمومی)2-3-3- برنامه تامین قرارگاه رفتاری3-3- برنامه 8-1-3- بدست آوردن سرانه مفید مسکونی برای استفاده در برنامه تعیین حدودی متراژهای بنمایی واحدهای مجموعهمقرون به صرفه باشد .6-1-3- محاسبه حداقل قیمتی که کارفرما باید پروژه را بفروشد تا برای او 4-1-3- آیین نامه و ضوابط طراحی در سایت مزبور (ناحیه تراکم متوسط)5-7-3-1-3- مکانیک خاک 3-7-3-1-3- نحوه هدایت آبهای سطحی منطقه در بستر طبیعی زمین 1-7-3-1-3- مساحت 5-6-3-1-3- باد3-6-3-1-3- بارش 1-6-3-1-3- دما 4-3-1-3- امکانات زیربنایی2-3-1-3- کاربردی های مجاور3-1-3- شناخت ویژگیهای بستر طرح 5-4-2-5-2-2-1-3- سرویس3-4-2-5-2-2-1-3- آشپزخانه1-4-2-5-2-2-1-3- نشیمن و پذیرایی2-2-5-2-2-1-3- پرسش‌نامه 2-5-2-2-1-3- شناخت مداخله گرا1-5-2-2-1-3- شناخت غیر مداخله گرا4-2-2-1-3- وضعیت درآمدی و شغلی استفاده کنندگان و توانایی مالی یک خانوادة 4 نفره برای خرید مسکن2-2-2-1-3- توزیع درصدی متقاضیان بر اساس سن 2-2-1-3- شناخت استفاده کنندگان 1-1-2-1-3- امکانات کارفرما برای ساخت و ساز2-1-3- شناخت عوامل1-3- شناخت وضع موجودطراحی و ارائه آلترناتیوهاگزینشمنابع و مأخذ2-6- منابع خارجی  1-6- منابع داخلی

شهرهای‌ جدید در ایران‌:

احداث‌ شهرهای‌ جدید در ایران‌ نیز بعد از انقلاب‌ اسلامی‌ مورد توجه‌مسؤولان‌ قرار گرفت‌ و از اوایل‌ سال‌ 1360 مطالعه‌ و برنامه‌ریزی‌ آن‌ آغاز گردید. به‌همین‌ مناسبت‌، شرکت‌ عمران‌ شهرهای‌ جدید زیر نظر وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌شروع‌ به‌ فعالیت‌ نمود و احداث‌ 17 شهر جدید را برای‌ اسکان‌ سرریز جمعیتی‌ 12شهر را در برنامه‌ کاری‌ خود قرار داد. بدین‌ منظور وزارت‌ مسکن‌ و شهرسازی‌ درراستای‌ نیل‌ به‌ اهداف‌ تعریف‌ شده‌، لایحه‌ ایجاد شهرهای‌ جدید را به‌ هیأت‌ دولت‌تقدیم‌ نمود که‌ در تاریخی‌ 20/9/64 به‌ تصویب‌ رسید.

 

2-1- اهداف‌ عمده‌ شهرهای‌ جدید ایران‌:

1- اجرای‌ طرح‌ کالبندی‌ ملی‌ و توزیع‌ مناسب‌ جمعیت‌ و اشتغال‌ در سطح‌کشور در ارتباط‌ با هدفهای‌ استراتژیک‌

2- ایجاد مناطق‌ مسکونی‌ برای‌ فعالیتهای‌ جدید اقتصادی‌

3- کمک‌ به‌ اجرای‌ کمی‌ وکیفی‌ برنامه‌های‌ توسعه‌ مسکن‌ و ایجاد تعادل‌ دربازار مسکن‌

 

3-1- نکته‌ای‌ در حاشیه‌ نوسازیها:

تجربه‌ نشان‌ داده‌ است‌ که‌ پیش‌بینی‌ طرحهای‌ جامع‌ و ای‌ بسا طرحهای‌تجدیدنظر به‌ علت‌ شرایط‌ ویژه‌ ساخت‌ اجتماعی‌، فرهنگی‌ و اقتصادی‌ جامعه‌ با آنچه‌که‌ در عمل‌ در شهرها اتفاق می‌افتد، همخوانی‌ ندارد. وفاق با هویت‌ معماری‌ وپیوند با حلقه‌های‌ پرارزش‌ گذشته‌، در ساخت‌ و سازهای‌ جدید از طریق‌ تفکیکهای‌متداول‌ به‌ صورت‌ خیابانهای‌ موازی‌ و یکنواخت‌ با مقررات‌ وضوابط‌ طرحهای‌جامع‌ میسر نیست‌.

مجموعه‌های‌ مسکونی‌ بسیار یکنواخت‌ و فاقد فضاهای‌ عمومی‌ و ارزشهای‌بصری‌ می‌باشند.

 

4-1- روشهای‌ طرح‌ محیط‌: (نظریه‌های‌ اثباتی‌ و هنجاری‌)

در حال‌ حاضر طراحان‌ قادر به‌ استفادة‌ صحیح‌ از نظریه‌ها نیستند. به‌ این‌دلیل‌ که‌ افراد حرفه‌ای‌ بیشتر با استفاده‌ از نظریه‌های‌ هنجاری‌ و با تکیه‌ بر ادراک‌شخصی‌ طراحی‌ کرده‌اند. و در استفاده‌ از نظریه‌های‌ اثباتی‌ که‌ بعضی‌ آن‌ را نظریه‌تبیینی‌ می‌نامند و توصیف‌ و تبیین‌ روشن‌ پدیده‌ها و فرآیند شکل‌گیری‌ آنها، ضعیف‌بوده‌اند. در نتیجه‌ هرگاه‌ طراحان‌ برای‌ مردمی‌ با الگوهای‌ رفتاری‌ و دیدگاههای‌ارزشی‌ متفاوت‌ طراحی‌ کرده‌اند در ادراک‌ اثر طراحی‌ بر زندگی‌ مردم‌ به‌ نتایج‌اشتباهی‌ رسیده‌اند.

با توجه‌ به‌ آنکه‌ رشته‌های‌ تحقیقی‌ و علمی‌ در حال‌ چالش‌ و تغییر مداوم‌هستند، بشدت‌ از جهت‌ بنیانهای‌ نظری‌ مورد توجه‌ و نقد قرار گرفته‌اند. این‌ توجه‌ ونقد، بویژه‌ در معماری‌ و شهرسازی‌ امروزه‌ وجود داشته‌ است‌.

یکی از محدودیتهای‌ اساسی‌ نهضت‌ معماری‌ تجدد، تدوین‌ نشدن‌ مبانی‌نظری‌ آن‌ عنوان‌ شده‌ است‌. باید این‌ نکته‌ را ذکر کرد که‌ بسیاری‌ از طراحان‌ بویژه‌،معماران‌ از وضع‌ موجود راضی‌اند، آنها معتقدند که‌ دانش‌ موردنیاز طراحی‌ خوب‌بیش‌ از آنچه‌ با کشف‌ و شهود بدست‌ می‌آید، نیست‌. آنها معتقدند که‌ معرفت‌ حاصل‌از درک‌ عمومی‌ جامعه‌ برای‌ طراحی‌ کفایت‌ می‌کند و اعتقاد دارند هدف‌ معماری‌بیان‌ شخصیت‌ مستقل‌ آن‌ می‌باشد. (Norberg - Schulz 1965)

اگرچه‌ بسیاری‌ از طرح‌های‌ خوب‌ از این‌ طریق‌ بوجود آمده‌اند، اما مخارج‌روزافزون‌ ساختمان‌ و گوناگونی‌ استفاده‌ کنندگان‌ از محیطهای‌ طراحی‌ شده‌،طراحی‌ براساس‌ نظم‌ شخصی‌ را با ابهام‌ مواجه‌ ساخته‌ است‌.

اگر‌ طراحان‌ به‌ زبان‌ خصوصی‌ تکلم‌ کنند از هم‌ آهنگ‌ کردن‌ رشته‌های‌ دیگرعاجز خواهند ماند. در رشته‌های‌ دیگر ارباب‌ تخصص‌ مورد احترامند برای‌ آنکه‌ نه‌فوراً ولی‌ سرانجام‌ می‌توانند کارهای‌ خود را توضیح‌ دهند. معمار متخصص‌معمولاً با توسل‌ به‌ معجزات‌ و نبوغ‌ هنرمندانه‌ خویش‌ که‌ مدعی‌ آن‌ است‌، جلب‌احترام‌ می‌کند.

در دهه‌های‌ 70 و 80 میلادی‌ با رشد مکتب‌ فراتجدد، تغییر جهتی‌ در توجه‌طراحان‌ به‌ زیبایی‌شناسی‌ نمادین‌ و تاحدودی‌ نیز به‌ جنبه‌های‌ اجتماعی‌ طراحی‌ایجاد شد. نتیجه‌ این‌ حرکت‌ بجای‌ تغییر بنیادین‌ فکری‌، ارائه‌ شیوه‌های‌ جدیدزیبایی‌شناختی‌ بود. پایه‌ معرفتی‌ و مبانی‌ نظری‌ هر حرفه‌ای‌ نیاز به‌ یک‌ ساختاراولیه‌ قوی‌ دارد.

در حال‌ حاضر اساس‌ مبانی‌ نظر معماری‌ بر دیدگاههای‌ افراد معمار یا مکاتب‌فکری‌ معماری‌ استوار است‌. این‌ مبانی‌ بر هنرمند بودن‌ معمار و بر باورهای‌ فردی‌معماران‌ در مورد معماری‌ خوب‌ تأکید دارد. توجیه‌ این‌ باورها و جهان‌بینی‌معماران‌ کمتر به‌ روشنی‌ بیان‌ شده‌ است‌. طراحان‌ حرفه‌ای‌ اطلاعات‌ زیادی‌ از جهان‌هستی‌ را در ذهن‌ خود محفوظ‌ نگاه‌ داشته‌اند. معرفت‌ شخصی‌ یک‌ معمار دردسترس‌ دیگران‌ نیست‌ و امکان‌ آزمودن‌ و کاربرد آن‌ وجود ندارد.

مبانی‌ نظری‌ اثباتی‌، درک‌ ما را از محیطهای‌ طبیعی‌ و ساخته‌ شده‌ و نقشی‌ که‌در زندگی‌ مردم‌ دارند بالا می‌برد. همان‌ گونه‌ که‌ گفته‌ شد، مبانی‌ نظریه‌ اثباتی‌،پژوهش‌ و حرفه‌ معماری‌، در تداوم‌ و پیوستگی‌ کامل‌ هستند. این‌ تداوم‌ با آزمون‌فرضیه‌ها بدست‌ می‌آید. بدین‌ ترتیب‌ که‌ هر طرح‌ شهری‌، طرح‌ منظر یا طرح‌ یک‌ساختمان‌، فرضیه‌ یا مجموعه‌ای‌ از فرضیه‌هاست‌ که‌ در چارچوب‌ نظریه‌های‌معماری‌ آزموده‌ می‌شود. این‌ آزمون‌ می‌تواند از طریق‌ ارزیابی‌ نظام‌ یافته‌ بنای‌ساخته‌ شده‌ با نظرخواهی از طراح‌، تأمین‌ کننده‌ مالی‌ و استفاده‌ کنندگان‌، پس‌ ازبهره‌برداری‌ از آن‌ انجام‌ پذیرد.

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه شهرسازی

پایان نامه مطالعات تطبیقی سازمان ها و آژانس های توریستی ایران و ترکیه در یک دهه اخیر

اختصاصی از فایل هلپ پایان نامه مطالعات تطبیقی سازمان ها و آژانس های توریستی ایران و ترکیه در یک دهه اخیر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه مطالعات تطبیقی سازمان ها و آژانس های توریستی ایران و ترکیه در یک دهه اخیر


پایان نامه مطالعات تطبیقی سازمان ها و آژانس های توریستی ایران و ترکیه در یک دهه اخیر

این فایل در قالب ورد و قابل ویرایش در  340 صفحه می باشد.

 

چکیده
نخستین ومحوری ترین هدف این تحقیق کشف علمی مجهول ویا مجهولاتی است که مسبب عدم توفیق ایران درصنعت جهانگردی میشوند که در حوزه موضوع مورد مطالعه درجستجوی دستیابی به آن است.دومین هدف محوری تحقیق نمایان ساختن ریشه ای ضعفهای پنهانی ونامرئی دو بخش مهمی صنعت جهانگردی یعنی سازمان متولی دولتی(سیاستگزارتوریسم) وآژانس های جهانگردی (مجریان پیشقراول وعملیاتی کردن سیاست ها)درایران است واز آنجا که برای شناسائی حقیقی ضعف ها(یکی از راهها) درپیش رو داشتن الگوی موفقی برای سنجش ومعیار ضروری است وضمنا ًشرایط مکانی- فضایی آن الگوهم بلحاظ جغرافیا واقلیم،دین وفرهنگ ،روند تحولات تاریخی،روابط حسنه فیما بین،سیاست وحکومت مستقل اشتراکات حداکثری با کشور ما میداشت، کشور ترکیه دراین مقام بهترین گزینه بمنظور تطبیق بخش های اشاره شده بود.
با توجه به همجواری ایران و ترکیه، نزدیک بودن شرایط اقلیمی دو کشور و همچنین توفیق گردشگری در کشور ترکیه و فقدان پیشینه چنین تحقیقی تطبیقی میان ایران وترکیه، تصمیم گرفته شد، بعنوان یک کار پژوهشی جدید، در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد ، اجراء و تقدیم گردد.
این تحقیق شامل پنج فصل است.
بخش نخست از فصل اوّل مشتمل بر بیان مسئله است، که در آن تعریف دقیق و روشنی از موضوع ارائه شده است. نظر به اینکه این پژوهش جویای علل و دلایل عقب ماندگی صنعت توریسم در ایران است جبراً فضای عمومی آن حالت انتقادی داشته امّا تلاش بر این بوده است که به ریشه­های عقب ماندگی و موانع بازدارنده رونق در نظام گردشگری ایران بپردازد.
در مبحث «هدفهای تحقیق» هدفهایی که دست­یابی به آن مورد نظر است برشمرده شده است. که عبارتست از کشف علمی مجهول یا مجهولاتی است که سبب عدم توفیق ایران در صنعت جهانگردی میشوند.
پرسش­های اصلی، ۴ سؤال اساسی در مورد سیاست­های عمومی، برنامه­ریزی کلان، تعدّد سازمان موازی توریسم در ایران و سیاستهای اصولی ترکیه در رابطه با جهان پیشرفته صنعتی است.
فرضیه­های پژوهش در همین موارد تنظیم شده­اند.
در بخش پیشینه تحقیق، سوابق مربوط به موضوع آورده شده است. متغیرهای اصلی و فرعی و واسطه هم به تفصیل ذکر گردیده­اند. شیوه­گرآوری اطلاعات تجربه­ای- میدانی و کتابخانه­ای بوده است. روش تحقیق، تجربی- تاریخی و توصیفی- تحلیلی است. ساختار تحقیق و محدودیتهای پژوهش آخرین مطالب این فصل است.
در فصل دوّم چهارچوب نظری پژوهش، تعاریف، مفاهیم کلی و واژگان فنی مورد استفاده در صنعت توریسم که نتایج تجربیات علمی سایر محققین است که در این حوزه به مطالعه
پرداخته اند.
در بخش مفهوم شناسی «موضوعات مطرح در توریسم» ارائه شده است و در آن از کلیه عوامل دخیل در امر توریسم در کنار هم شرحی آورده شده است. ضرورت ارائه تعریف هم که نکته­ای کلیدی در پژوهش است از مطالب جدید است که تا کنون در هیچ پایان­ نامه­ای دیده نشده است.
در بخش پایه­های نظری از روش معمول پژوهش در علوم انسانی یعنی شیوه منطق استقرایی سود برده شده است. مطالب مربوط به گردشگری بین­المللی در مکتب فلسفی مدرن و امور ایران در فضای رادیکالیزم بررسی شده­اند.
در فصل سوم به تشریح جغرافیای طبیعی، انسانی و اقتصادی ایران و ترکیه پرداخته شده است و ضمناً در مبحث جغرافیای انسانی، روند تحولات تاریخی و فرهنگی دو کشور از باستان تا کنون بررسی شده است.
در فصل چهارم، با استفاده از طرح­های اولیه و فرضیه­ها در فصل اوّل، قالب­های نظری و مدل تجربی معرفی شده در فصل دوّم، ساختار جغرافیایی مورد مطالعه در فصل سوّم، به تبیین موضوع پایان نامه پرداخته شده است.
در فصل پنجم با ذکر عناوین هر یک از فصلها وبیان چگونگی ارتباط آنها با یکدیگرضمن تطبیق جمعبندی و گزارش ارائه شده است. در نهایی­ترین موضوع به اثبات فرضیه ها پرداخته و با ارائه پیشنهادات به پایان کار پایان نامه تحصیلی توفیق حاصل شده است.
در حوزه موضوعی، قلمرو تحقیق شامل بررسی سازمانهای متّولی دولتی در امر توریسم (که عهده­دار سیاستگزاری­های جامع جهانگردی­اند) و آژانسهای توریستی (که بخش نخستین اجرائی در عملیاتی کردن سیاستها به شمار می­روند) ایران و ترکیه و تطبیق آنان بمنظور شناسایی توانائی، ضعفها یا کاستی­های دخیل در صنعت توریسم ایران است. پژوهش در چهار عرصه فوق ، نشان از حجم وسیعی از اطلاعات و تلاش وسیعتری دارد که برای نیل بدان انجام شده است.
در حوزه مکانی، ابتدا به بررسی جغرافیای طبیعی دو کشور ایران و ترکیه بعنوان بستری که تمامی جاذبه­های طبیعی، تاریخی، تفریحی و …. بر روی آن قرار دارند پرداخته شده است.سپس به جغرافیای انسانی دو کشور در بعد فرهنگ، روند تحولات تاریخی مورد مطالعه واقع گردیده است و بدلیل جنبه مهم اقتصاد در حوزه گردشگری به اجمال مطالعه جغرافیای اقتصادی دو کشور در این تحقیق لحاظ شده است.
حوزه زمانی پژوهش، شامل فعالیتها، تلاش، اقدامات مؤثر یا بازدارنده­ای است که دو کشور در یک دهه اخیر یعنی از سال ۱۹۹۷ الی سال ۲۰۰۶ میلادی انجام داده­اند میشود که مطالعه و بررسی محتوایی شده است.
واژه های کلیدی: آژانس توریستی، ترکیه، ایران، راه های دریایی، معماری، موقعیت جغرافیایی
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق ۱
۱- ۱ بیان مسأله ۲
۱- بررسی از حیث وظایف سازمانی. ۴
۲- از حیث غفلت های گذشته ۵
۲- ۱ اهمیت موضوع تحقیق ۱۱
۳-۱ هدفهای تحقیق: ۱۴
۴-۱پرسش های تحقیق: ۱۴
۵-۱ فرضیه های تحقیق: ۱۵
۶-۱ پیشینه تحقیق: ۱۵
۱-اصول ومبانی جهانگردی ۱۶
۲-مدیریت وسازمان درجهانگردی: ۱۶
۳-جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم: ۱۸
۴- اقتصاد و بازاریابی. ۱۸
۵ – جامعه شناسی و مردم شناسی: ۱۹
۶- پایان نامهها و رسالههای تحصیلی: ۲۱
۸-۱ قلمرو تحقیق: ۲۴
۹-۱ روش و مراحل تحقیق: ۲۵
۱-۹-۱- شیوهگردآوری اطلاعات: ۲۵
۲-۹-۱- روش تحقیق: ۲۵
۱۰-۱ ساختار تحقیق: ۲۶
۷-۱ متغیّرهای تحقیق ۲۷
الف) متغیّرها یا عوامل اصلی: ۲۷
۱٫تغییر در ترکیب جمعیّت: ۲۸
۲٫ رشد فناوری: ۲۸
۳٫تغییرات سیاسی: ۲۹
۴٫ صنعت جهانگردی پایدار: ۲۹
۵٫ توجه به مسائل محیط زیست: ۳۰
۶٫ رعایت بهداشت: ۳۰
۷٫ ایمنی یا امنیّت: ۳۱
۸٫ منابع انسانی: ۳۱
ب) متغیّرهای فرعی: ۳۱
۱٫ سنّ: ۳۲
۲٫جنسیت: ۳۲
۳٫ تحصیلات: ۳۲
۴٫ چرخه زندگی: ۳۳
۵٫ مسافران معلول: ۳۳
پ )متغیرهای واسطه: ۳۳
فصل دوم ۳۵
۲- تعاریف مفاهیم کلی، پایه های نظری: ۳۶
۲-۳-۲۵؛ تعاریف گوناگون از توریسم. ۳۷
۲-۳-۲۶؛ واژگان تخصصی و فنی صنعت توریسم ۳۹
فعالیتها و جاذبههای عمده جهانگردی ۴۱
طیف جهانگردان یا گروههای عمده جهانگردی ۴۲
۲-۳-۲۷؛ پیشینه تاریخی بشر در صنعت توریسم ۴۵
تاریخچه صنعت گردشگری در ایران ۴۸
تور ۵۲
مناطق ویژه گردشگری ۵۲
صنعت گردشگری ۵۳
مازاد درآمد جهانگردی ۵۳
۴-۱-۱-۲ انواع توریسم ۵۳
۱- توریسم فرهنگی ۵۳
۲- ژئو توریسم ۵۴
۳- توریسم درمان و مداوا ۵۶
۴- توریسم فضایی ۵۷
۵- جهانگردی قومی ۵۸
۶- جهانگرد هنری ۵۹
۷- جهانگردی تاریخی ۵۹
۸- جهانگرد طبیعت گرا یا گردشگری بوم شناختی ۶۰
۹- جهانگرد تفریحی ۶۰
۱۰- جهانگرد تجاری ۶۱
۱۱- جهانگرد عمومی ۶۱
۱۲- جهانگرد فردی ۶۱
۱۳- جهانگرد نوجو ۶۲
۱۴- جهانگرد درویش و آسانگرد ۶۲
۱۵- جهانگردی یا گردشگری توده ای ۶۲
۱۶- سفر آلترناتیو، واقعیتی گمنام در صنعت توریسم ۶۴
۱۷- جهانگردی ماجراجویانه ۶۵
۱۸- جهانگردی آموزشی ۶۵
۱۹- جهانگردی عصر نوین ۶۵
۲۰- جهانگردی روستایی ۶۶
۲۱- جهانگردی شهری ۶۶
۲۲- سفرهای دومنظوره ۶۶
۲۳- سفرهای دوستانه ۶۶
۲۴- سفرهای تشویقی ۶۷
۲۵- جهانگردی نوگرا ۶۷
۲۶- گراندتور ۶۷
۵-۱-۱-۲ ارزش سفر ۶۸
ارزش سفر ۶۸
۲-۱-۲ مفاهیم کلی: ۷۱
۲-۲؛ سازمان های جهانی مرتبط با صنعت توریسم: ۷۱
۱-سازمان جهانی جهانگردی ۷۱
۲- سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ۷۲
۳ – سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری ۷۳
۴-انجمن (اتحادیه) بین المللی هواپیمایی (یاتا) ۷۴
۵- سازمان بهداشت جهانی : ۷۵
شورای جهانی مسافرت و جهانگردی : ۷۵
۶-شبکه توزیع رزرواسیون جهانی ۷۶
۷- بانک بین المللی ترمیم وتوسعه ۷۷
۲-۱-۲ موضوعات (عوامل) مطرح در توریسم ۷۸
۱- سیاستگزاری توریسم: ۷۸
۲- برنامه ریزی توریسم: ۸۰
۲- ۳- ۳ حمل ونقل در صنعت توریسم: ۸۳
حمل و نقل دریایی و راههای آبی: ۸۳
۴- مدیریت توریسم: ۸۴
۵- اقتصاد توریسم: ۸۶
۶- بازاریابی توریسم: ۸۷
۷ -کاربرد زبان انگلیسی در صنعت توریسم ۸۸
۸-کاربرد کامپیوتر درصنعت توریسم ۹۰
صدور بلیط با سیستم الکترونیکی ۹۲
۹- نقش اقامتگاهها در صنعت توریسم ۹۳
۱۰- آمایش توریسم ۹۴
زمینه های تفکر آمایش: ۹۴
نمونهشناسی سازمان جهانی جهانگردی آمایش ۹۵
۱۱- مردمشناسی صنعت توریسم ۹۵
۱۲-جامعه شناسی توریسم ۹۷
۱۳- روانشناسی توریسم: ۹۹
اول: هزینه ۹۹
دوم: کمبود زمان ۹۹
سوم: محدودیتهای جسمانی ۱۰۰
چهارم: شرایط خانوادگی ۱۰۰
پنجم: نداشتن توجه یا علاقه ۱۰۰
۱۴-حقوق جهانگرد در صنعت توریسم: ۱۰۱
۱۵- نقش تبلیغات در صنعت توریسم ۱۰۲
۱۶- جاذبهها در صنعت توریسم ۱۰۳
۱۷- رابطه پول و پسانداز در صنعت توریسم ۱۱۳
بیان خصوصیات گردشگران بلحاظ استطاعت مالی: ۱۱۴
۱۸- زمینههای اجتماعی صنعت توریسم: ۱۱۶
۱۹- کاربرد اقلیم در صنعت توریسم: ۱۱۷
۲۰- نقش شهرها در صنعت توریسم: ۱۱۸
۲۱- اعتقادات دینی و مذهبی در صنعت توریسم ۱۱۹
تاریخچه توریسم مذهبی: ۱۲۰
مشاغل خاص شهرهای مذهبی: ۱۲۰
ویژگیهای شهرهای مذهبی: ۱۲۱
ویژگیهای معماری مذهبی: ۱۲۲
نقش دروازههای مذهبی: ۱۲۳
۲۲- معماری و پیوندهای آن با صنعت توریسم: ۱۲۴
متنی از «تاریخ تمدن – ویل دورانت» ۱۲۴
۲۳- اثرات زیانبخش صنعت توریسم: ۱۲۹
۲۴- ابعاد اهمیت گردشگری فرهنگی در صنعت توریسم ۱۳۰
۲۵- صنایع دستی و صنعت توریسم: ۱۳۱
۲۶- نقش موزهها در صنعت توریسم: ۱۳۳
۲۷- بیمهنامه مسافرتی و اهمیت آن در صنعت توریسم ۱۳۴
۲۸- نقش نمادهای شهری در تقویت و توسعه صنعت توریسم: ۱۳۵
۲۹- مدیریت شهری و صنعت توریسم: ۱۳۶
۳۰- بهداشت روانی جامعه و ارتباط آن با صنعت توریسم: ۱۳۸
تعریف بهداشت روانی: ۱۳۸
۳۱- ضرورتها و الزامات گسترش صنعت توریسم: ۱۴۰
۳۲- اهداف ساماندهی در صنعت توریسم: ۱۴۳
بهبود اوقات فراغت: ۱۴۳
عدم نزدیکی طبیعت: ۱۴۳
رشد سلامت روانی و جسمانی: ۱۴۴
بهسازی محیط زیست: ۱۴۴
توسعه رفاه اجتماعی: ۱۴۴
۳۳- ویژگیها و نقشهای راهنمایان تور در صنعت توریسم: ۱۴۵
۳۴- نقش فناوری اطلاعات (ICT) در صنعت توریسم: ۱۴۷
۳۵- ویزای الکترونیکی در صنعت توریسم(رفاه- اطمینان و دقت بیشتر): ۱۵۰
۳۶- نقش کارتهای الکترونیکی بانکی در صنعت توریسم: ۱۵۱
۳۷- سایتهای اینترنتی برتر صنعتی توریسم: ۱۵۴
۳۸- چگونگی اندازهگیری ارزش اقتصادی در صنعت توریسم: ۱۵۷
۳۹- آئیننامه اخلاق توریسم (ده فرمان): ۱۵۹
فرمان اوّل توزیع جهانگردی، احترام و تفاهم متقابل: ۱۶۰
فرمان دوم: جهانگردی بستری برای پرورش فردی و جمعی: ۱۶۱
فرمان سوم: جهانگردی عامل توسعه پایدار: ۱۶۲
فرمان چهارم: توریسم و تقویت روحیه میراث فرهنگی ۱۶۳
فرمان پنجم: صنعت توریسم به نفع جوامع و کشورهای میزبان است. ۱۶۳
فرمان ششم: تعهدات دستاندرکاران توسعه گردشگری. ۱۶۴
فرمان هفتم: حق جهانگردی (توریستی) ۱۶۵
فرمان هشتم: آزادی جابجایی گردشگران. ۱۶۶
فرمان نهم: حقوق کارکنان و کارفرمایان در صنعت توریسم ۱۶۷
فرمان دهم: اجرای اصول قانون جهانی اخلاق توریسم ۱۶۸
۴۰- نقش جنسیت در صنعت توریسم: ۱۶۸
۴۱- نقش کد اخلاق، سازمان جهانی جهانگردی برای صنعت توریسم: ۱۷۰
۴۲- شعارهای بینالمللی روز جهانی، جهانگردی از آغاز در سال ۱۹۸۰ تا امروز سال ۲۰۰۷ میلادی: ۱۷۱
۴۳- نقش نمایشگاههای بینالمللی در صنعت توریسم: ۱۷۳
۴۴- جغرافیا و صنعت توریسم: ۱۷۴
عوامل طبیعی و جغرافیای جهانگردی: ۱۷۵
آب و هوا و صنعت توریسم: ۱۷۶
فصول سال و صنعت توریسم: ۱۷۶
۱٫توریسم تابستانی ۱۷۶
۲٫توریسم زمستانی: ۱۷۷
۴۶- سیستم اطلاعات جغرافیایی و صنعت توریسم (GIS) ۱۷۸
۴۵-نقش آژانس های جهانگردی در صنعت توریسم: ۱۷۹
۴۷- چشمانداز آینده صنعت توریسم: ۱۸۵
۱- تعریف منطق استقرایی یا عملی ۱۸۷
اقسام مشاهده: ۱۸۸
۲- مکتب مُدرنیته در بررسی توریسم کشور ترکیه ۱۹۰
۳- مکتب رادیکال در بررسی توریسم ایران ۱۹۳
۳- ویژ گیهای جغرافیائی طبیعی وانسانی ترکیه ۱۹۵
۱-۳ مشخصات عمومی ترکیه ۱۹۶
۱-۱-۳ مناطق جغرافیائی ترکیه: ۱۹۶
۲-۱-۳ تقسیمات کشوری ۱۹۷
۳-۱-۳ موقعیت ژئوپولیتیک و استراتژیکی ترکیه ۱۹۷
۴-۱-۳ جغرافیای طبیعی ترکیه ۱۹۸
۳-: توپوگرافی ۲۰۰
۵: زمین شناسی و تکتونیک ترکیه: ۲۰۲
۶: منابع آب ترکیه: ۲۰۳
۷: دریاچه های ترکیه: ۲۰۳
۸: دریاهای ترکیه: ۲۰۴
۹:خاکشناسی ترکیه: ۲۰۵
۱۰:حیات جانوری در ترکیه: ۲۰۵
۱۱: پوشش گیاهی ترکیه: ۲۰۶
۱۲: تنگه های آبی ترکیه: ۲۰۶
۲-۳؛ جغرافیای انسانی ترکیه ۲۰۷
۲-۲-۳:سیر تحولات فرهنگی در ترکیه: ۲۱۰
۳-۲-۳:زبان و خط مردم ترکیه: ۲۱۳
۴-۲-۳: ادیان ترکیه: ۲۱۳
۵-۲-۳: نژاد و قومیت ها در ترکیه: ۲۱۳
۶-۲-۳: سال رسمی – تعطیلات در ترکیه: ۲۱۳
۷-۲-۳: هنر نزد مردم ترکیه: ۲۱۳
۸-۲-۳: موزه های کشور ترکیه: ۲۱۴
۹-۲-۳: رسانه های گروهی ترکیه: ۲۱۴
۱۰-۲-۳: جمعیت کشور ترکیه: ۲۱۴
۱۱-۲-۳: ترکیب سنی و امید بزندگی جمعیت در ترکیه: ۲۱۴
۱۲-۲-۳: جمعیت شهری و روستائی ترکیه: ۲۱۴
۳-۳ جغرافیای اقتصادی ترکیه ۲۱۶
۲-۳-۳: صنایع کارخانه ای ترکیه: ۲۱۶
۳-۳-۳: صنایع دستی ترکیه: ۲۱۷
۴-۳-۳: صنعت توریسم در ترکیه: ۲۱۷
۵-۳-۳: معادن ترکیه: ۲۱۷
۶-۳-۳: منابع انرژی ترکیه: ۲۱۷
۷-۳-۳: ذغال سنگ و لیگنیت: ۲۱۷
۸-۳-۳: تجارت خارجی ترکیه: ۲۱۸
۹-۳-۳: حمل و نقل و راههای ارتباطی: ۲۱۸
خطوط هوایی: ۲۱۸
راه های دریائی: ۲۱۸
۴-۳، ویژ گی های جغرافیای طبیعی ایران ۲۱۹
۱-۴-۳: موقعیت جغرافیایی: ۲۱۹
۲-۴-۳:کوههای ایران: ۲۱۹
۳-۴-۳؛ گسل های مهم ایران: ۲۲۱
۴-۴-۳: آب و هوای ایران: ۲۲۴
۵-۴-۳: منابع آب ایران: ۲۲۶
۶-۴-۳: رودهای ایران: ۲۲۶
۷-۴-۳: سدهای ایران: ۲۲۷
۸-۴-۳: دریاهای ایران: ۲۲۷
۹-۴-۳: نواحی اقلیمی ایران: ۲۲۸
۱۰-۴-۳: خاک شناسی ایران: ۲۲۹
۱۱-۴-۳: پوشش گیاهی ایران: ۲۲۹
۱۲-۴-۳: مناطق جنگلی ایران: ۲۳۰
۱۳-۴-۳: حیات جانوری ایران: ۲۳۲
۵-۳ جغرافیای انسانی ایران: ۲۳۳
۱-۵-۳ :سیر تحولات فرهنگی ایران: ۲۳۸
۴- صنعت توریسم ترکیه: ۲۴۴
۱-۴ شگفتی تحسین آمیز در صنعت توریسم ترکیه: ۲۴۴
۲-۴ روند تحولات صنعت توریسم در ترکیه: ۲۴۵
۱-۲-۴ اهمیت صنعت توریسم از نظر دولت های ترکیه: ۲۴۵
۲-۲-۴ سازمان توریستی در ترکیه: (وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه) ۲۴۶
۳-۲-۴ سیاست های مستقیم و اصلی جهانگردی در ترکیه: ۲۴۷
۴-۲-۴ نتیجه سیاستگزاری های مستقیم جهانگردی ترکیه: ۲۴۹
۵-۲-۴ سیاست های تشویقی وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه: ۲۵۰
نتایج اقدامات و سیاست های تشویقی: ۲۵۱
شیوه های جذب سرمایه از خارج کشور: ۲۵۱
۶-۲-۴ سیاست های غیرمستقیم که بر جهانگردی ترکیه تأثیر عمده دارند. ۲۵۱
۱- تاریخچه مختصری در باره سیاست های داخلی: ۲۵۱
۷-۲-۴ سیاست خارجی ترکیه: ۲۵۳
رعایت اخلاق در سیاست خارجی ترکیه: ۲۵۴
۸-۲-۴ سیاست منطقه ای ترکیه: ۲۵۴
۹-۲-۴ نتیجه سیاست های غیرمستقیم ترکیه بر جهانگردی: ۲۵۵
۱۰-۲-۴ عضویت ترکیه در سازمان های بین المللی و اثرات آن بر صنعت توریسم: ۲۵۵
۱۱-۲-۴ تبلیغات در صنعت توریسم ترکیه: ۲۵۷
۱۲-۲-۴ برنامه ریزی میان ناحیه ای: ۲۵۸
نتیجه وجمعبندی سیاستگزاری جهانگردی ترکیه واستفاده از فرصت های بین المللی وتبلیغات: ۲۵۹
۳-۴- آژانس های مسافرتی در ترکیه: ۲۵۹
سازمان توریستی ویژه مراسم و رویدادهای مهم در ترکیه: ۲۶۰
گسترش رو به رشد آژانس های جهانگردی بزرگ در ترکیه: ۲۶۰
مشارکت بانکها با آژانس های مسافرتی در ترکیه: ۲۶۱
۴-۴ قطب های مهم توریستی ترکیه: ۲۶۲
۱- منطقه مرمره: ۲۶۲
۲ جاذبه های منطقه مرمره- استانبول: ۲۶۴
۳- کاخ های استانبول: ۲۶۵
۴-مساجد استانبول: ۲۶۶
۵- موزه های استانبول: ۲۶۶
۶- مکان ها و بناهای تاریخی شهر استانبول: ۲۶۶
۷- تنگه استانبول یا تنگه بُسفُر: ۲۶۷
۸- بخش مرمره: ۲۶۸
نمونه موردی ۱: ۲۶۸
نمونه موردی ۲: ۲۶۹
نمونه موردی ۳: ۲۷۰
آزادی جهانگردان در ترکیه: ۲۷۰
مقررات ورود به کشور ترکیه: ۲۷۲
۲-ازمیر و منطقه دریای اژه: ۲۷۲
۳- منطقه آنتالیا و سواحل مدیترانه شرقی: ۲۷۴
گردش روزانه در حومه آنتالیا: ۲۷۵
۴- منطقه دریای سیاه: ۲۷۷
آب و هوای منطقه دریای سیاه: ۲۷۸
۵- منطقه آناتولی مرکزی ۲۷۸
قونیه ، زیستنگاه و مقبره ی مولانا و سالی یک میلیون توریست: ۲۷۹
نمایش های سماع : ۲۸۰
ماهیت سماع : ۲۸۳
انواع توریسم درترکیه: ۲۸۵
ورزش های زمستانی: ۲۸۵
توریسم آب درمانی و سلامت: ۲۸۶
توریسم در مناطق ییلاقی: ۲۸۶
پروژه های آینده ترکیه : ۲۹۰
چگونه می توان از ایران به ترکیه سفر کرد ؟ ۲۹۲
۴- صنعت توریسم ایران: ۲۹۳
چگونگی پیدایش : ۲۹۳
جایگاه صنعت توریسم در برنامه های عمرانی ایرانی ۲۹۵
۲- تحولات صنعت گردشگری پس از انقلاب اسلامی: ۲۹۷
۱۴- ۲ سازمان توریستی ایران ۳۰۱
۴ – ۱۴ – ۳ استراتژی و سیاست گذاری : ۳۰۱
۴-۱۴- ۳- آژانس های جهانگردی : ۳۰۲
۴-۱۴-۴-۱ مشکلات آژانس جهانی جهانگردی ایران : ۳۰۹
۴-۱۴-۴-۲ آینده مبهم آژانس های جهانگردی و راه های پیش روی: ۳۱۲
۱۴-۱۵-۱-حداقل بودن امکانات تفریحی ایران ۳۱۴
۴-۱۵-۲- توریسم دریایی ایران ۳۱۶
۴-۱۵-۳-اظهارات ، آرمانی، تخیلی، شعاری و یکسویه مسؤولین … ۳۱۸
۴-۱۵-۴- آموزش غیرمفید توریسم در دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی ۳۲۱
فصل اول : کلیات تحقیق
۱- ۱ بیان مسأله
تغییر پرشتاب پارادایم ها و تحولات تکنولوژیک، در نیم قرن اخیر، جهان را وارد عصر جدیدی کرده است که یکی از ویژگی های برجسته آن ظهور گردشگری جهانی بصورت امروزی از قلب این تحولات تکنولوژیکی، در نتیجه کاهش سریع فاصله های زمانی و مکانی است.
گردشگری با تمام پیچیدگی هایش در کنار سایر ویژگی های این عصر، همچون ادغام فزاینده نظامهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رشد خیره کننده تولید و مصرف، چهره بسیار متمایزی از خود در عرصه فعالیت های بشری به نمایش گذاشته است.
پیچیدگی گردشگری ناشی از پویایی او است. پویایی گردشگری جهانی علاوه بر ایجاد تغییر در ساختارهای اقتصادی، سیاسی و مناسبات اجتماعی، پروسه های تولید، توزیع و مصرف را نیز دگرگون کرده است و تخصصهای گوناگونی را بصورت مستقیم و غیرمستقیم به خدمت گرفته است که خود موضوع جداگانه­ای است و جای بحث ویژه­ای دارد.
از نگاه دیگر، روند گردشگری جهانی، نقشه جغرافیای اقتصادی جهان را دگرگون کرده است که شناخت مکانیزم های این روند، نیروها و عوامل عمده آن و تأثیری که اینان بر زندگی مردم جهان، بخشهای دولتی و خصوصی فعال در آن می گذارند، حائز اهمیت است.
در دنیای امروز گردشگری جهانی، حقیقتاً یک شانس و یک فرصت است. فرصتی نسبتاً کوتاه که برای کشورهای گوناگون مهیا می کند که از آن بهره گیرند و خود را با شرایط آن تطبیق دهند که اگر نتوانند، دچار عقب افتادگی ناشی از غفلت خود می گردند. چرا که هر چند اهمیت اجتماعی و اقتصادی جهانگردی درجهان بصورت واقعیتی روشن و چشمگیر در آمده است، این اهمیت را، همیشه همه کسانی که با آن در ارتباط مستقیم هستند، درک نمی کنند.
… و اما در صورت بهره­برداری مناسب، می تواند موجبات توسعه اقتصادی و سیاسی گسترده کشورشان فراهم گردد.
رونق درخشان گردشگری در کشورهای پیرامون ایران، به ویژه کشور ترکیه در شمال غربی و امیرنشین امارات متحده عربی، همجوار ایران در جنوب، که سالانه مقادیر هنگفتی از این رهگذر توشه بر می گیرند، نشان از بهره برداری مناسب و تشخیص به موقع فرصت ها در ادوار گذشته و بویژه در دهه اخیر (۱۹۹۷-۲۰۰۶) این کشورهاست و در مقابل ناکامی و عقب ماندگی ایران در این حوزه مهم جای تفکر و تأمل دارد.
گردشگری در ایران با وجود امکانات طبیعی، تاریخی و انسانی فراوان هنوز اندر خم کوچه های تنگ و تاریک ناآگاهی و ندانم کاری ، سیاسی کاری، عدم انسجام و فقدان یک سیاست جامع، گویا و روشن گرفتار است. و تا همین لحظاتی که این سطور رقم می خورند، آن فرصت طلایی از دست رفته است.
«ایران می تواند یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه جهانگردی باشد» و یا «ویژگی ها، استعدادهای طبیعی، انسانی، فرهنگی و تاریخی، ایران را جزو ده کشور برتر جهانگردی دنیا درآورده است»…
این جملات از شعارها و گفته های بزرگان و سکانداران سیاست و اقتصادکشور است . که قبل از آنکه مرهم و درمان باشد، تشدید افسوس و حسرت از دست رفتن فرصت هاست. ضرب المثل های عبرت آمیز فارسی با بیانی شیوا چنین می گویند: «عالم بی عمل چون درخت بی ثمر است» ویا «دوصد گفته چون نیم کردار نیست.»
کشور ترکیه به لحاظ موقعیت های طبیعی و جغرافیائی، وجوه اشتراک نسبتاً زیادی با ایران دارد و می توان با مطالعه راهی که آنان پیموده­اند، پی به دلایل توفیق آن کشور برده و از طرفی با مطالعه و مقایسه رفتار خودبا آن مردمان، ضعف هارا شناسایی و با شناخت درد خویش به شیوه مداوا پی ببریم که این شناسایی از دو منظر قابل بررسی است:
۱- از حیث وظایف سازمانی
۲- از حیث غفلتهای گذشته
۱- بررسی از حیث وظایف سازمانی.
اجزاء تشکیل دهنده صنعت گردشگری به ترتیب ورود به صحنه و نقشی که ایفاء می کنند عبارتند از:
الف) سازمان متولی دولتی
ب) آژانس های گردشگری
ج) حمل و نقل
د) شبکه خدمات حمایتی
ح) جاذبه ها
در نخستین بخش دولت واقع شده است، که با ظرافت خاصی امور گردشگری را به عهده دارد. جهت گیریها را با توجه به پتانسیل ها مشخص می سازد و با بهره گیری از ابزارهای سیاسی و سازمانی خاص، زمینه را جهت توسعه جهانگردی آماده ساخته، قوانین و مقررات مرتبط را تدوین، مجوزهای لازم برای سایر بخشها را صادر و بر کلیه امو نظارت می کند.
در مرحله بعدی آژانس های گردشگری قرار دارند که نخستین بخش اجرایی بوده که وارد عمل شده و سیاست های سازمان متولی دولتی را عملیاتی نموده و با ایجاد تمایل در جهانگردان آنان را جذب و به سوی جاذبه های گوناگون کشور ماهرانه هدایت می نمایند. طبیعی است که در پیامد این دو بخش سایر بخشها مانند بخشهای حمل و نقل، اقامتگاه ها و هتلها، اغذیه واشربه و بخش جاذبه ها و سایر عوامل دخیل در امر گردشگری فعال می شوند.
با توجه به اینکه گردشگران بین المللی ایران را به عنوان مقصد انتخاب نمی کنند به نظر می رسد که ما در نخستین و یا همان بخشهای نخست مشکل داشته باشیم و اشکالاتی هم که در سایر بخشها به چشم می خورد، عطف به ما سبق بوده باشد و دلیل انتخاب این عنوان برای تحقیق و پژوهش همین مسئله است.
در ادامه به نقطه­ای می رسیم که با دیدی موشکافانه، جویای مجهول و یا مجهولاتی می شویم که کدامیک از این دو بخش پیش قراول، یکی در حوزه سیاستگزاری و آن دیگری در حوزه اجرایی ناتوانند و سبب عدم توفیق گردشگری در کشور شده­اند.
شناسایی موانع و عوامل بازدارنده در کشور از یکسو و در نقطه مقابل دلایل رونق و توسعه توریسم در کشور ترکیه و آگاهی حاصل از پژوهش این دو مقوله در کنار هم و همچنین استفاده از تجارب ترکیه و سایر کشورهای جهان، در این زمینه، مطمئناً ذهنیت های تاریک و یا مزاحم را در مقابل ضمیر ما روشن و سبب دگرگونی در نوع پندار و کردار ما می گردد.


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه مطالعات تطبیقی سازمان ها و آژانس های توریستی ایران و ترکیه در یک دهه اخیر

پایان نامه ارشد روانشناسی دین

اختصاصی از فایل هلپ پایان نامه ارشد روانشناسی دین دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه ارشد روانشناسی دین


پایان نامه  ارشد روانشناسی دین

 

فرمت فایل wordبوده و قابلیت ویرایش دارد

تعداد صفحه:200

 

چکیده

مقدمه ………………………………………………………………………………… 1

فصل اول

رابطه روانشناسی و دین ………………………………………………………… 11

تعریف دین ……………………………………………………………………… 15

بررسی تئوریهای روانشناسانة دین …………………………………………… 21

   ـ تئوری تحولی پیاژه ………………………………………………………… 22

   ـ تئوری اریکسون ……………………………………………………………. 25

   ـ آلپورت   ……………………………………………………………………… 27

   ـ یونگ ………………………………………………………………………… 30

   ـ هیوم ………………………………………………………………………….. 35

   ـ فروید ………………………………………………………………………… 42

       علل گرایش به دین   ……………………………………………………… 47

       پیامدهای گرایش به دین ………………………………………………… 50

   ـ جیمز…………………………………………………………………………… 51

 

تجربة‌ دینی ……………………………………………………………………… 59

تعارض علم و دین ……………………………………………………………… 60

کثرت‌گرایی دینی   ……………………………………………………………… 68

فصل دوم

تعریف تجربة دینی ……………………………………………………………… 76

پیشینة تاریخی تجربة دینی   …………………………………………………… 79

اقسام تجربة دینی   ……………………………………………………………… 83

دیدگاههای مختلف در مورد انواع تجربه‌های دینی ………………………… 86

   ـ تجربة دینی نوعی احساس است ………………………………………… 86

   ـ تجربة‌ دینی نوعی تجربة مبتنی بر ادراک حسی است ………………… 95

   ـ تجربة دینی ارائه نوعی تبیین مافوق طبیعی است ……………………… 98

نمونه‌های تجربة دینی ………………………………………………………… 104

آیا تجربه‌های دینی هستة مشترکی دارند …………………………………… 118

تجربه‌های عرفانی ……………………………………………………………… 120

   ـ آیا تجارب عرفانی معرفت‌زا است ……………………………………… 131

 

آیا تجربة‌ دینی می‌تواند اعتقاد دینی را توجیه کند ………………………… 135

فصل سوم

نگاهی نقادانه به موضوع ……………………………………………………… 149

   ـ تقدم شرک بر یکتا پرستی………………………………………………… 164

   ـ موهوم پنداری باورهای دینی …………………………………………… 165

   ـ گناه نخستین………………………………………………………………… 166

   ـ خدای پدرگونه …………………………………………………………… 167

   ـ مفهوم جنسیت   …………………………………………………………… 168

   ـ تعمیم ناروا ………………………………………………………………… 170

فهرست منابع و مآخذ (فارسی) …………………………………………… 180

فهرست منابع و مآخذ (انگلیسی) ………………………………………… 184

 

 

ج

 

چکیده انگلیسی………………………………………………………………… 185

 

 

 

مقدمه

مسئله دین و دینداری در طول تاریخ زندگی بشر همواره به عنوان مسأله‌ای قابل بحث و مورد توجه ، مطرح بوده و علی رغم اینکه نقش غیر قابل انکار و بسزایی در زندگی بشر داشته و دارد ولی بحث و مجادله بر سر این موضوع که آیا اصلاً دین در زندگی نقشی را ایفا می‌کند و یا مقوله‌ای جدا و مستقل از سایر جنبه‌های زندگی می‌باشد ؛ همیشه نقل مجالس علما و صاحب نظران و موضوع همیشگی مجادلات فلسفی و کلامی بوده است . تاریخ نشان می‌دهد دینداری و اعتقاد به موجودی ماورائی از آغاز تاریخ زندگی انسان ، ذهن او را به خود مشغول کرده به طوری که انسان ، بدون خدا و بدون اعتقاد به موجودی ماورائی و دارای قدرت برتر ، وجود نداشته است لکن کیفیت بروز این اعتقاد و نمادهایش در هر زمان برحسب نوع تفکر و روش زندگی و فرهنگ و آداب مردمان آن دوران تفاوت داشته است .

دینداری امری فطری و درونی بوده و هست اما بروز و ظهور آن نیازمند زمینه و بستر مناسبی است که این زمینه و شرایط برای افراد مختلف متفاوت خواهد بود .

         در دوران پس از قرون وسطی غرب و به طور اخص مسیحیت ، با تعارض آشکار و وسیع میان عقاید (که به نحو شدیدی تحریف آمیز و خرافی شده و عملاً پایبندی به آن مانع پیشرفت علمی و فرهنگی جامعة انسانی می‌شد) و علم و تکنولوژی (که دوران فترت و رکود را پشت سر گذاشته و به طور فزاینده‌ای رو به پیشرفت و ترقی نهاده بود) مواجه شد . به طوری که متدینین که خود را مدافع احکام دینی می‌دانستند ، علم و تمدن را نوعی کفر و بی‌دینی به شمار آورده و علما و دانشمندان نیز در معرض اتهامات کفر آمیز قرار داشته و پایبندی به اصول اعتقادی و مبانی عقیدتی مسیحیت را مانع تحقیق و پیشرفت فکری خود و جامعه می‌دانستند .

لذا فیلسوفان و دانشمندان علم کلام بر آن شدند تا با تفسیر و تعبیری تازه و نو از دین آن را از صحنة اجتماعی زندگی بشر رانده و به حیطة شخصی و فردی اشخاص ارجاع دهند و از این طریق تعارض و تضاد میان علم با نمودهای مذهبی را از میان بردارند . از اواخر قرن هیجدهم میلادی زمزمه‌های این جدایی و این برداشت تازه از دین ، از طریق توجه به جنبة روانی و درونی دین توسط روانشناسان شنیده شد .

“ هر چند کاربرد واژة روان‌شناسی دین به عنوان حوزه‌های خاص پژوهش علمی ابتدا در اروپای قرن نوزدهم ظاهر شد ، پدیده‌هایی که این دو واژه به آنها اشاره دارد یعنی مصداق آنها و محتوای آنها به قدمت انسان است و تأمل در باب آنها به طلیعة تاریخ مدون بشر باز‌می‌گردد .”[1]

این گستره در اثر مفهوم سازی‌های منفی پیشگامان روان‌شناسی در خصوص دین ، همچنین عکس‌العمل منفی نهادهای دینی مدتی در حاشیه قرار گرفت ؛ اما با تلاش روان‌شناسان و متألهان در قرن حاضر روان‌شناسی دین مجدداً از حاشیه وارد صحنه شده و در دنیای فرامدرنیسم امروز به عنوان ابزاری در جهت تجربه‌نگری دیالکتیک مابین دیدگاه های مختلف در خصوص دین ، به حرکت و تحول خود ادامه می‌دهد .

این گستره به دلیل جایگاه ممتاز دین در سازمان روان‌شناختی انسان و همچنین هدف کلی علم روان‌شناسی که همانا مطالعة رفتار انسانی است ، به عنوان یکی از شاخه‌های روان‌شناسی مورد توجه می‌باشد

 


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه ارشد روانشناسی دین

کد متلب شبیه سازی چرخش دیسک دوار در داخل یک سیلندر

اختصاصی از فایل هلپ کد متلب شبیه سازی چرخش دیسک دوار در داخل یک سیلندر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

کد متلب شبیه سازی چرخش دیسک دوار در داخل یک سیلندر


کد متلب شبیه سازی چرخش دیسک دوار در داخل یک سیلندر

با استفاده از کد نوشته شده در نرم افزار متلب شما می توانید حرکت یک دیک دورا را که در یک سیلندر حرکت می کند شبیه سازی کنید.

این کد به شکلی نوشته شده است که شما می توانید در ابتدا پارامترهای مساله را تعیین کنید تا دیسک دوران کند و رفتار نوسانی آن را مشاهده کنید.

 


دانلود با لینک مستقیم


کد متلب شبیه سازی چرخش دیسک دوار در داخل یک سیلندر

پاورپوینت بررسی و تهیه طرح تولید صندلی پلاستیکی

اختصاصی از فایل هلپ پاورپوینت بررسی و تهیه طرح تولید صندلی پلاستیکی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پاورپوینت بررسی و تهیه طرح تولید صندلی پلاستیکی


پاورپوینت بررسی و تهیه طرح تولید صندلی پلاستیکی

 

کارآفرینی سازمانی: فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیندهای نوآوری شده از طریق القاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تأسیس شده، به ظهور می‌رسند. به تعریفی دیگر: فعالیت‌های کارآفرینانه فعالیت‌هایی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دستیابی به نتایج نوآورانه برخوردار می‌باشد.

 

کارآفرین سازمانی: کسی که تحت حمایت یک شرکت، محولات، فعالیت‌ها و تکنولوژی جدید را کشف و به بهره‌برداری می‌رساند...

 تعداد اسلاید آن   97 اسلاید آماده و ظاهری زیبا می باشد

 

چیزی که این مقالات را متمایز کرده است آماده بودن مقالات و ظاهر زیبای اسلایدها می باشد تا خریدار از خرید خود راضی باشد

مقالات را با ورژن  office2010  به بالا باز کنید


دانلود با لینک مستقیم


پاورپوینت بررسی و تهیه طرح تولید صندلی پلاستیکی