فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله رنگ و شخصیت

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله رنگ و شخصیت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 


طرح مسئله:
آیا رنگ میتواند بر رفتارهای افراد تأثیر بگذارد و نوع انتخاب رنگ بیانگر شخصیت درونی افراد است:

 

بیان مسائل:
1- آیا انتخاب رنگ با یادگیری دانش آموزان رابطه دارد؟
2- ایا نوع رنگ بر ایجاد انگیزه ی دانش آموزان رابطه دارد؟
3- آیا رنگ با علاقه مندی دانش آموزان ارتباط دارد؟
4- آیا صفات رنگها با عالم بیرون رابطه دارد؟
5- آیا خصوصیات رنگها بر سلامتی جسمانی رابطه دارد؟

 

فرضیه سازی:
- به نظر می رسد که نوع رنگ در یادگیری دانش آموزان اثر می گذارد.
- به نظر می رسد بین انتخاب نوع رنگ با ایجاد انگیزه رابطه دارد.
- به نظر می رسد رنگها به علاقه مندی دانش آموزان اثر می گذارد.
- به نظر می رسد که تأثیر رنگها بر عالم خارج مصداق بیرونی دارد.
- به نظر می رسد که نوع رنگها بر سلامتی جسمانی افراد تأثیر گذار است.

 

چینش:
این تحقیق بر اساس کتاب؛ آین نگارش علمی «دکتر عباس حری» تهیه شده است.
سپاسگزاری
با تشکر از اداره ی محترم آموزش و پرورش منطقه گلبهار و مسئول ضمن خدمت که راهنمایی های لازم را مبذول داشته و در روند پژوهش مرا یاری نمودند.
همچنین سپاسگزارم از کتابخانه ی مرکز ثامن الحجج (ع) فرهنگیان مشهد که مقالات و نشریات متعددی را در اختیار بنده گذاشته تا مطالب بهتری ارائه دهم.
«و من ا.. التوفیق»

 

 

 

 

 

 

 


مقدمه
در روانشناسی نوین «رنگ» و «رنگ ها» یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می آیند، چرا که هر یک از آنها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی می باشد. این موضوع با توجه به پیشرفت های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. ناگفته پیداست که انسان از روزگاران بسیار دور تاکنون تحت نفوذ و تأثیر رنگ های پیرامون خود بوده است و درصد سال اخیر که صنعت رنگ سازی به نقطه ی اوج تحول خود رسیده است، تأثیر مزبور دو چندان شده و در همه ارکان زندگی روحی ما رخنه کرده است پس از آزمایش معروف روشارخ در زمینه ی شناخت ضخصیت انسان از طریق لکه های رنگین جوهر، آزمایش اوشر جدیدترین نظریه ای است که در این مورد ارائه گردیده است. بار علمی آزمایش لوشر و دستاوردهای سرشار از کامیابی آن به حدی بوده است که اینک آزمایش مزبور علاوه بر استفاده در موارد روانکاوی و روانشناسی در سیستم های استخدامی نیز به کار گرفته می شود.

 

 

 


نتیجه گیری
از روزگاران بسیار دور اطراف ما را رنگها احاطه نموده به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و تزئینی در اختیار افراد ثروتمند بود در حالی که بقیه ناچار بودند با پوشیدن پارچه های پنبه ای یا کتانی ساده پوست یا پشم حیوانات بسنده کنند. امروزه بشر هر چیزی را که می سازد دارای رنگ است علاوه بر اینکه رنگ آبی آسمانی، رنگ سرخ غروب آفتاب و رنگ سبز درختان و تمام رنگ های طبیعی را در اختیار داریم اشیاء دیگر مثل چراغ های نئون،‌ تصاویر نقاشی و تلویزیون رنگی ما را شیفته ی خود می سازد و در نتیجه یک تولید کننده ی شکر می داند که باید شکر خود را در یک بسته ی آبی رنگ و یا حداقل دارای یک زمینه ی آبی عرضه کند و به هیچ وجه از رنگ سبز استفاده نکند چون احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ آبی شیرینی است از سوی دیگر رنگ سبز یک احساس را در انسان پدید می آورد یا شرکت هواپیمایی که مسافرانش حاضر نیستند با شرکت هواپیمایی دیگری پرواز کنند شاید به این خاطر باشد که آنها از خدمات یک مشاور شایسته ی رنگ استفاده نکرده اند. در این صورت اضطرابات ناشی از پرواز و فشار عصبی بیشتری بر آنها وارد می شود با انتخاب رنگ مناسب می توان از سستی و خستگی کاست. آمادگی و یادگیری و فعالیت را افزایش داد و سردی و گرمی محیط را متناسب ساخت مثلاً زنگ زرد تراکمی از سفیدی و رنگ خوشحالی و شادابی، نشاط و آرامش است. یا رنگ قرمز فشار خون را بالا می برد و تنفس را کاهش می دهد یا رنگ آبی نیاز به آرامش کامل و خشنودی خاطر و علاقه ی زیاد به دوستان و نزدیکان می باشد و بقیه ی رنگها هم خصوصیات مختص خودش را دارد. پس رنگها در روحیات افراد نقش بسزایی داشته و در یادگیری دانش آموزان تأثیر دارد.
پاره ای از معانی روانشناسی و فیزیولوژی رنگ ها

 

:‌ گوشه گیری،‌عدم فعالیت و بی تفاوتی

 

: نیاز به آرامش کامل و خشنودی خاطر و علاقه ی زیاد به دوستان و
نزدیکان

 

: پشت کار و استقامت، قدرت اراده،‌غرور و بلند پروازی

 

: داشتن آرزوهای بسیار، شور و شوق زندگی، تهور و قدرت اراده

 

: پیشرفت بلامانع،‌امید به حل مشکلات زندگی

: روحیه شاعرانه و رومانتیک، دوستدار هنر و زیبایی متکی بودن بر دیگران

 

: نیاز شدید به آسایش جسمی و روحی فعال علاقه ی بسیار زیاد به
خانواده

 

: بی علاقه گی به زندگی، نفی هر چیز، بدبینی، ناباوری و لجاجت

 


واژه نامه
آستانه: به معنای حدی است که افزایش آن سبب بروز اثر گردد (نظر تحریکی که باعث ایجاد احساس گردد).
آگاهی: آگاهی و ادراک محض یک چیز، یک محرک یا یک فکر
آنابولیسم: عبارت است از پدیده ی تبدیل ترکیبات ساده به ترکیبات زنده ی مشکل و سازمان یافته در موجودات زنده.
آنیلین: یک نوع «باز» رنگی است که از نیل گرفته می شود.
پاراسمپاتیک: دستگاه عصبی وظیفه ی هدایت جریان عصبی از نقطه ای به نقطه ی دیگر بدن یا ارتباط موجود زنده با محیط خارج را به عهده دارد.
حسی: منسوب به اعضای حس، داده های حسی یا مکانیسم های عصبی موجود در فرایند احساس.
رود و پسین: یا (ارغوان شبکیه) رنگدانه قرمز مایل به بنفش است که در قطعه ی خارجی سلول های استوانه ای شکل شبکیه ی چشم یافت می شود.
کرتکس: لایه ای از ماده ی خاکستری است که بافت های عصبی در آن متمرکزند. این لایه روی ماده ی سفید مغز را می پوشاند.
کاتابولیسم: هرگونه پدیده ی تجزیه ای است که درون سلول زنده انجام گرفته و موجب تبدیل ترکیبات پیچیده به ترکیبات ساده تر می شود. این انرژی برای آنابولیسم و فعالیت های دیگران لازم است.
غدد لنفاوی: از جمله اندام های دستگاه ایمنی بدن می باشند که می توان از آنها گره های لنفاوی – لوزه ها- طهال – تیموس که در جلوی نای قرار دارد نام برد. این غدد جایگاهی است برای گروه زیادی از گلبول های سفید برای مبارزه با باکتری ها و مولکول های بیگانه.
وسواس گوگن: نقاش معروف فرانسوی است. وی از رنگ های خالص (تند استفاده کرد، زیرا این رنگ ها از قدرت برجستگی و بیان هنری بیشتری برخوردار بودند و آنها را در فضای مسطح به کار برد. گوگن به رنگ زرد علاقه ی خاصی داشت و دو تابلوی او به نام های «مسیح زرد» و «گل آفتاب گردان» بسیار مشهور است.
هیپوفیز: یکی از غدد درون ریز است که داخل جمجمه قرار دارد.

 


کتابنامه
م: حسینی راد، عبدالمجید. مبانی هنرهای تجسمی، ج 2. تهران: شرکت چاپ کتب درسی ایران، 1383.
= منابع نشریه: مراد حاصل، «مهدی. تأثیر رنگها بر یادگیری.» پیوند، دیماه 1372، تهران.
م: لوشر، ماکس. روانشناسی رنگها، ج 3. چاپخانه موفق، 1371

 

 

 

 

 

 

 

 

 


روانشناسی رنگها
از روزگاران بسیار دور، رنگ ها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده و وی را تحت نفوذ خود درآورده اند، و چندی بیش نیست که ما قادر به تولید رنگ و استفاده از آنها شده ایم. تا پیش از قرن نوزدهم،‌ فقط تعدادی رنگ و مواد رنگی شناخته شده بودند که بیشتر آنها ریشه ی آلی داشتند. گران نیز بودند به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و مواد تزنیئی فقط در انحصار ثروتمندان بود. صدها هزار حلزون زندگی خود را از دست دادند تا امپراطور روم بتواند ردای بنفش خود را به تن کند، در حالی که رعایای او ناگزیر بودند با پوشیدن پارچه های پنبه ای یا کتانی ساده، پوست یا پشم حیوانات بسنده کنند. فقط در 100 سال اخیر بوده است که وضع یاد شده سراپا دگرگون شد:
نخست، از ترکیب آنیلین و بعدها از طریق مشتقات قطران ذغال و اکسیدهای متالیک، رنگ را به راحتی به دست آوردند. امروزه، هر چیزی را که بشر می سازد دارای رنگ است.
هزارها رنگ –از هر رنگ و نمائی که قابل تصور باشد- به وجود آمده اند و تقریباً‌ برای هر منظوری، رنگ خاصی فراهم است. علاوه بر این که ما رنگ آبی آسمانی، رنگ سرخ غروب آفتاب و رنگ سبز درختان در تمام رنگ های طبیعی را در اختیار داریم، اشیاء ساخته شده به وسیله ی بشر،‌ چراغ های نئون،‌تصاویر نقاشی، کاغذ دیواری ها و تلویزیون رنگی نیز پیوسته ما را شیفته و مسحور خود می سازند این استفاده روزافزون از رنگ ها، همواره با رقابت فزاینده میان تولید کنندگانی که مشتاق افزایش فروش محصولات خود هستند،‌تحول زیادی را در زمینه روانشناسی رنگ پدید آورده است، هر چند که وقتی این روانشناسی وارد صحنه بازایابی می شود بسیاری از پژوهش های آن در معرض آزمون و خطا قرار می گیرد. مثلاً یک تولید کننده ی شکر می داند که نباید محصول خود را در بسته ی سبز رنگ عرضه کند، در حالی که زیبایی های یک شیشه ی دهان گشاد قهوه ای رنگ حاوی شکر مدت ها در قفسه می ماند تا به فروش برسد. رنگ های طبیعت در ما اثر گذارده اند،‌و این آثار به گونه ای ژرف و اجتناب ناپذیر در جان و روح ما جایگزین شده است. معذالک در مورد چیزهایی که خریداری می کنیم، از آزادی انتخاب، به کار بردن دوست داشتنی ها و غیر دوست داشتنی ها،‌ سلیقه ها و سنت هایمان، برخورداریم. به خاطر همین ملاحظات است که یک تولید کننده باید تحقیق نماید تا مطمئن شود که ما خریداران، جنس او را بر کالاهای مشابه ترجیح می دهیم. اگر محصول او شکر باشد،‌ در این صورت او می داند که باید شکر خود را در یک بسته ی آبی رنگ و یا حداقل دارای یک زمینه ی آبی عرضه کند و به هیچ وجه از رنگ سبز استفاده نکند. ولی به احتمال زیاد دلیل آن را نمی داند. دلیلش این است که احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ آبی،‌«شیرینی» است. از سوی دیگر، رنگ سبز یک احساس را در انسان پدید می آورد.
شرکت هواپیمایی که مسافرانش حاضر نیستند با شرکت هواپیمایی دیگری پرواز کنند، دلیل آن شاید این باشد که هواپیماهای شرکت مزبور تاکنون سابقه ی سقوط نداشته اند، با این که بهترین هواپیما را در اختیار دارد، یا مهمانداران زن آن بسیار مؤدب می باشند، ولی شاید به این خاطر باشد که آنها از خدمات یک مشاور شایسته ی رنگ استفاده کرده اند، در هواپیمایی که رنگ های به کار رفته برای تزئین داخلی کابین به طرز صحیحی انتخاب شده اند، در این صورت اضطرابات ناشی از پرواز (حتی در ترسوترین مسافران) تا حدودی کمتر شد. و فشار عصبی کمری را بر آنها وارد می سازد و آنان را با حالت نسبتاً آرامتری به مقصدشان می رساند.
درباره ی یک نقاشی یا یک عکس رنگی باید گفت که اهمیت روانی رنگ معمولاً کمتر آشکار است زیرا عوامل بیشمار دیگری نظیر موضوع، تعادل شکل یا فرم، تعادل میان رنگ ها، میزان تحصیل و تخصص تماشاگر و درک زیبائی شناسی او دست اندرکارند. وقتی که تأکید بیشتر بر یک یا دو رنگ باشد، گاهی اوقات خصایص شخصی نقاش تحت الشعاع قرار می گیرد. برای مثال، باید از وسواس گوگن نسبت به رنگ زرد در آثار اواخر عمر او نام برد. ولی به طور کلی وقتی رنگ های متعدد برای خلق یک اثر به کار رفته اند، در این صورت فقط داوری زیبایی شناسی است که تمام اثر را ارزیابی کرده و تعیین می کند که آیا ما آن اثر را دوست داریم یا نه، به جای اینکه واکنش روانی ما نسبت به رنگ های خاصی را بسنجد. در مورد رنگ های واحد، امکان دارد که واکنش روانی ما بیشتر بروز کند، خصوصاً وقتی که رنگ ها را از لحاظ ارتباط مستقیم آنها با نیازهای روانی و روحی انتخاب کرده باشند، بدان سان که در آزمایش لوشر انتخاب کرده اند.
در این مورد،‌ترجیح دادن فلان رنگ و دوست نداشتن بهمان رنگ، به معنای یک امر قطعی بوده و نشانگر یک وضعیت موجود ذهنی، یک تعادل شدید، و یا هر دوی آنها می باشد برای پی بردن به چگونگی آن،‌چرا این رابطه یک رابطه عمومی است و چرا مستقل از نژاد، جنسیت یا محیط اجتماعی وجود دارد، لازم است که نگاهی به تأثیر دیرین رنگ های طبیعت در انسان بیافکنیم.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   15صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله رنگ و شخصیت
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد