فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

پایان نامه ی شناخت علل و عوامل استرس و اضطراب در دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی. doc

اختصاصی از فایل هلپ پایان نامه ی شناخت علل و عوامل استرس و اضطراب در دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی. doc دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

پایان نامه ی شناخت علل و عوامل استرس و اضطراب در دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی. doc


پایان نامه ی شناخت علل و عوامل استرس و اضطراب در دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی. doc

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: word

قابل ویرایش 40 صفحه

 

جهت دریافت درجه ی کارشناسی در رشته ی روان شناسی

 

مقدمه:

نوروزهای اضطرابی را به شکل زیر تعریف می‌کنند ، « ترکیبات گوناگون از تظاهرات جسمانی و روانی اضطراب که قابل انتساب به خطری واقعی نباشند و به صورت حمله‌‌‌ای کوتاه مدت یا ماندگار رخ می‌‌دهند . ( گلدر و همکاران ، 2989 )

در باره پیدایش اضطراب مشکل آفرین ، هیچ نظریة ساده‌‌‌‌‌‌ای وجود ندارد . نخستین دیدگاه به درکی مبتنی بردانش روان پویایی از این اختلال تعلق دارد . واژة اضطراب ، ترجمة واژة « axgst » است که فروید آن را برای ترکیبی از برانگیختگی فیزیولوژیکی و عاطفة منفی بکار برد . او اضطراب نوروتیک را تظاهری از تعارضات ناخودآگاه تلقی می‌کرد . ( فروید ، 1926 ) بعدها نظریه پردازان یادگیری اظهار کردند که اضطراب ، یک صفت یا خصوصیت شخصیت نیست بلکه از طریق یادگیری کلاسیک ، عامل یا جانشینی کسب می‌شود و می‌تواند در نتیجة خطر محیطی واقعی یا خطری خیالی پدید آید . همچنین حالات اضطرابی به ویژه آن وقایعی که تهدید آور تعبیر می‌شوند . با رویدادهای خارجی استرس‌زا ملازمند ( فنیلی – جونز و بروان ، 1981 ) بعلاوه این یافته که اضطراب مشکل آفرین در میان خویشاوندان  افراد مبتلا به نوروزهای اضطرابی متداول‌تر از عموم جمعیت است ( نویس و همکاران 1978 ) ، می‌تواند از نظریة ژنتیکی بودن پیدایش اضطراب مشکل آفرین حمایت کند . بدیهی است که این عقاید ناهمساز نیستند . اگر چه اضطراب می‌‌‌‌تواند بازتابی از حالاتی درونی نظیر نگرانی‌های کلی باشد اما معمولاً با رویدادهای استرس‌‌زا نیز همراه است و به نظر می‌رسد که برخی از افراد نسبت به آن آسیب پذیرتر از سایرین باشند در ارزشیابی فرد لازم است همه عوامل سبب شناختی ممکن بررسی شوند .

اضطراب پدیده‌ای طبیعی است و همگان آن را در وهله‌‌‌‌ای احساس می‌‌کنند . اضطراب پاسخی ضروری به استرس است و فرد را به هنگام مواجهه با خطر ، برای فعالیت و کنش آماده می‌کند در مواقع بسیاری ، چنین پاسخی عقلانی و حتی حیاتی است .

به هنگام وجود خطر یا استرس واقعی بدن از طریق رهاسازی آدرنالین خود را برای کنش آماده می‌سازد و احساسات بدنی اضطراب آشکار می‌شود . گرچه در این مواقع ، پاسخ استرس می‌‌تواند عملکرد جسمی و روانی را تسهیل کند ولی هر گاه از حد معینی فراتر رود در این کنشها اختلال ایجاد می‌کند . برای مثال هر گاه آدرنالین باعث تا خون بیشتری به عضلات برسد ، تنش عضلانی افزایش یابد . بدن خود را کاملاً برای گریز و یا جنگیدن آماده می‌کند . با این حال ، پس کشیده شدن خون از پوست ممکن است منجر به بی حسی شود ، تنش عضلانی مقاوم ، باعث بروز درد می‌گردد ، افزایش تنفس منجر به نفس نفس زدن ( هیپرونتیلاسیون ) می‌شود ، تپش شدید قلب و هم چنین تعریق قابل ملاحظه نشانه‌‌‌‌هایی هشدار دهنده‌اند . نگرانی فرد به دلیل پاسخهای فیزیولوزیک بدن او به استرس ، می‌‌‌‌تواند به جای آنکه به او قدرت ببخشد ، او را ناتوان کند . به همین ترتیب ، در پاسخ به استرس ، تغییراتی روان شناختی نیز رخ می‌دهند که باعث هوشیاری و تمرکز هر چه بیشتر ما می‌شوند که این امر به هنگامی که لازم است به سرعت بیندیشیم و زمانی برای حواسپرتی در اختیار نداریم . مسلماً به سود است « زمانی که هشیاری » به حساسیت مفرط و نگرانی مزمن تبدیل شود ، پاسخ روانشناختی به استرس دیگر کارآمد نیست . این واکنش به نوبة خود تمرکز حواس و حافظه را مختل می‌کند .

اضطراب بر بسیاری از جنبه‌های عملکرد آدمی از توانایی ادراکی ، یادگیری و حافظه گرفته تا اشتها عملکرد جنسی و خواب تأثیر می‌گذارد ، اضطراب مشکل آفرین می‌تواند بر دامنة گسترده‌‌ای از توانائیهای آدمی تأثیرات نامطلوبی بگذارد و خود را به اشکال بسیار متفاوتی نشان میدهد .

 

بیان مساله:

بر اساس بر آورد پژوهشگران سالانه حدود ده میلیون دانش آموز اضطراب امتحان راتجربه می‌کنند که برای % 25 این اضطراب فلج کننده است و با افزایش سن میزان آن افزایش می‌یابد کودکان در سنین ابتدایی اضطراب اندکی را دربارهامتحان تجربه می‌کنند . بنظر می‌رسد اضطراب امتحان در سنین 12-10 سالگی شکل گرفته و تا دوران بزرگسالی و حتی تحصیلات دانشگاهی ادامه می‌یابد . در حقیقت با بالاتر رفتن سن و اهمیت یافتن موقعیت های تحصیلی میزان اضطراب امتحان هم بالا می‌رود . ( کریگ وداسبون . 1995 )

بسیاری از داوطلبان کنکور می‌گویند :

قبل از امتحان احساس نگرانی و ناراحتی می‌کنم ، قبل از امتحان احساس دلشوره دارم ، روز امتحان مضطرب هستم ، قبل از امتحان نگران رد شدن هستم ، در هنگام برگزاری امتحان دچار سر گیچه می‌شوم ، قبل از امتحان ناراحتی معده پیدامی‌کنم ، وقتی امتحان شروع می‌شود ضربان قلبم تندتر می‌شود و ... وقتی این واکنشها شدید باشد عملکرد فرد در امتحان به شدت مختل می‌شود زیرا به قدری نگرانی نتیجة آزمون هست که نمی‌تواند فکر خود را بر سوالاتی که باید پاسخش دهد متمر کز کند . بنابراین ، سعی خواهیم کرد میزان اضطراب امتحان دانش‌آموز مقطع پیش دانشگاهی و عوامل بوجود آورنده اضطراب و راهکارهای کاهش آن را بررسی کنیم .

 

فهرست مطالب:

فصل اول

چکیده

مقدمه

بیان مسئله

اهمیت و ضرورت مساله

اهداف تحقیق

فرضیه

متغیرها

متغیرهای وابسته و متغیرهای مستقل

تعاریف مفهومی و عملیاتی واژه‌‌‌‌‌ها

فصل دوم

مقدمه

پیشینه تحقیق

پیشینه نظری تحقیق

پیشینه تجربی تحقیق

نظریه‌های دانشمندان

فصل سوم

مقدمه

جامعه و نمونه آماری

روش نمونه‌گیری

حجم نمونه

زمانبندی تحقیق

روایی و پایایی تحقیق

تجزیه و تحلیل توصیفی

تجزیه و تحلیل استنباطی


دانلود با لینک مستقیم


پایان نامه ی شناخت علل و عوامل استرس و اضطراب در دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی. doc
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد