فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله مدگرایی

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله مدگرایی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 

 

به طور تکی انسانها از نظر شکل و وضعیت جسمی و روحیه و روان در حالتهای گوناگون با رنگ و پوستهای متفاوت می باشند از نظر قد و وزن با هم فرق داشته دارای تحصیلات و پیشه های گوناگونی هستند .
طرز لباس پوشیدنشان یا حرف زدنشان و تغذیة آنها با هم تفاوتهایی دارند . با توجه به اهمیت مطلب بر آن شدیم که تحقیقی در این زمینه انجام دهیم لذا برای انجام این تحقیق سی داوطلب مختلف را از سطح شهرستان کرج انتخاب نموده و نظرات ایشان را درج نموده ایم .
با سپاس فراوان از راهنمایی های استاد ارجمند جناب دکتر سید محمد علی صدرالاشرافی .
- مقدمه
- مد چیست
- مدگرایی چیست
- علل گرایش جوانان به مد
- تحلیل ها و نمودارهای آماری سئوالات .
- پایان .
مد چیست ؟
از نظر تحلیل آماری مد به نمونه یا نوع خاصی از شکل یا رفتار گفته می شود که بیشتر اتفاق می افتد و از تعداد بیشتری برخوردار باشد .
اما مد از نظر اجتماعی به نوع خاصی از رفتار ، شکل ظاهری ، نوع وسایل زندگی وغیره گفته می شود که در زندگی روزمره جلب توجه می کند و دیگران جذب آن می شوند و بیشتر افراد آن رفتار یا عمل را انجام می دهند و گاهاً بدون هیچ دلیلی از آن تبعیّت می کنند .

 

مدگرایی (Foddist)
مدگرایی و تقلید بد نیست و تنها نباید به جنبة منفی آن توجه نمود بلکه می توان جنبه های مثبتی را نیز در مدها انتخاب نموده و به کار برد ،‌چه بسا که بسیاری از مدها دارای جنبه های مثبت و سازنده بوده و انسان را در پیشرفت و اصلاح رفتار خویش راهنمایی می کنند .
به طور مثال استفاده از یک وسیلة آشپزخانه در تهیه غذا که باعث تسریع در کار آشپزی و صرفه جویی وقت می شود و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد ، زمانی که استفاده از این وسیله در سطح اجتماع به فراوانی مشاهده می شود و جنبة مد به گرفته است ،‌ حال اگر ما این وسیله را برای آشپزخانة خود تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهیم بدون شک از مد روز جامعه پیروی نموده و این کار ما نام مدگرایی به خود می گیرد ،‌ولی ما در این انتخاب دچار انحراف نشده ایم و جنبة مثبت مد را مورد تقلید و استفاده قرار داده ایم .
پس مد گرایی در جامعه اگر حساب شده و از روی آگاهی و با اطلاعات قبلی صورت پذیرد نه تنها منفی و عامل انحراف جلوه نمی کند بلکه موجب پیشرفت اجتماعی و فرهنگی نیز می شود .
امّا در صورتی که ما از یک مد ، بدون آگاهی و بینش پیروی نموده و آن را رواج دهیم نه تنها خود در مسیر انحراف قرار میگیریم بلکه باعث انحراف افراد دیگر شده و این عمل باعث لطمات اجتماعی و فرهنگی وسیعی در ساختار جامعه خواهد شد . این مشکل یعنی مدگرایی بدون آگاهی مسئله ایست که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان سوم به چشم می خورد و تبدیل به یک معضل اجتماعی گردیده است که نه تنها راه پیشرفت را بر آنان بسته است بلکه هویت و شخصیت را نیز از آنان ربوده است و جوانان و نوجوانان را از فرهنگ بومی خود بیگانه کرده است .
در کنار مد گرایی غیرآگاهانه مفهوم دیگری نیز بعنوان از خود بیگانگی (Elienfsion) ایجاد می شود که در این حالت فرد از فرهنگ خود از خود و رفتار خود بیگانه شده و آلت دست رفتار و اعمال کسانی قرار میگیرد که هیچ جنبة مشترکی با او نداشته وتفاوت فرهنگی اجتماعی بسیاری با او هستند .
و از کانال تاریک و نامحدود از خود بیگانگی فرهنگی کانالهای دیگری منشعب می شوند که جامعه را روزبه روز به طرف فرو پاشی و ضعف و عقب ماندگی فرهنگی ، اجتماعی و غیره سوق می دهند ، که از جملة این کانالها می توان به فرار مغزها ـ اعتیاد ـ قاچاق به جنبه های مختلف ـ فروپاشی بنیان خانواده هاـ نابودی ارزشهای معنوی و غیره اشاره نمود .
بنابراین باید به طوری جدی و مصمم به شناسایی دلایل و علل و عوامل گرایشی جوانان به جنبه های منفی مد و مدگرایی غیر آگاهانه پرداخته و با عوامل ایجاد کنندة این زمینه ها بر خورد نموده و فرهنگ جامعه را مورد بررسی تحلیل قرار داده و از پیشرفت آن جلوگیری نمود .

 

 

 

علل گرایش جوانان به مد :
ـ علل فردی و روانی ؛ از نظر فردی و روانی تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که افرادی که از نظر روحی و روانی در محیطی آرام و در رفاح بیشتر بزرگ شده اند و از نظر عاطفی و محبت کمبودی ندارند دارای شخصیت های منطقی و متفکری هستند و کمتر در راستای جلب توجه دیگران و تقلید غیر آگاهانه از دیگران بر می آیند . ولی کسانی که از نظر روحی و روانی دچار مشکل بوده و هستند به نوعی دچار کمبود محبت وتوجه از اطرافیان هستند و این گونه افراد به نوعی با جامعه بیگانه اند و در جامعة فعلی ما مدگرایی در نزد جوانان به نوعی یک انتقام از جامعه و خانواده می باشد . زیرا بعضی از جنبه های آن خلاف عقاید و سنن جامعه و خانواده ها می باشد و جوانان با توجه به مخالفت این دو به مد گرایش دارند . برای جلوگیری از این امر باید به جوانان فرصت خودپروری به وسیلة ایجاد شغل و تفریحات سالم را داد و یا محیط هایی که بتوانند در انجا خود را معرفی کنند . زیرا عدم وجود این مکانها باعث شده است که عقده های جلب توجه خود را در خیابانها به وسیله مد بروز دهند . و خانواده ها نیز باید این مکان را به خود نوجوانان بدهند که در میهمانیهای خانوادگی و در محیط خانواده عقده های خود را تخلیه نموده و به او اهمیّت داده شود ، تا شخصیت نوجوان شکل گیرد تا در جامعه و در برخورد با دیگران موفق بوده و به اعمال و رفتار خود عاقلانه بنگرد و از روی عقل و منطق عمل نماید .
ـ علل فرهنگی ، جامعه
وقتی ما افراد یعنی جوانان و نوجوانان را به ارزشهای فرهنگی خود آگاه نموده و آنها را به درستی توجیح نماییم کمتر به فرهنگ غرب یا فرهنگهای بیگانه جذب می شوند و رفتار و اعمال آنها را کمتر مورد تقلید قرار می دهند .
متأسفانه امروزه رسانه های جمعی ما اکثراً در تقابل با فرهنگ خودی عمل می کنند تا اینکه موافق با ارزشهایفرهنگی عمل نمایند .
رادیو و تلویزیون در کشور ما قسمت محدودی از نیازهای فرهنگی جامعه را پوشش می دهد ، در خالی که بعضی از کشورهای جهان قریب به چهل کانال تلویزیونی دارند کشور ما تضاد چهار یا پنج کانال تلویزیونی دارد که اکثر برنامه های آن نیز بدون محتوا و در واقع برنامه هایی خنثی و بدون هدف فرهنگی خواصی هستند . با وجود این ضعف آیا رادیو و تلویزیون ما قادر خواهد بود با موج عظیم تهاجم صوتی و تصویری فرهنگ غرب از طریق ماهواره ها و پخش فیلمهای مبتذل در ویدئوکلوپ ها و پخش و تکثیر نوارهای غیر مجاز به صورت کاست در سطح کشور مقابله کند . هنگامی که ما در مغازه ها و بازارهای داخلی لباسهایی با بدترین شکل ممکن که کملاً با فرهنگ اصیل ایرانی و رعایت حجاب و موازین اسلامی مغایرات را تولید و پخش می نماییم چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که نوجوانان ما پیراهن و پوشاکش را طوری انتخاب نماید که مطابق دین و مذهب و فرهنگ ماست .
یا زمانی که هنرپیشه های تلویزیونی ما در رسانه های گروهی با آرایش کامل از نظر لباس و چهره ظاهر می شوند و زندگی خانوادگی را بسیار مجلل به تصویر می کشند آیا می توانیم از جوانان و نوجوانان انتظار ساده زیستی و رعایت ارزشهای فرهنگی را داشته باشیم .

 

ـ علل اقتصادی :
با توجه به تقسیم شدن افراد جامعه ازنظر اقتصادی به سه قشر ضعیف ، متوسط و ثروتمند باید عوامل سوء آن را نیز مورد توجه قرار داد وتوجه نمود که افرادی که در محله های فقیر و جنوب شهر واقع اند بیشتر در معرض این عامل یعنی مدگرایی قرار می گیرند و جوانانی که از خانواده های فقیر هستند در مقایسه با ثروتمندان سعی دارند که خود را همانند آنان نشان دهند و از نظر پوشاک و چهره و غیره خود را شبیه به آنان می سازند .
زیرا چنانکه مشهود است قشر ثوتمند بیشتر در جامعة امروزی مورد احترام و توجه قرار دارند و کمتر به قشر ضعیف و فقیر جامعه توجه می شود .
بنابراین مشاهده می کنیم که الگو دهی به مدها از طرف ثروتمندان می باشد که بیشتر در کعرض تهاجم فرهنگی از طریق رسانه ها می باشند و قشر متوسط و ضعیف جامعه نیز به تبعیت از آنها و برای همرنگ شدن با اجتماع رفتار آنان را تقلید می کنند . البته این موضوع نسبت به فرهنگ و ارزشهای خانوادگی هر فرد متفاوت است و همه را نمی توان به یک چشم نگریست .

 

ـ خانواده :
البته محیط خانه و خانواده که مدرسة اوّل زندگی کودک است نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت فرد و حصیت بخشیدن به هیجانهای فرد دارد ، خانواده ها باید شخصیت کودک را ازهمان ابتدا مطابق با ارزشهای فرهنگی و اسلامی جامعه شکل دهند و انحرافات شخصیتی کودک را هیچگاه دست کم نگیرید و به خاطر سن کم او انتظار نداشته باشند که کودک هر نوع رفتاری که خواست انجام دهد و هر نوع پوشش و لباس که خواست بپوشد و بعد از اینکه به سنین بالاتری رسید از او انتظار داشته باشند که حجاب رعایت کند و در راه راست قدم بر دارد .
خانواده باید کودک را درست تربیت کند و علل و عوامل رفتار خود را با کودک به او توضیح دهد و به او بفهماند که چرا حجاب خوب است ، چرا نماز خوب است و غیره . تا اینکه بهد از بزرگ شدن کودک بتواند به او اعتماد نماید و جوانی متفکر ومنطقی تحویل جامعه نماید .

 

عقب ماندگی از نظر صنعت و تکنولوژی :
پیشرفت و تکنولوژی پیشرفته نیز تا حد زیادی به حفظ فرهنگ جامعه کمک خواهد کرد زیرا کشوری که دارای تکنولوژی پیشرفته می باشد مسلماً دارای رسانه های جمعی بیشتر و مؤثرتری چون ماهواره ، ایستگاههای رادیویی جهانی و وسیع شبکه های متعدد تلویزیونی ،

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله    19صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله مدگرایی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد