فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلودمقاله اتحاد ملی و ضرورت عملیاتی شدن آن

اختصاصی از فایل هلپ دانلودمقاله اتحاد ملی و ضرورت عملیاتی شدن آن دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

 

 
"محمد حسنین هیکل" نویسنده و سیاستمدار معروف مصر در دوره‌ی جمال عبدالناصر در کتاب "دیدار تازه با تاریخ" در نقل خاطره‌ای می‌نویسد: در سال‌های پراضطراب و پرالتهاب ملی‌شدن صنعت نفت در ایران مقاله‌ای نوشته بودم با عنوان ایران بر دهانه‌ی آتش فشان. سال‌ها بعد و در دهه‌ی 50 دیدار و گفت‌و گویی داشتم با شاه. شاه پس از تحلیل مفصل اوضاع داخل ایران و منطقه به طعنه گفت: می‌بینی که ایران دیگر در دهانه‌ی آتشفشان نیست. هیکل در ادامه می‌نویسد: در آن لحظه به شاه جوابی ندادم، اما وقتی ایران را ترک می‌کردم هنوز سخت بر این باور بودم که ایران همچنان بر دهانه‌ی آتشفشان است.
نگاهی گذرا به تحولات واقع شده در تاریخ سیاسی کشور طی یک صد سال گذشته نشان می‌دهد که با وقوع تحولات عمیق، ایران نتوانسته است شرایط با ثبات داخلی ـ بین‌المللی را تجربه کند. صرف نظر از ساختار اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه‌ی ایران که در ایجاد چنین تاریخ پر شتاب و پر تحولی نقش بسیار تأثیر گذاری داشته است، قرار گرفتن ایران در منطقه‌ی ویژه‌ای در جغرافیای سیاسی جهان شاید مهم‌ترین عامل در وقوع این شرایط بی‌ثبات و پیچیده بوده است. واقعیت این است که کشور ایران با قرار گرفتن در ناحیه‌ی قلب انرژی جهانی همواره اهمیت بسیار زیادی برای قدرت‌های اول بین‌ا‌لمللی داشته است. نظریه‌پردازان، استراتژیست‌ها و لابی‌ سازان اول جهانی که پشت درهای بسته دکترین‌های عمل گرایانه‌ را تدوین می‌سازند و روی میز سران سیاسی قدرت‌های اول دنیا قرار می‌دهند هیچ‌‌گاه نتوانسته‌اند و نمی‌توانند نام ایران را از مسیر نقشه‌های پیچیده‌ای که به زعم آن‌ها سیاست‌هایشان را به خانه‌ی هدف می‌رساند حذف نمایند و بی‌عبور از فضای سیاسی ایران به خانه‌ی مقصود برسند. با چنین اهمیت ویژه‌ی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای طبیعی است که ایران هیچ گاه از دخالت‌های قدرت‌های بزرگ که ابزارهای بزرگ نیز در دست دارند، آسوده نباشد و عدم ثبات فراگیر سیاسی ـ اجتماعی حاصل منطقی و طبیعی این دخالت‌ها ست.
2ـ رابطه‌ی تحولات داخلی و خارجی بر یکدیگر یک رابطه‌ی دو جانبه و دو سویه است یعنی رفتار‌ها و کنش‌های تحول سازان داخل و خارج هم تأثیر می‌گذارندو هم تأثیر می‌پذیرند. "مصطفی تاج‌زاده" معاون جنجالی و پیشین وزیر کشور نقل می‌کرد که ملک عبدالله نقشه‌ای را به خاتمی نشان داده بود که با وقوع جنبش اجتماعی اصلاح طلبی خرداد 76 چگونه حتی آرایش نظامی آمریکا در منطقه نیز دچار تغییر شده است که نشان می‌دهد حوادث داخلی بر تصمیمِ تصمیم‌ سازان جهانی چه تأثیر شگرفی دارد.

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله   4 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود با لینک مستقیم


دانلودمقاله اتحاد ملی و ضرورت عملیاتی شدن آن
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد