فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق بیماریهای صیفی جات

اختصاصی از فایل هلپ دانلود تحقیق بیماریهای صیفی جات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق بیماریهای صیفی جات


دانلود تحقیق بیماریهای صیفی جات

بیماریهای ذرت :
الف ) لکه برگی :
این بیماری به نام بلایت شمالی برگ ذرت معروف است ، این بیماری را گاهی اوقات لکه نواری برگ (leaf strife) نیز نامیده  اند.
ابتدا در روی برگهای پائین لکه های سبز مایل به خاکستری تا که اندازه ان از 5/2 تا 15 سانتیمتر متغیر است ظاهر می شود  .بیماری سپس به طرف برگهای بالا پیشروی می کند در الودگیهای شدید ، برگها قبل از موقع می میرند و شکل ظاهری برگ شبیه به صدماتی که در اثر خشکی و یخبندان بوجود می اید تغییر می کند.
عامل بیماری قارچی است بنام   helminthosporium tureieumمی باشد که قارجی از زیر شاخه  ascamycotina است .
قارچ عامل بیماری به صورت میسلیوم و کنیل در برگهای الوده ، پوسته ذرت و سایر اندامهای گیاهی زندگی می کند.
کنیدی ها به وسیله باد به فواصل دور دست حمل می شوند .الودگی ثانویه به وسیله کنیدی های فراوانی که در روی برگها بوجود می اید انجام می گیرد. این قارچ بیشتر در مناطق مرطوب فعالیت دارد .دمای بین 27-18 درجه سانتیگراد با شبنم زیاد برای توسعه بیماری بسیار مناسب است .در هوای خنک بیماری متوقف می شود.

مبارزه :
ژن های مقاوم مونوژنیک عبارتند از HT1 ,HT2, HT3 که در بعضی از ارقام گزارش شده است .کاربرد سموم قارچکش از قبیل کلروتالونیل ، مانب و منکوزب به محض ظهور اولین لکه های بیماری توصیه می شود.
ب) کمبود ازت :
سبب کمی رشد ، دودکی شدن گیاه و رنگ پریدگی ان می شود .در گیاهان پیر حالت زردی V شکل در طول حاشیه برگ از نوک برگ شروع و به طرف ته برگ پیشروی می کند .بعدا نوک برگهای پایین می میرند و حاشیه انها سبز باقی می ماند.
کمبود فسفر :
اگر کمبود فسفر خیلی شدید نباشد ، رشد گیاه کم می شود .در صورتیکه میزان فسفر در خاک خیلی کم باشد ، سبب ارغوانی یا قرمزی برگها در اوائل فصل می گردد .انتهای برگها می میرند  و به رنگ قهوه ای یا سیاه در می ایند. کمبود فسفر در گیاهان جوان بیشتر مشخص می شود .میوه بلال در گیاهان الوده ، کوچک و غالبا حالت پیچیدگی پیدا کرده و دانه ها در ردیفهای نامنظم رشد می کنند و انتهای میوه رشد نمی نماید.
کمبود پتاسیم :
در ابتدا حاشیه برگها زرد شده و سپس می میرند، در این حالت از نوک برگهای پایینی گیاه شروع می شود .گیاهان نسبت به بیماری پوسیدگی ساقه حساس می گردند .میوه بلال در گیاهان مبتلا به کمبود ، کوچک مانده در انتها رنگ تیره به خود می گیرد.
کمبود منیزیم :
به طور کلی سبب زردی برگهای بالایی گیاه می شود .سرانجام نوارهای زرد مایل به سفید در مابین  و گلبرگهای توسعه می یابد و برگهای پیرتر در طول حاشیه و انتها ، ارغوانی مایل به قرمز می شوند ، شدت کمبود سبب مرگ حاشیه و انتهای برگ می شود
کمبود گوگرد :
علائم کمبود شامل کمی ریشه ، تاخیر در بلوغ گیاه و زردی عمومی گیاه و شبیه به کمبود ازت می باشد.
کمبود روی :
علائم کمبود روی معمولا در طول دو هفته اول رشد گیاه اتفاق می افتد ، فاصله میان گره ها کم شده ، گیاه کم قدرت می شود.
نوارهای کمرنگ در روی برگها ظاهر شده و سپس در دو طرف و گلبرگ میانی بافت ، سفید می گردد  و گلبرگ میانی ، حاشیه و انتهای برگ سبز باقی می ماند.



-کمبود اهن :
فاصله بین گلبرگهای برگهای بالائئ گیاه سبز کم رنگ و تقریبا سفید می شوند.این کمبود بندرت اتفاق می افتد مگر اینکه خاک قلیایی باشد زیرا ذرت به اهن زیاد احتیاج ندارد.
کمبود کلسیم ، منگنز، مس، بر و مولیبدن در ذرت بندرت اتفاق می افتد.

 

 

شامل 26 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق بیماریهای صیفی جات
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد