فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله تاثیر جامعه اطلاعاتی بر آموزش

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله تاثیر جامعه اطلاعاتی بر آموزش دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله تاثیر جامعه اطلاعاتی بر آموزش


دانلود مقاله تاثیر جامعه اطلاعاتی بر آموزش

سابقه تاریخی آموزش در کشور ایران نشانگر آن است که

طی اعصار نسبتا طولانی ، عزم و اقدام مشخصی در ترویج

آموزش عمومی در میان نبوده و سواد و آموزش در انحصار

طبقات اجتماعی خاصی قرارداشته است . رد این انحصار طبقاتی را حداقل تا حکومت

ساسانیان ( پیش از اسلام ) می توان به سهولت پی گرفت . داستان کوزه گری که در ازای

تقبل بخشی از هزینه سپاه تقاضای فرصت تعلیم فرزندش را داشت ولی توفیق نیافت ، نمونه

بارزی از این انحصار است.

کریستین سن نیز در ارتباط با انحصار طبقاتی سواد در دوره ساسانی می نویسد:‹‹ عده ای

از تجار حداقل قرائت و کتابت و حساب می‌دانستند ولی عامه مردم از حیث ادب و سواد

بضاعتی نداشتند. ››

اسلام با ارزشهای والای مساوات ( برابری ) مؤاخات ( برادری ) و عدالت اجتماعی خود،

در زمینه تحصیل دانش نیز سد انحصارات اجتماعی را درهم شکست و ضمن واجب شمردن

دانش بر پیروان خود جستجوی آن را از حصارهای زمان و مکان بیرون کشید و مسلمانان را

در سراسر زندگی ( اطلبو العلم من المهد الی اللحد) و در همه جا ( اطلبوالعلم ولوبالصین )

به جستجوی آن توصیه کرد.

 

البته پایبندی به این دستور ها چنانکه باید در میان عامه مسلمانان تسری نیافت و به اندازه

احکام عبادی از التزام عملی لازم برخوردار نگردید . با اینحال در همان حد تاثیر گذاری

خود بویژه در ادوار نزدیک به صدر اسلام ، آنجا که با حمایت امرای دانش پرور همراه بود

، به نتایج گرانقدری منجر گردید . و سلسله افتخار انگیزی از فلاسفه ، دانشمندان ، حکما ،

ادبا و شعرای ایرانی را به جهان دانش وادب معرفی کرد .

به تدریج و تحت تامین سیاستهای حکام جور که چشم و گوش بستة رعایای خود را بیشتر

طالب بودند نوعی انحصار تعریف نشده مجدا بر قلمرو دانش اندوزی مستولی شد و طبقاتی

از جامعه ایرانی به علت فقر مادی و معنوی ناشی از عقب نگه داشته شدن ، تمایلی به کسب

دانش نشان ندارند و وضع بگونه ای شد که در سالهای نزدیک به انقلاب مشروطیت ایران

معدود مکتبهای دایر در سطح کشور، صرفنظر از ماهیت و محتوای آموزشی محدود خود

،عمدتاً در خدمت خانواده های مرفّه قرارداشتند .

 

از حدود هفتاد سال قبل از انقلاب مشروطیت ایران، مبلغان مسیحی لازاری و متعاقب آن

خواهران شریته مدارسی را به سبک مدارس فرانسوی در شهرهای ارومیه و سپس در تهران

، تبریز ، همدان و رشت تاسیس کردند و در کنار مکتبهای فعال در مساجد ، نمونه های

کوچکی از آموزش نوین آن روز به ظهور رسید .

در سال 1267هـ . ش1888 /م نخستین مدرسه جدید به سبک اروپایی با مباشرت ایرانی

 

 

بنیادنهاده شد و میرزا حسن رشدیه فرزند آخوند ملامهدی از مجتهدان تبریز ، مدرسه رشدیه

را در ششکلان تبریز تاسیس کرد . تلاش رشدیه نیز در کشاکش رقابتهای امین الدوله و امین

السلطان صدر اعظم های سلسله قاجار که دومی با فعالیت رشدیه موافق نبود ، رونق چندانی نیافت .

براثر وقوع انقلاب مشروطیت ، تحول مهمی در بینش مردم نسبت به نظام آموزش و پرورش

کشور به وجود آمد . در اصول هجدهم و نوزدهم قانون اساسی ( 1286 هـ ش / 1907 م)

بر اجباری و همگانی بودن آموزش ابتدایی جدید تاکید شد و همه مدارس موجود کشور زیر

نظر وزارت نو پای علوم و معارف قرارگرفت . ساختار وزارت علوم و معارف سه سال

بعد با تصویب قوانین جدید بازسازی شد و مقولاتی چون آموزش ابتدایی اجباری ، تربیت

معلمان ، آموزش بزرگسالان تهیه کتب درسی و اعزام دانشجویان به اروپا مورد تاکید

قرارگرفت .

شامل 50 صفحه فایل word قابل ویرایش


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله تاثیر جامعه اطلاعاتی بر آموزش
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد