فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق در مورد ساختمان کلینیک

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق در مورد ساختمان کلینیک دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد ساختمان کلینیک


تحقیق در مورد ساختمان کلینیک

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه39

فهرست مطالب

پذیرش:

 

هال و سرای انتظار :

 

صندوق :

 

 

 

داروخانه :

 

  1. بخش اداری :
  2. مدیریت

 

بایگانی:

 

امور مالی :

 

حراست:

 

سالن کنفرانس و تشکیل جلسه :

 

رختشویخانه :

 

رختکن پرسنل:

 

آشپزخانه :

 

سرویس های بهداشتی :

 

نمازخانه :

 

پارکینگ :

پذیرش:

 پذیرش اولین محل برخورد بیمار با کلینیک است که در رابطه با انتظار اصلی و ورودی کلینیک قرار می گیرد . مساحت پذیرش بستگی به تعداد کارکنان این قسمت دارد و به ازای هر کار کن 5m+ متر مربع مساحت مفید در نظر گرفته می شود . در درمانگاه های بزرگ هر گروه از کلینیکها دارای  پیشخوان پذیرش خاص خود هستند . که در پشت هر پیشخوان یک نفر کار می کند .

 طول پیشخوان به ازای هر کار کن = 1m

 

 

 

در شرایطی که فشار تقاضا برای کلینیک وجود دارد طراحی قسمت پذیرش اهمیت بیشتری پیدا می کند . پیشبینی محل برای شیون بیماران در خارج از فضای پذیرش نزدیکی هرچه بیشتر قسمت پذیرش به ورودی کلینیک و عدم تداخل آن با قسمتهای درمانی کلینیکها نزدیکی آن به بایگانی پزشکی و امثال آن مسائلی است که در قرارگیری پذیرش کلینیک باید مورد توجه قرار گیرد .

مساحت پذیرش              متر مربع A = 5 متر مربع × تعداد کارکنان پذیرش

طول پیشخوان پذیرش              متر مربع B = 1متر ×تعداد کارکنان پذیرش

اجزای مبلمان :

1. یک میز پذیرش با حداقل عرض 6ً - 4 که دارای کشو برای ذخیره سازی یا فایل پایه دار .

2. فایل های جانبی به طول 60 فوت و دسترسی آسان برای مسئول پذیرش .

3. تابلوی اعلانات برای اعلامیه ها و رویدادها .

4. صندلی به تعداد کارکنان .      

5. رایانه به تعداد کارکنان .                    

                                                   

نکاتی که در طراحی باید رعایت شود :

1. تماس چشمی آسان بین ایستگاههای کار مطلوب می باشد .

2. مسئول پذیرش حرکت و جابجایی بیماران را کنترل می کند، متعاقبا قسمت پذیرش باید در ناحیه مرکزی واقع شود، وظیفه اساسی خود را انجام دهد .

3. روشنایی طبیعی و نمای بیرونی مطلوب می باشند ولی نباید بهای چندانی به آنها داده شود . اولویت اول و دوم عبارتند از :

ناحیه پذیرش/ انتظار/ و دفاتر مشاوره

 

هال و سرای انتظار :

انتخاب سیستم  انتظارها از مسائل مهم در برنامه ریزی عملکردی کلینیک محسوب می شود . معمولا از نظر سیه کولاسیون ها ترکیبی از سیستم انتظار اصلی و فرعی روش مناسب تری به نظر می رسد . منظور از این سیستم آن است که یک انتظار اصلی با مساحت کافی در رابطه با ورودی کلینیک پیش بینی می شود . که بیماران از آن میان انتظارهای فرعی تقسیم می شوند . هر کلینیک و یا هر گروه از کلینیک ها دارای انتظار فرعی خاص خود هستند .

 

نکات طراحی:

1. از نظر طراحی ایجاد یک مکان خوب و جذاب که در این ناحیه می تواند بزرگترین چالش را در ایجاد راحتی روانی بیماران به ویژه در ارتباط با سن افراد (از کودکی تا بلوغ) ارائه دهد .

2. مصالحی که استفاده می شود نباید هیچ گونه درز و یا فرجی داشته باشد .

  1. نورپردازی : در چنین فضایی منع نوری باید مخفی باشد تا کمترین انعکاس سطحی نور رخ داده و نور غالب محیط چشم آزار نشود .

 

اجزای مبلمان : 70 صندلی، آبخوری، تلویزیون، قفسه مجله تلفن عمومی .     

 

مساحت انتظارها معمولا بر مبنای 3/1 متر مربع برای هر نفر در نظر گرفته می شود .

معمولا همراهان  بیمار نیز به تعداد افراد اضافه می شود . برای محاسبه مساحت انتظارها می توان نصف کل مراجعین (بیمار و همراه) به درمانگاه در شلوغ ترین روز را املاک قرار داد . این ملاک هم در انتظار اصلی و هم در انتظار فرعی باید رعایت شود . بدین ترتیب مساحت انتظار اصلی معمول کل مساحت انتظارهای فرعی پیش بینی می شود .

انتظار :                                                     

مساحت انتظار اصلی            A                =3/1×

                                                                    

مساحت کل انتظارهای فرعی متر مربع       A= 3/1×    

   

 

 

مساحت انتظارهای فرعی :                                M2 B=           

                                                          

 

صندوق :

کلیه مراجعین به کلینیک برای پرداخت پول به صندوق مراجعه می کنند .

همچنین در مواردی مراجعین به بخشهای تشخیصی کلینیک مانند آزمایشگاه رادیولوژی برای پرداخت پول به صندوق درمانگاه مراجعه می کنند . داروخانه از حیث حسابداری مستقل بوده و صندوق جداگانه ای مختص بخود دارد .

صندوق ار حیث قرارگیری باید در ارتباط با ورودی و انتظار اصلی درمانگاه بوده و در مجاورت بخش پذیرش و در رابطه با اداری قرار گیرد .

 

ورودی 

اداری

انتظار اصلی

 

             

پذیرش

 

صندوق

 

                                                      در ارتباط                        مجاور با           

 

صندوق معمولا با دریچه ای به فضای انتظار متصل می شود و بیماران پول یا دفترچه بیمه خود را از این دریچه به صندوق    می دهند . معمولا حسابداری کوچکی نیز در قسمت صندوق پیش بینی می شود .

طراحی صندوق به نحوی باید باشد که بیمار و مراجعین نتوانند وارد آن شوند .

 

 

محاسبه مساحت صندوق :

مساحت صندوق بستگی به تعداد پرسنل اداری این قسمت دارد . می توان در ازای هر نفر پرسنل این قسمت 5/4 متر مربع مساحت در نظر گرفت که شامل فضای :

پیشخوان و میز کار می شود . همین میزان مساحت برای هر نفر کارکن حسابداری در این قمت نیز لازم است .

مساحت صندوق= 5/4 متر مربع × تعداد پرسنل اداری صندوق

 

 

داروخانه :

  

مکان یابی داروخانه باید به گونه ای باشد که مراجعین خارج از درمانگاه نیز بتوانند با سهولت و حتی الامکان بدون تداخل یا مسیر اصلی بیمار در درمانگاه از آن استفاده کنند .

 

قسمت های مختلف یک داروخانه می تواند شامل :

1. فضای انبار

2. فضای انتظار مراجعه کنندگان

3. صندوق پرداخت : در قسمت صندوق محلی برای انتظار کسانیکه در نوبت هستند وسیله ای برای اعلام آمادگی نسخه ها و باجه مخصوص دریافت دارو باید وجود داشته باشد .

4. پیشخوان

مساحت قسمت قفسه بندی و نگهدرای دارو می تواند بین 25 تا 35 متر مربع (بر حسب تعداد مراجعین درمانگاه) در نظر گرفته شود . فضای کار پرسنل داروخانه نیز می تواند 5 متر مربع مساحت مفید برای هر کار کن داروخانه در نظر گرفت .

1 متر مربع جهت هر مراجعه کننده به داروخانه فضای انتظار در نظر گرفته شود .

فضایی معادل 6 متر مربع نیز جهت میز کار مسئول داروخانه و فضای کار وی لازم است .

 


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد ساختمان کلینیک
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد