فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله جنبش تنباکو

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله جنبش تنباکو دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله جنبش تنباکو


دانلود مقاله  جنبش تنباکو

 

مشخصات این فایل
عنوان:جنبش تنباکو 
فرمت فایل: word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 37

این مقاله در مورد جنبش تنباکو می باشد.

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله جنبش تنباکو

واگذاری امتیاز
امتیاز تنباکو، یکی از امتیازاتی بود که در اواخر قرن نوزدهم میلادی (اوایل قرن چهاردهم هجری) به یک کشور بیگانه (انگلیس) اعطا شد. مقدمات واگذاری این امتیاز در اثنای سومین سفر ناصرالدین شاه به اروپا در سال 1889 م/ 1306 هـ. در لندن انجام شد، نمایندگان کمپانی انگلیسی به ایران آمد.
دولت انگلیس از همان آغاز ورود شاه به لندن، ماژورتالبوت صاحبت اصلی امتیاز را مأمور پذیرایی از هیأت ایرانی کرد، همو در جریان این پذیرایی اطلاعات خود را دربارة محصول تنباکوی ایران تکمیل نموده و به بحث و گفتگو در روند کارها پرداخت. ....(ادامه دارد)

مخالفین با این قرارداد:
همانطور که از مفاد قرارداد بر می آید سه گروه به طور مستقیم در معرض فعالیت 4 رژی قرار گرفتند. زارعین، تجار و حتی مصرف کنندگان که توده مردم از هر طبقه را شامل می‌شد. امتیاز تالبوت به اقتصاد و زندگی عمومی هر شهر و منطقه‌‌‌ای که در آن تنباکو کشت، خرید و فروش و مصرف می‌شد. آسیب رساند و دست اندرکاران این محصول به ناگاه متوجه شدند که در امر تولید کالای خود هیچ اختیاری ندارند و همه به بیگانگان فروخته شده‌ای . و همة آنها جدول به فروشندگان و واسطه‌های یک کمپانی انگلیس شده‌اند که در ازای دریافت حق العمل برای او انگیزه‌ای برای قتل شاه در او پیدا شد.....(ادامه دارد)

آیت الله سید حسن شیرازی (حکم تحریم ):
همانطور که گفته شد در شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، مشهد و سایر شهرهای کشور اعتراضات مردمی عیه اختیار تنباکو شدت گرفت. در این شهرها علمای برجسته‌ای کانون مقاومت و محرک هیجان عمومی بودند (البته بدون تردید تجار در فراهم آمدن زمینه‌ و شایع کردن لفظ تحریم بسیار دخیل بودند .) تلاش ناصر الدین شاه و عمال دولت برای فرونشاندن اعتراضات و شورش مردم با توسل به شیوة‌ تعرفه آمیز و چه با تهدید و قوة قهریه به جای نرسیده و روز به روز برگستردگی دامنه جنبش افزوده می‌گشت.....(ادامه دارد)

واکنش دولت:
پس از انتشار حکم تحریم امین السطان و کامران میرزا سعی کردند از انتشار آن جلوگیری نمایند و به مأموران خود دستور دادند که فسخ آن را جمع آوری نمایند اما خیلی دیر بود لذا در مقام تکذب آن بر آمدند، نخست وزیر گفت: این حکم از سوی میرزای شیرازی صادر نشده و رئیس صنف تجار( حاج محمد کاظم ملک تجار) آن را جعل کرده است، شایعات پیرامون فتوا در تهران و دیگر شهرها انتشار یافت، اما مردم به شایعات توجه نکردند.نهضت مردم بالا گرت و شعارها را متوجه شاه کرد و او را به وحشت انداخت، از همین رو او نظام تجارت داخلی را به عهدة تجار ایرانی گذاشت تا ....(ادامه دارد)

آثار نتایج نهضت تنباکو:
1- افزایش قدرت و نفوذ علما:
شاه و درباریان که به نفوذ کلام علما بیش از پیش آگاهی می‌یابند سعی می کنند ارتباط بیشتر و نزدیکتر با علما داشته باشند. از همین رو پس از اعلام حلیت استعمال توتون و تنباکو، ناصرالدین شاه با شتاب هر چه تمام تر عده‌ای از علما را به حضور پذیرفت و پس از دلجویی و تعریف از آنها می گوید: «حقیقت ما قدر علما را نمی‌ دانستیم، عملاء در واقع دولتخواه ما بودند و بطورهای دیگر حالی ما کرده بودند. واقعاً از این اقدام اهتمام علماء نه همین تنها بنیان دولت ایران....(ادامه دارد)

3- عقب نشینی استعمار:‌
این شکست رژی برای استعمارگران بسیار گران بود و ضربه های مهلکی بر ایشان وارد کرد. ادوارد براون در این باره می‌نویسد:«امتیاز تنباکو پایان یافت ولی عوارض آن باقی ماند و از این عواقب لطمة بزرگی به حیثیت دولت انگلیس وارد آمد . . . حیثیت انگلیسیان که دستخوش تضییع سنگین از شکست احمقانه و خنده‌آور امتیاز تنباکو گردید، طبیعی و غیر قابل احتراز بود، این امتیاز، محکوم به بدترین عقوبتها شد.» پس از لغو این امتیاز نامه،....(ادامه دارد)

فهرست مطالب مقاله جنبش تنباکو

- مقدمه
2- واگذاری امتیاز
3- مفاد امتیاز
4- مخالفین با قرارداد تالبوت
5- کارگزاران کمپانی در شهرهای مختلف:
فارس
تبریز
اصفهان
مشهد
تهران
6- آیت الله میرزای شیرازی و حکم تحریم
7- واکنش دولت در برابر حکم تحریم
8- آثار و نتایج نهضت تنباکو:
افزایش قدرت علما
بالا رفتن اعتماد به نفس مردم (بیداری ایرانیان و زمینه‌ای برای انقلاب مشروطه)
عقب نشینی استعمار
پیامد سوء اقتصادی
بی اعتباری امین السلطان و مرگ ناصرالدین شاه
9- جمع بندی


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله جنبش تنباکو
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد