فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله حریق در ساختمان

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله حریق در ساختمان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله حریق در ساختمان


دانلود مقاله حریق در ساختمان

 

مشخصات این فایل
عنوان:حریق در ساختمان
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 46

این مقاله درمورد حریق در ساختمان می باشد .

بخشی از تیترها به همراه مختصری از توضیحات هر تیتر از مقاله حریق در ساختمان

اهمیت و ارزش آیین نامه های  محافظت در برابر حریق
با اینکه تدوین آیین نامه های محافظت در برابر حریق و تشویق برای رعایت و به کار بردن دستورها و توصیه های مندرج در آنها، از دیدگاه ایمنی همگانی برای یک جامعه اهمیتی مخصوص دارد و نیز با اینکه برقراری این گونه ضوابط و معیارها برای جلوگیری از گسترش آتش سوزیها و تلفات و ضایعات انسانی و از دست رفتنهای بی دلیل سرمایه و ثروت کمک موثری به شمار می آید. باز هم در بسیاری از کشورها در مقایسه با دیگر ضوابط ساختمای، به این گروه از مقررات آن طور که باید اهمیت داده نمی شود. این سهل انگاری چه به خاطر عدم توجه فرهنگ عمومی باشد یا به خاطر ضعف خود آیین نامه ها که دلیل آن در زیر ذکر می شود، به هر حال برای آن – با توجه به خساراتی که آتش به طور مداوم و به زور به جان و مال افراد جامعه وارد می کند -  هیچ عذر موجهی وجود ندارد. .....(ادامه دارد)

قدرت حریق و مقاومت ساختمان در برابر آتش سوزی
2-1   کلیات
حریق آتشی است ناخواسته و از اختیار خارج شده و معمولاً دارای گازهای سمی و دودهای خطرناک است. بدون قصد به وجود می آید و در برابر آن احتیاطها و کوششهای ممانعت، محافظت و مبارزه به کار گرفته می شود. تهدیدات و خطرناک حریق در تمام موارد لزوماً تابع حجم آتش و شعله ها نیتس. یک حریق کوچک ممکن است از یک آتش سوزی بزرگ تلفات یا خسارات بیشتری به بار آورد. هر چه قدرت حریق و خطرات آن بیشتر باشد لازم است کوششهای حفاظتی و تهاجمی حساب شده تر و دقیق تری در مقابل آن به کار گرفته شود.
مقاومت ساختمان در برابر آتش سوزی به جنس، چگونگی ترکیب و رفتار مصالح مورد مصرف و نیز حریق بستگی دارد. هر عضو از اعضای ساختمان بر این مبنا ارزیابی می شود که تا چه حد و چند ساعت می تواند در برابر آتش مقاومت کند معنی مقاومت حفظ می کند. یا چه مدت می تواند اتش و خطرات آن .....(ادامه دارد)

راههای انتقال حرارت
حرارت می تواند از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال یافته و باعث سرایت حریق شود. انتقال حرارت به راههای مختلف صورت می گیرد و در هر انتقال بخشی از آن تحلیل می رود. این راهها عبارتند از جابه جایی، هدایت و تشعشع، که در زیر شرح داده می شود.
جابجایی- در اثر جابجا شدن هوا از نقطه ای به نقطه دیگر، حرارت نیز با آن انتقال می یابد. طی مدت احتراق، هوای اطراف شعله ها به سرعت گرم و منبسط می شود و در عین حال که در اثر سبکی به بالا صعود می کند در جهات افقی نیز شروع به حرت نموده با فشار به درها و پنجره ها درچه های کانالهای تأسیساتی و از هر مفرد دگیری که بتواند به خارج نفوذ می کند.
هدایت- هدایت نوعی انتقال حرارت است که از میان جرم اجسام صورت می گیرد. در طول مدت حریق، حرارت به وسیله تیرهای فلزی، لوله های فولادی برق و سیمها، کانالهای فلزی و غیره که همگی به خوبی رسانای حرارت هستند، از محلی به محل دیگر انتقال می یابد. مصالحی مانند چوب، پشم شیشه و نظایرآن که رساناهای ضعیفی هستند، می توانند از انتقال حرارت جلوگیری کنند. .....(ادامه دارد)

ایمنی ساکنان ساختمان
بیشترین مرگ و میرها همیشه مربوط به تصرفهای مسکونی مخصوصاً واحدهای مسکونی یک یا دو خانواری است. آمارها نشانگر این حقیقت است که نزدیک به 70 درصد از تلفات جانی حریقها اختصاص به این گروه تصرف دارد و از طرفی 70 درصد قربانیان حریق، در فاصله ساعات 8 شب تا 8 صبح جان خود را از دست می دهند، یعنی زمانی که احتمالاً در خواب بوده و پی به بروز گسترش آتش نمی برند.
درجدول 4-1 عوامل موثر در گسترش آتش و دود مربوط به 500 مورد حریقی که تلفات جانی فراوان داشته اند، گرد آوری و تجزیه و تحلیل شده است. 311 مورد از حریقها- یعنی 62 درصد آنها- مربوط به تصرفهای مسکونی یک یا دو خانواری است. بر اساس اطلاعات حاصل از این نوع جداول می توان دریافت که در تدوین مقررات حفاظت از حریق چه نظامهایی باید برای حفظ جان اشخاص همواره مورد توجه باشد. .....(ادامه دارد)

دیوارهای حریق
چنانچه بار حریق ناشی از نوع ساخت و مصرف در حدی معقول باشد و از حدود تعیین شده تجاوز نکند، معمولاً از لحاظ مساحت محدودیت خاصی برای ساختمان مقرر نمی شود. اما مواردی وجود دارد که بسته به نوع تصرف و خطرات حریق باید محدودیتهایی برای مساحتها در نظر گرفت. در این صورت سطوح زیر بنا به کمک دیوارهای حریق،  از یکدیگر مجزا می شوند. مشخصات فنی دیوارهای حریق با توجه به نوع بنا و مقدار و خطرات آتش سوزی تا حدودی تفاوت دارد. اگر یک دیوار حریق، دو نوع تصرف بهره گیری مختلف را از هم جدا کند، مشخصات آن باید با توجه به تصرفی که خطرات حریق در آن بیشتر است، تعیین گردد. صرف نظر از رعایت مشخصات فنی دیوار، برای کامل نمودن محافظت و جلوگیری از گسترش حریق باید ویژگیهای دیگری نیز در نظر گرفته شود. به طور مثال هنگامی که سقفها از مقاومتی معادل دیوار برخوردار نیستند. دیوار حریق باید تا طبقاتی بالاتر تا رسیدن به یک سقف مقاوم ادامه یابد. .....(ادامه دارد)

ساختار نوع 1تیپ 2-تیپ بناهای مقاوم حریق
در بناهای مقاوم در برابر حریق نوع 1 تیپ 2، برای کفها و سقفها یک ساعت و برای دیگر اعضای باربر دو ساعت مقاومت در نظر گرفته می شود. این ساختار می تواند برای مکانهای کم خطر، میان خطر و نیز تصرفهای صنعتی و انباری که بار حریق کمی دارند  ( حداکثر کمتر از 100 کیلو گرم در متر مربع) ایمنی مناسبی را تأمین نماید. در ساختارهای مقاوم حریق، فقط اجازه استفاده از مصالح غیر قابل احتراق داده می شود و این ضابطه یک اصل است؛ در غیر آن صورت نام مقاوم در برابر حریق مفهومی نخواهد داشت. معیارهای که برای محدود کردن ارتفاع و وسعت بنا ( در ساختار نوع 1 تیپ1) تنظیم می شود بر اساس این فرض است که هیچ نوع مصالح قابل احتراقی در ساختار به کار نمی رود. در مواردی که تراکم بار حریق ایجاب کند که ساختمان از لحاظ ابعاد تحت کنترل قرار گیرد، اگر مصالح قابل احتراق در .....(ادامه دارد)

چگونگی گسترش آتش و دود
منظور از چگونگی گسترش آتش و دود بررسی خصوصیتی از طبیعت حریق است که علاوه بر حوالی کانون حریق، در محلهای دورتر نیز می تواند متصرفان یک بنا را در معرض خطر و تهدید قرار دهد. بروز آتش در داخل یک اطاق یا یک فضا فشارهای مثبتی تولید می کند که باعث گسترش حریق و نفوذ آن به دیگر قسمتهای ساختمان می شود که دارای فشار هوای کمتری هستند. البته، دودها و گازهای سمی به دلیل گرم شدن، انبساط حجم، سبکی و حالت بالا رونده می توانند بدون وجود فشار نیز به دورترین نقاط ساختمان نفوذ کنند.
آتش، دود و گازهای سمی معمولاً از طریق راههایی که برای استفاده متصرفان ساختمان در نظر گرفته شده است، شروع به حرکت می کنند؛ از طریق درها و راهروها گذر کرده از مسی پلکانها به طرفت بالاصعود نموده و تمام فضای یک ساختمان را در بر خواهند گرفت. در ساختمان، راههای متعد دیگری نیز برای پراکنده شدن دودها و گازها وجود دارد؛ شفتها، کانالها، فضاهای بالایی سقفهای کاذب، روزنه های نفوذی و حتی پنجره های خارجی یک بنا غالباً به انتقال آتش و دود کمک می کنند. .....(ادامه دارد)

بخشی از فهرست مطالب مقاله حریق در ساختمان

- ایمنی از حریق در ساختمان
1-1.    کلیات
2-1   کلیات
2-3-2- عملکرد آتش در یک فضای محدود
2-3-3- کنترل هوا و مقدار بار سوخت
 2-3-4- کنترل حرارت و تحمل انسان در مقابل گرما
2-3-5 راههای انتقال حرارت
2-3-7 سهولت نسبی آتشگیری مواد سوختنی
2-3-8- مراحل احتراق
2-3-13 گازهای سمی حاصل از حریق
4-1 کلیات
4-2 ایمنی ساکنان ساختمان
5-2 محافظت تنوره های ساختمان
5-3 دیوارهای حریق
5-12 طبقات زیرین و زیر زمینها
5-13 ساختمانهای بدون پنجره
6-2 حریقهای برخوردی
6-3 عوامل موثر در شدت برخورد
6-4 تعیین فاصله مناسب لازم بین دو ساختمان
6-5 تدابیر کلی محافظت در برابر حریقهای برخوردی
7-1 کلیات
7-2 دسته بندی ساختارها با توجه به ویژگیهای معماری در ایران
7-2-2. ساختار نوع 1تیپ 2-تیپ بناهای مقاوم حریق
7-2-3 ساختار نوع 2- بناهای غیر قابل احتراق
9-4. طبیعت حریق در ساختمان
9-4-3 چگونگی گسترش آتش و دود
9-5. تدابیر کلی دستیابی به ایمنی جان
 

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله حریق در ساختمان
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد