فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی

اختصاصی از فایل هلپ دانلود مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی


دانلود مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی

 

مشخصات این فایل
عنوان: ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 24

این مقاله درمورد ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی می خوانید :

سطوح مختلف یادگیر یو طرح پرسش های استاندارد
سطوح مختلف یادگیری عبارتند از:
1- به خاطر سپردن یا حافظه    2- درک و فهم یا تعبیر و تفسیر    3- کاربرد
4- تجزیه و تحلیل        5- ترکیب و نوآوری            6- داوری‌وارزشیابی
بررسی و توضیح سطوح مختلف یادگیری
آ. سطح حافظه یا به خاطر سپردن
در این سطح پرسش هایی مطرح می شود که دانش آموز آنها را در کتاب درسی خوانده است و به اتکای حافظه و به منظو تمرین در به خاطر سپردن مطالب به آنها پاسخ می‌دهد. با ارزشیابی پاسخ پرسش های این سطح فقط قدرت از برکردن تعریف ها، واقعیت ها و مفهوم ها و... را می توان سنجید.
به طوری که ممکن است دانش آموز پاسخ کاملاً درستی به آنها بدهد ولی درک و استنباط و مهارت های او در این مورد محرز و مسلم نباشد. به عنوان مثال تعریف عنصر، تعریف ایزوتوپ- کاربرد گاز هیدروژن در صنایع غذایی نمونه ای از پرسش های در سطح حافظه می باشد.
ب. سطح درک و فهم
هرگاه یادگیرنده بتواند مطالب آموخته شده و حفظ کرده خود را با کلمات و جملات خود بیان کند، می توان گفت مطلب را فهمیده است. پیدا کردن یک نظام کلی در بین اطلاعات جمع آوری شده یا استفاده از نمودار و همچنین نتیجه گیری های کلی از مطالب پراکنده،‌ نشان دهنده دیگر فهمیدن مطلب است. در واقع وقتی دانش آموز بتواند به علت پدید ها پی ببرد می توان گفت آنها را فهمیده و درک کرده است. مثال: پرسش های زیر در سطح درک و فهم قررا دارد.
چرا مولکول Cl2 غیرقطبی ولی مولکول H2O قطبی است؟
چرا کاهش دما در واکنش ساخت آمونیاک به روش هابر، با انکه به سود تولید فراورده بیشتر است، توصیه نمی شود؟

پ. کاربرد
هرگاه یاگیرنده بتواند مطالبی را که حفظ کرده و مفاهیمی را که درک کرده در موارد جدیدی که تا آن زمان روبرو نشده یا برای او توضیح داده نشده به کاربرد، از توانایی بالاتر ذهن خود سود برده است.
در درس شیمی اغلب، مسأله های عددی را در این طبقه جای می دهند. زیرا دانش آموز باید بتواند اطلاعات خود را درباره واکنش های شیمیایی و قوانین ترمودینامیک و... به کاربرد و با حل مسأله توانایی خود را نشان دهد. به عنوان مثال پرسش زیر در سطح کاربرد قرار دارد.
1) 50 میلی لیتر محلول سولفوریک اسید به غلظت 8/9 گرم بر لیتر چند گرم اسیدخالص وجود دارد؟
2) از دو محلول که PH یکی 3 و دیگری5 است، غلظت یون های H+ در کدام بیشتر است؟
ت. تجزیه و تحلیل
در این سطح دانش آموز باید قادر باشد به توجه به عوامل گوناگون و مؤثر در مسأله مورد نظر آن را حل کند یعنی موضوع و مسأله را به قطعات و اجزای آن تجزیه کند و کلیه عوامل مؤثر در آن را مورد تحلیل قرار دهد، بدیهی است خواسته های آموزشی در سطح تجزیه و تحلیل بالاتر از سطوح درک و فهم و کاربرد قرار دارد در سطح کاربرد تأکید بیشتر بر روی استفاده از آموخته های پیشین است ولی در سطح تجزیه و تحلیل علاوه بر استفاده از معلومات قبلی باید از فعالیت های ذهنی بیشتری برخوردار بود.
مثال:
1) تفاوت خواص در یک دوره، در عنصرهای اصلی محسوس تر است یا در عنصرهای واسطه؟ چرا؟
2) چرا یک قطعه فلز با ضربه های چکش نمی شکند ولی بلور قند از هم می پاشد؟
ث. ترکیب و نوآوری
در این سطح یادگیری، ضرر یادگیرنده از ترکیب نتایج حاصل از تحلیل عوامل در طبقه چهارم، نتیجه ای به دست می آورد که تا آن زمان در کلاس یا کتاب درسی مورد بحث قرار نگرفته است.
مثال
1) چرا بعضی از نمک ها در آب آبکافت می شوند.
2) اگر برای اتم اکسیژن در مولکول آب هیبرید SP3 در نظر نگیریم، چه تغییراتی در زاویه پیوندی و قطبیت آن ایجاد می شود؟ چرا؟
ج. سطح داوری و ارزشیابی
بالاترین توانایی انسان و مایه برتری او تشخیص درست از نادرست و قضاوت درست است. این سطح بالاترین و پیچیده ترین انتظارهای ما را از یادگیری دربرمی گیرد.

مثال:
1) توضیح دهید چرا پیوند بین اتم ها در جامدهای فلزی نمی تواند از نوع یونی یا کووالانسی باشد؟
2) اگر سرعت واکنشی با افزایش دما کاهش یابد چگونه می توان آن را توضیح داد.
بدیهی است طرح سئوال امتحانی باید به گونه ای باشد که سطوح مختلف یادگیری را دربر گیرد وگرنه پرسشی که فقط یک یا چند سطح پایین را دربرگیرد ارزش و اعتبار چندانی ندارد.
ارائه تکلیف دانش آموزی
تکلیف دانش آموزی حلقه اتصال و انتقال آموخته های کلاس و مدرسه به فضای خارج و زندگی است و کاربرد علوم و فنون به حساب می آید. دانش آموزان آنچه را که آموخته اند در عرصه عمل می آزمایند و حلاوت و شیرینی کاربرد آن را درک می کنند و به آن علاقه مند می شوند. علاوه بر این بخشی از اهداف پرورشی که در مدرسه اتفاق نیافتاده است در فعالیت های تکمیلی (تکلیف) مورد ملاحظه قرار می گیرد. معلمان باید برای ارائه موضوعات تحقیقی و تکلیفی مورد نظر، به توانایی و علایق دانش آموزان توجه کنند و از این طریق زمینه مشارکت و کوشش را برای کاربردی کردن مفاهیم فراهم آورند .
 ....

بخشی از فهرست مطالب مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی

چکیده    
مقدمه    
روش های تدریس فعال    
توضیح دادن در دبیرستان    
نقشه‌ی مفهومی    
سطوح مختلف یادگیری و طرح پرسش های استاندارد    
ارائه تکلیف دانش آموزی    
آموزش شیمی به صورت انفرادی و گروهی    
پیشنهاد    
واژگان کلیدی    
فهرست منابع

 

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله ارائه طرح های خلاق و ایده های نو در آموزش شیمی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد