فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مواد آلی خاک 99 ص

اختصاصی از فایل هلپ مواد آلی خاک 99 ص دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 99

 

مواد آلی خاک

 مواد آلی جزء لاینفک هر خاک بوده و خواص فیزیکی و شیمیایی آنرا تا حد قابل توجهی تغییر می دهد و عبارتست از کلیه اجسام آلی موجود در خاک اعم از زنده یا مرده ، تازه یا کهنه ، ساده یا پیچیده ومرکب . مواد آلی خاک شامل بقایای گیاهی و حیوانی در مراحل مختلف تجزیه، هوموس، میکروبها و هر ترکیب آلی دیگر می باشد .

بقایای گیاهی یا حیوانی که به خاک افزوده می گردند در نتیجه فعالیت میکروارگانیسمهای خاک تجزیه و ضمن آزاد کردن قسمتی از مواد غذایی خود دچار تغیرات زیادی می گردند ، سرعت فعالیت میکروارگانیسمها به وجود آب ، هوای کافی و حرارت مناسب برای فعالیت آنها بستگی دارد . یادآور می شود که واحد ساختمانی ماده آلی خاک کربن است . افزون بر کربن ، در ترکیب ماده آلی خاک عناصر هیدروژن، اکسیژن، فسفر، ازت و گوگرد نیز بکار رفته است . در خاکهایی که به آن کود اضافه نشده است ماده آلی مهمترین منبع تامین کننده ازت و گوگرد است .

هوموس ماده آلی کلوییدی خاک است که تجزیه آن به کندی انجام می شود و به خاک رنگ قهوه ای یا سیاه می دهد. برخی از فراورده های حاصل از تجزیه ماده آلی خاک درآب محلول بوده و به سرعت ناپدید می شوند، برخی ترکیبات دیگر پایدارتر بوده و باقی می مانند . مواد آلی پایدار بصورت چسب آلی عمل کرده و برای تشکیل خاکدانه ذرات خاک را به هم می چسبانند . هوموس دو خاصیت مشترک با رس دارد : نخست اینکه از نظر الکتریکی به مقدار زیادی باردار است . دوم اینکه سطح ویزه زیادی دارد و به خاطر همین دو خاصیت این ماده در خاک بسیار مهم است .

 اثرات مفید مواد آلی خاک

     مواد آلی با تجزیه و فساد خود و همچنین ظرفیت تبادل یونی قابل توجهی که دارند در تغذیه گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند . خاکهایی که کمتر از 2 درصد ماده آلی داشته باشند از نظر ماده آلی فقیر محسوب می شوند . ظرفیت تبادل کاتیونی زیاد هوموس و مواد آلی با افزایش اسیدیته خاک افزایش می یابد .

    مواد آلی ترکیبات لازم برای تشکیل و تثبیت خاکدانه ها را فراهم می سازد و به اصلاح ساختمان خاک کمک می کند . ترکیبات پیچیده کربوهیدراتها مانند صمغ ها ، رزین ها و اسید های آلی که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شوند به صورت سیمانی در ارتباط با ذرات خاک عمل کرده و ساختمان خاک را بهبود می بخشد .

    مواد آلی ظرفیت نگهداری و استعداد خاک را برای هدایت آب افزایش می دهد زیرا هوموس قدرت جذب آب زیادی داشته و ظرفیت آبگیری خاک را بهبود می بخشد. ذرات مواد آلی در لابلای ذرات رس قرار می گیرند و از به هم چسبیدگی ذرات رس می کاهد و ضمن بهبود ساختمان خاک ، جریان آب را تسهیل می کند .

    مواد آلی به کاهش روان آب یا آبدوی از خاک و فرسایش آن کمک می کند .

مواد آلی خاک را می توان بوسیله اضافه کردن کودهای آلی به خاک تامین نمود . کودهای آلی شامل کودهای دامی ، کمپوست و کود سبز می باشد .

 مقدمه و اهمیت موضوع

خاک  گوهر  گرانبها و از برکات حیات بخش الهی است که بهره برداری  بهینه و اصولی  از ان  به عنوان یک وظیفه  ملی  و اسلامی  می باشد . از  طرفی  از خاک بعنوان محیطی  زنده که در آن  موجود است  زیادی  فعالیت  می  نمایند و بستر  طبیعی   رشد گیاهی  یاد می  شود . حفاظت و بهره برداری  بهینه از خاک مستلزم افزایش  شناخت و آگاهی  همه سطوح  دخیل  در  نحوه  استفاده از  خاک به  منظور   تغذیه صحیح گیاهی  و افزایش  عملکرد  و بهبود کیفی   محصولات کشاورزی  می باشد .

در  حال  حاظر  با  کشا.رزی  متمرکز  و استفاده بی  رویه از  کودهای   شیمیایی و ... خاکها  دیگر  حاصلخیزی  اولیه و سالهای  گذشته را ندارند .

مواد آلی (کاه و لکش و بقایای  گیاهی  , کود حیوانی  , کمپوسیت و کود سبز  و ...) فرآورده های  طبیعی  و بی  خطری  هستند که یکی  از  پایه های  اساسی  کشاورزی  پایدار  را تشکیل می  دهند . بطوریکه محققین از  مدیریت مطلوب  ماده آلی  در  خاک , بعنوان ,قلب  کشاورزی  پایدار  نام  می  برند .

امروزه خاکهای  مناطق  خشک و نیمه خشک ایران با مشکل  جدی  کمبود مواد آلی  مواجه می  باشند . مقدار  مواد آلی  موجود در  خاکهای  کشور  به جز  مناطق  محدودی در  شمال از  یک  ماده آلی خاک


دانلود با لینک مستقیم


مواد آلی خاک 99 ص
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد