فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

مقاله درباره تطورتاریخی شکل گیری مفهوم سکولاریزاسیون در اندیشه مسیحی غربی

اختصاصی از فایل هلپ مقاله درباره تطورتاریخی شکل گیری مفهوم سکولاریزاسیون در اندیشه مسیحی غربی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله درباره تطورتاریخی شکل گیری مفهوم سکولاریزاسیون در اندیشه مسیحی غربی


مقاله درباره تطورتاریخی شکل گیری مفهوم سکولاریزاسیون   در اندیشه مسیحی   غربی

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:78

عناوین :

  • از مسیح (ع) تا مسیحیت .
  • از دنیوی شدن مسیحیت تا عرفی شدن جامعه مسیحی؛

1-2- دنیوی شدن مسیحیت

الف) تحریر کتاب مقدس

ب) شکل گیری کلیسا

2-2- عرفی شدن جامعه مسیحی

الف ) جوهر مستعد مسیحیت

ب) سرگذشت تاریخی مسیحیت

  • منشأ نظریه حکومت سکولار ( عرفی )‌ در زمینه انجیلی ـ مسیحی

الف) قدرت دولت ، قدرت کلیسا

ب) برتری کلیسا بر حکومت

ج) دواعی برتری کلیسا بر حکومت

  • طرح نظریه حکومت سکولار در زمینه انجیلی ـ مسیحی

نظریه سنت توماس آکویناس در طرح حکومت عرفی

  • تلاش برای گذر از اندیشه نظام الهی ـ بشری ، به اندیشه نظام بشری
  • گسست الهیات و فرهنگ ؛ دریچه ای به سوی رنسانس

پی نوشت ها

 


چنانکه در مباحث گذشته تطور لغوی و معنایی سکولاریزاسیون و سکولاریزم وهمینطور تغییر و تحولات ناشی از آن ، بیان شد ، در مبحث کنونی نیز سعی بر آن است که به اجمال روند تاریخی بوجود آمدن این مفهوم نیز ، بررسی گردد . مفهوم سکولاریزاسیون که معنای عام و مورد منظور ازآن در رساله فوق ، همانا غیر قدسی شدن و عرفی شدن امور سیاسی و اجتماعی در غرب می باشد ، طی یک روند چند قرنه صورت پذیرفت .

رنسانس ، اصلاح مذهب ( جنبش پروتستانتیسم )[1] ، تفسیر نوین اندیشه دینی مسیحیت ، عصر روشنگری ، انقلابهای آمریکا و فرانسه ، پیدایش ناسیونالیسم و تبدیل امت مسیح به ملتهای مسیحی ،‌انقلاب صنعتی ، پیشرفت علوم طبیعی ، تکنولوژی ، رشد و تحول علوم پزشکی و علوم انسانی ، ظهور دموکراسی نوین ، ابزارهای جدید جنگ ، ارتباطات نوین ، برنامه بهداشت عمومی و آموزش همگانی ، نهضتهای جدید در فلسفه ـ هنر و مذهب ، مسأله حقوق بشر و. . .  همگی اینها از عوامل بسیار مهم پدیدة سکولاریزم در جوامع غربی می باشند . و در پرتو چنین عوامل و تحولاتی است که ادعا می شود انسان نوین ، متولد شده و جهان جدید سکولار حاصل آمده است . 2

ایدئولوژی سکولاریزم ، با نظر به تمامی عوامل مذکور ، پدید آمده و در جهان غرب ریشه دوانیده است . اما آنچه که مهم است این است که علی رغم تمامی عوامل مذکوردر ایجاد فرهنگ سکولار ، ابتدا باید فهمید که بستر این عوامل مذکور چیست و در کجاست ؟ چنانکه از مباحث گذشته در باب فرایند سکولاریزاسیون آشکار است . این پدیده به لحاظ مفهومی ناظر به جوهر دین بوده و متأثر از بستر تاریخی ـ اجتماعی تحقق آن است و از طرفی نیز تعاریف و ادبیات موجود دربارة این مفهوم ، محدود بوده  و از تجربه خاص غربی ـ مسیحی ، استنتاج شده است . لذا در شناخت دقیق این پدیده و دستیابی به یک تعریف دقیق و واقع نما از آن ، باید به این نکات توجه کافی مبذول داشت . 

بسیاری از نظریه پردازان و جامعه شناسان دین نیز ، مفهوم سکولاریزاسیون را همبستة  دین و بویژه دین مسیحیت دانسته اند واین امر به علت شدت بستگی میان تعریفی است که از دین دارند و با تعریفی که از سکولاریزاسیون می نمایند .[2] ویلسون با مسلم دانستن همین نسبت است که می گوید :‌“ سکولاریزاسیون همان مسیحیت زدایی است


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره تطورتاریخی شکل گیری مفهوم سکولاریزاسیون در اندیشه مسیحی غربی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد