•1) مفهوم معلم پژوهنده به چه معنا است؟
•2) سطوح و نقش های پژوهشی معلمان کدامند؟.
•3) نقش پژوهش در تدارک تدریس اثربخش چیست؟.
برخی دلایل برای عزم به بردن پژوهش در سطح مدرسه
•اینکه اتلاف آموزشی در آموزش و پرورش آسیبهای فراونی را بر دانش آموزان تحمیل می کند و بنابراین باید بطور جدی مهار شود .) در همه ابعاد خود ... )
•اینکه دانش آموزان ما مهارتهای اساسی را در جریان آموزش کسب نمی کنند .
•اینکه دانش آموزان ایرانی در مطالعات جهانی ریاضیات و علوم و همچنین سواد خواندن رتبه های مناسبی را کسب نکرده اند.
•
•و ....
•
•برخلاف اقدام پژوهی ، رویکرد درس پژوهی کمتر شناخته شده است در صورتی که از ظرفیت شگفت انگیزی برای کمک به تحول درآموزش و پرورش در آن نهفته است !
•درس پژوهی رویکرد دیگری برای توسعه دانش حرفهای معلمان است،که از درون مدارس ژاپنی مطرح و توسعه یافته است. این فعالیت تاریخچه ای طولانی مدت در میان معلمان این کشور دارد به شکلی که در آموزش و پرورش ژاپن کاملاریشه دوانیده است.
•در این رویکرد،معلمان با حضور در گروههای کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس، به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست مییابند، سپس با مشاهده اجرای برنامه و نقد آن، فرصتی برای رشد حرفهای خود مهیا میسازند.
•
دانلود پاورپوینت درس پژوهی و راههای توسعه آن- 68 اسلاید