فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

تحقیق درباره مکانیزاسیون برداشت مرکبات

اختصاصی از فایل هلپ تحقیق درباره مکانیزاسیون برداشت مرکبات دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

 

اولین همایش ملی مباحث نوین کشاورزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه – آبان 1390

مکانیزاسیون برداشت مرکبات

چکیده

سیستم های برداشت مکانیکی شامل مواد شیمیایی جدا کننده ، شیکرها (تکان دهنده ) ، دستگاههای ردیف کن و برداشت و کامیونها از لحاظ اقتصادی ، در شرایط مطلوب ، برای حدود 22% تولید پرتقال ، قابل رقابت با برداشت دستی می باشند .

کلید واژه : برداشت – تکان دهنده – ردیف کن - مرکبات

مقدمه

صنعت مرکبات ، در طول فصل 80 ـ 1979 ، حدود 11.3 میلیون تن مرکبات ، تولید کرد که از این مقدار ، حدود 83% فرآوری شد . برداشت مرکبات ، برای میوه تازه و فرآوری شده ، که همچنان یک کار دستی است، از سپتامبر تا جولای طول می کشد و به 35000 کارگر نیاز دارد . به طور کلی ، عرضه فعلی نیروی کار برای برداشت محصول ، بیش از تقاضاست . با این حال ، صنعت مرکبات ، نگران در دسترس نبودن نیروی کار در آینده است ، چرا که برخی فصول ، نیازمند درصد بسیاری از نیروی انسانی است . چندین سیستم برداشت مکانیکی ، برای فرآوری میوه ها ، توسعه یافته که فصل برداشت آنها ژانویه تا جولای است. هر چند آنها در شرایط فعلی برای صنعت مرکبات ، قابل قبول نمی باشند . امیدوار کننده ترین این سیستم ها ، عوامل مؤثر بر پذیرش آنها در صنعت و زمینه های ضروری برای بهبود ، در اینجا ارائه می گردند(2) .

سیستم برداشت مکانیکی

سیستمی که در حال حاضر ، بیشترین مقبولیت را در صنعت برای برداشت میوه های فرآوری دارد شامل موارد زیر است : (الف ) مواد شیمیایی جدا کننده مورد استفاده برای سست کردن میوه , ( ب ) شیکرهای شاخ و برگ فرعی یا هوایی برای جدا کردن میوه ها ، ( ج ) ردیف کن مکانیکی میوه ها ، و ( د ) بارگیری مستقیم و انتقال میوه به یک نیمه تریلر(1) .

مواد شیمیایی جدا کننده ، توسط یک اسپری کننده رقیق ، به کار می روند . سست کردن میوه ها ، به چند عامل بستگی دارد ، اما معمولاً برای برداشت، 3 تا 7 روز زمان ، کافی است . مقادیر اضافی این مواد ممکن است به درختان و کیفیت میوه آسیب برساند ، بنابراین باید با احتیاط ، مصرف شوند(1) .

هر چند تعدادی از میوه ها ، قبل از برداشت ، از درخت می افتند ، اما بیشتر آنها به وسیلة شیکر شاخ و برگ فرعی یا هوایی ، جدا می شوند . شیکر هوایی ، با Km /h 2.4 ـ 0.8 به شکلی پیوسته حرکت کرده و کارایی جداسازی میوه آن ( 90% ـ 80 ) و همچنین ظرفیت میدانی ( t/h 35 ـ15 ) به شدت به سست شدن میوه ناشی از مصرف مواد شیمیایی جدا کننده بستگی دارد . این دستگاه برای درختان بسیار انبوه و پرشاخ و برگ که دارای شاخ و برگ فرعی هستند ، اندکی بالاتر است ( 99% ـ 90 ) که به سست شدگی میوه ها ، بستگی چندانی ندارد . این دستگاه دارای میدانی پایین تر (t/h 10ـ4 ) بوده و برای درختان بزرگ دارای شاخ و برگ های فرعی زیاد ، مناسب تر می باشد(2) . میوه های جدا شده و به زمین افتاده ، به صورت مکانیکی در وسط دو ردیف درخت یا زیر درختان ، جمع شده و به درون کامیون دارای ظرفیت kg 3275 بارگیری می شود ، سپس میوه ها را به

اولین همایش ملی مباحث نوین کشاورزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه – آبان 1390

درون یک نیمه تریلر در کنار جاده منتقل می کند . همچنین کارایی احیاء میوه از عملیات جمع آوری ، 98% ـ 95 با سرعت بارگیری t / h 10 است(3) .

تجهیزات فرضی برای این سیستم ، به ارزش 191.000 دلار ، شامل اسپری کننده ،تراکتور kw 45 ، کامیون مخزن دار ، چنگک ، دستگاه جمع آوری ، کامیون بالابر و شیکرهای شاخ و برگ فرعی می باشد . عمر کلی دستگاه ، 2000 ساعت بوده ( 5 فصل ) ، دارای ظرفیت t/h 10 و کارایی احیاء میوه 95% با استفاده از هفت کارگر مجرب و 2 کارگر معمولی به ترتیب با هزینه 5 و 7 دلار در ساعت می باشد(3) .

با مصرف سالیانه h 400 ، کارایی احیاء 95%و قیمت میوه 96 دلار در تن و هزینه برداشت مکانیکی ، 35 دلار در تن است ، که نزدیک به سقف محدوده هزینه برداشت دستی است . هزینه برداشت مکانیکی با سایر مقادیر این سه فاکتور ( مصرف سالیانه ، کارایی احیاء میوه ، قیمت میوه ) را می توان با تغییر دادن تنها یک فاکتور ، برآورد نمود . برای نمونه ، اگر کارایی احیاء میوه تا 100% افزایش یابد ( مصرف سالیانه = h 400 ) (t / 96 دلار = قیمت میوه ) ، هزینه برداشت به t / 30 دلار کاهش می یابد. همچنین در صورتی که سطح بیش از یک فاکتور به شکل همزمان تغییر یابد هر سه منحنی تغییر خواهد کرد(3) .

عوامل مؤثر بر مقبولیت صنعت

تمایل به مکانیزاسیون برداشت به ویژه زمانی شدید می شود که نسبت هزینه برداشت به قیمت میوه ، افزایش یابد . نسبت های بالا در سالهای 1967 و 1973 ، علاقه به برداشت مکانیکی را تقویت نمود . از سال 1978 ، تمایل به برداشت مکانیکی کاهش یافته است ، چرا که قیمت های بالای میوه ، این نسبت را کاهش داده و نیروی کار کافی در دسترس بوده است(1) .

مدیریت یک سیستم مکانیکی ، باید هر سه بخش صنعت شامل تولید ، برداشت و استفاده را در بر گیرد . زیرا برای انتقال میوه به کارخانه فرآوری، قبل از استفاده از مواد شیمیا یی جدا کننده ، باید تمهیداتی اندیشیده شود. شایان ذکر است که اگر میوه سست نشود ، ممکن است کل سیستم مختل شود . برای استفاده از مواد شیمیایی جدا شده به مهارت مدیریتی قابل توجهی نیاز است . باید بتوان الگوهای آب و هوایی را در طول فصل زمستان که هوای متناوب سرد و گرم حاکم است و در اواخر بهار که تقریباً هر روز باران می بارد ، ارزیابی نمود . مثلاً در دمای کمتر از 16 درجه سانتیگراد یا وقتی که 2 ساعت پس از کاربرد شیمیایی باران ببارد ، فعالیت سست کنندگی به حداقل می رسد(1) .

زمینه های بالقوه برای پیشرفت

برداشت مکانیکی ، معمولاًٌ از لحاظ اقتصادی ، به دلایل زیر ، با برداشت دستی قابل مقایسه نیست :

الف ) هزینه های تجهیزات و مواد ، نسبت به عمر استفاده سیستم در سال ( هکتار در هر فصل ) بسیار بالاست . ب ) کارایی احیاء میوه به ویژه وقتی قیمت میوه بالاست ، بسیار پایین است (1) .

در حال حاضر برای برداشت 50% باغهای پرتقال اوایل و اواسط فصل ، یا حدود 22% کل باغهای پرتقال ، امکان استفاده از تکنولوژی وجود دارد . 20% دیگر از میوه باغهای پرتقال را می توان به صورت مکانیکی برداشت نمود ، به شرطی که پرتقال رسیده ( اواخر فصل )، بدون آسیب به میوه های جوان سالهای بعد یا به شکل انتخابی ، جدا شود . همچنین مواد شیمیایی جدا کننده ای تولید شده است که محصول رسیده را با حداقل یا بدون آسیب به میوه نارس سست می کند . این مواد شیمیایی ، آسیب شیکر را به میوه های جوان ، کاهش داده اند. افزایش قابلیت پیش بینی ماده شیمیایی جدا کننده از طریق شناخت بهتر فعل و انفعال دمای محیط ، فیزیولوژی میوه ، و غلظت ماده شیمیایی ، مصرف سالیانه و کارایی احیاء میوه ، این سیستم ها را بهبود می بخشد(1) . حدود 20% از مرکبات ، در مناطقی پرورش می یابد که شیارهای زهکشی در فواصل یک یا هشت ردیف ، قرار می

اولین همایش ملی مباحث نوین کشاورزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه – آبان 1390

گیرند . سیستم برداشت مکانیکی فعلی ، با زمینهای نسبتاٌ مسطح دارای چهار تا هشت ردیف درخت در بین شیارها ، سازگار و برای یک تا دو ردیف درخت در بین شیارها ، به تجهیزات ویژه نیاز است . درختان کوچکتر 4 تا 5 متر با تراکم بالاتر در هر هکتار ، عملکرد شیکر هوایی را بهبود می بخشد(3) .

نتیجه گیری :

تکنولوژی برداشت مکانیکی برای مرکبات فرآوری شده ، تا مرحله ای پیشرفت کرده که هزینة آن برای حدود 22% باغهای پرتقال ، به سطح رقابت اقتصادی با برداشت دستی نزدیک می شود . مفاهیم اساسی برداشت مکانیکی ، شناسایی شده و بسیاری از الزامات طراحی دستگاه ، تعیین گردیده است . مقبولیت سیستم های برداشت مکانیکی در صورتی افزایش می یابد که با انواع مرکبات بیشتر و درصد بالاتر باغهای پرتقال ، سازگاری یابد . سیستم های تولید مرکبات طراحی شده برای برداشت مکانیکی درختان متراکم تر ، مقبولیت برداشت مکانیکی را بهبود خواهند داد.

منابع

1- مورگان ، م و اس ، 1382 راهنمای کشاورزی دقیق برایر متخصصین کشاورزی، ترجمه محمد لغوی ، انتشارات سازمان تحقیقات وآموزش کشاورزی تهران

2-Fulton, J.P., L.G. Wells, S.A.Shearer, and R.I. Barnhisel. 1996. Spatial variation of soil physical properties: a precursor to precision tillage Paper No.961002,ASAE.

3-Reyns, P.,Missotten, B., Ramon H and Baerdemaeker J. 2002. A review of combine sensors for precision farming. Journal of Precision Agricultural, v(3), 169-183.

اولین همایش ملی مباحث نوین کشاورزی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه – آبان 1390

Mechanized citrus fruits harvesting

Mohammad Reza Asadi1, Mojdeh Hojati Tabatabaee2

1- Department of agricultural machinary of Islamic azad university of branch of Booeen Zahra

,2- Master student of agricultural,Islamic azad university of Varamin

(Email: Asadi_reza2007@yahoo.com )

Abstract

Mechanized harvesting systems consisting of separator chemical materials,shakers ,power equipment and harvesting and trucks in desirable condition by economic view point,for 22 % orange production with manual harvesting is competiable.

Key words: harvesting – rower citrus fruits - shaker


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره مکانیزاسیون برداشت مرکبات
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد