فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

فایل هلپ

مرجع دانلود فایل ,تحقیق , پروژه , پایان نامه , فایل فلش گوشی

دانلود تحقیق سابقه تاریخی آزمون های روانی

اختصاصی از فایل هلپ دانلود تحقیق سابقه تاریخی آزمون های روانی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق سابقه تاریخی آزمون های روانی


دانلود تحقیق سابقه تاریخی آزمون های روانی

اصطلاح «آزمون های روانی» برای اولین بار در سال 1890 از سوی مک کین کتل روان شناس آمریکایی در مقاله ای که با هدف سنجش تفاوت های فردی اشخاص نوشته شده بود پیشنهاد گردید.
افلاطون و ارسطو در آثار خود از تفاوت های فردی بین افراد و گروه ها سخن گفته اند. در امپراطوری چین قدیم، در 2200 سال پیش از میلاد مسیح، کارکنان سازمان های کشوری هر سه سال یک بار با استفاه از امتحانات شفاهی مورد آزمون قرار می گرفتند و نتایج این امتحانات به عنوان ملاکی برای ارزشیابی عملکرد و ارتقاء آنان مورد استفاده قرار می گرفت. (شریفی به نقل از کاپلان، 1377)


شروع واقعی آزمون های روانی
اولین آزمون به معنای واقعی کلمه مقیاس هوشی بینه – سیمون است، که در سال 1905 جهت اندازه گیری هوش کودکان ساخته شد و به همین دلیل بینه را پدر آزمون های روانی نامیده اند.


تاریخچه مشاوره و راهنمایی در جهان
از لحاظ تاریخی راهنمایی آغاز کار خود را از حرفه و صنعت شروع کرد. در اوایل قر بیستم حوادث و وقایعی رخ داد که شروع نهضت راهنمایی را باعث شد (قاضی، 1373، 12/1) که مهمترین آنها را به شرح زیر می توان خلاصه کرد.
1) افراد از آن پس شغل پدر را انتخاب نمی کردند و به دنبال آن نمی رفتند (پس از انقلاب صنعتی و ماشینی).
2) بعضی از مشاغل از بین می رفتند و نابود می شدند، مثلاً ظروف مسی دست ساز و غیره.
3) بعضی از والدین توصیه می کردند که فرزندانشان دنبال شغل آنها نروند و شغل دیگری انتخاب کنند.
4) هیچ کس نمی دانست در آینده چه شغلهای جدیدی به وجود می آیند (یدا... جهانگرد، 1378، 243/25).
اولین حرکت راهنمایی در آمریکا در سال 1898 توسط شخصی به نام دیویس در ایالت میشیگان با اجرای برنامه راهنمایی در مدرسه آغاز شد او اغلب اوقاتش را به مشاوره با دانش آموزان می گذراند او از سال 1907 راهنمایی را جزو برنامه رسمی دبیرستانش کرد (حسینی، 1377، 153).
دیگر پیشگام این حرکت، فرانک پارسونز بود که در سال 1908 در شهر بوستون آمریکا دفتر مشاوره حرفه ای دایر کرد و این امر سرانجام به تشکیل انجمن ملی راهنمایی شغلی در سال 1913 منجر شد. در همان زمان چندین مکتب دیگر نیز به مفاهیم مشاوره می پرداختند.


آغاز تاریخچه مشاوره و راهنمایی در ایران
در سال 1332 با کمک وزارت و سازمان صنایع کشور و هیئت عمران بین المللی مرکزی برای گزینش های صحیح تاسیس شد.
در سال 1337 اولیت بار مسابقات عمومی دانشگاه با استفاده از تست برگزار شد (حسینی، 1377، 195)
در سال 1338 آیین نامه ای به تصویب شورای عالی فرهنگ رسید و در آن مقرر شد هر یک از دبیرستانها که از نظر وسایل و افراد مجرب و متخصصین آمادگی کامل پیدا کردند با اجازه اداره کل تعلیمات متوسطه، اجرای برنامه راهنمایی را آغاز کنند (یدا... جهانگرد، 1378، 26)
در سال 1346 دانشسرای عالی به تاسیس دوره لیسانس مشاوره و راهنمایی اقدام کرد و متعاقب آن دانشکرده علوم تربیتی دانشگاه علوم تهران و مدرسه عالی پارس و سایر دانشکده های علوم تربیتی به تربیت مشاوره پرداختند (حسینی، 1377،198)
در بهمن 1347 در وزات آموزش و پرورش دفتری تحت عنوان دفتر برنامه ریزی آموزش راهنمایی و تحصیلی به وجود آمد و این برنامه مقدمات اجرای برنامه آموزش راهنمایی تحصیلی را عملاً 1350 سروع می شد فراهم کرد اقدامات جدی و مفیدی انجام داد (نیک زاد مهرآزاد، 1373، 14/13).
در سال تحصیلی 59-1385 سیستم «معلم، مشاور» اجرا شد به موجب شد به موجب بخشنامه مذکور از 22 ساعت کار موظف مشاوران، 12 ساعت به تدریس اختصاص یافت.
در اواخر تحصیلی یاد شده تصمیم گرفته شد تا تهیه طرح های اجرایی هماهنگ با هدفهای انقلاب، برنامه راهنمایی و مراکز مشاوره و راهنمایی حذف و تعطیل شود.
در سال تحصیلی 60-1359 طرح تشکیل تربیت و اشتغال مربیان تربیتی در مدارس ریزی و اجرا شد. وظایف مربیان امور تربیتی برنامه ریزی و اجرای فعالیتهای فوق برنامه و جهت دادن این برنامه ها در زمینه فعالیتهای اسلامی بود (یدا... جهانگرد، 1378، 25/21).
در سال تحصیلی 67-1366 دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی در دانشگاه ها تاسیس شد و فعالیتهای مربوط به مشاوره به طور مستقل از برنامه های امور تربیتی نیز تغییر عنوان دارد «دفتر مشاوره و تحقیق» نام گرفته وظایف امور تربیتی و مشاوره را بر عهده گرفت.
با تغییر آموزشی متوسطه به طور سراسری در سال 1375 برای راهنمایی دانش آموزان به رشته های مختلف تحصیلی و حل مسائل و مشکلات روانی عاطفی و اجتماعی اخلاقی آنان وجود مشاوران پیش از احساس نیاز می شد و مقرر شد که در همه دبیرستهانها مشاوران حضور داشته باشند.
تعریف نهایی که از دید ما مناسبترین تعریف است از آن «بورکس و استفلر» است: «مشاروه به رابطه حرفه ای بین یک مشاور آموزش دیده و مراجع دلالت می کند، این رابطه معمولاً میان دو نفر است، اگر چه بعضی مواقع مشاوره با بیش از دو نفر صورت می گیرد این رابطه برای کمک کردن به مراجعان جهت درک و روشن کردن نظرات آنها در مورد محیط زندگی خود و یاد دادن راه رسیدن به اهداف انتخاب شده فردی از طریق انتخاب به راههای سنجیده و با معنای فردی و حل مشکلات هیجانی و میان فردی برگزار می شود.

 

 

 

شامل 13 صفحه word


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق سابقه تاریخی آزمون های روانی
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد